15. maijs - LATVIEŠU VALODA
EKSĀMENS VIDUSSKOLAI
Informāciju var vērtēt kā:
 
jauna novecojusi
interesanta nesaistoša
ticama maz ticama
noderīga u.c. nenozīmīga u.c.
 
 
Līdzās jēdzienam informācija bieži tiek lietots arī jēdziens dezinformācija.
Dezinformācija - apzināti sagrozīta, nepareiza informācija.
Ja izlasīsi ziņu, ka Daugavpilī nosēdies NLO kuģis, visticamāk, tam nenoticēsi - tik apšaubāma ir šī ziņa. Bet, ja klasesbiedrs atsūtīs ekrānšāviņu no kāda ziņu portāla ar rakstu, kurā stāstīts, ka šogad 6. klasēm nebūs valsts diagnosticējošais darbs latviešu valodā, noticēsi?
Reizēm ir grūti novērtēt, vai šī informācija ir patiesa vai nepatiesa.
 
Pamēģini šīs darbības:
1. Pārbaudi ziņas avotu!
Pievērs uzmanību, vai tas ir drukāts izdevums, vai arī elektroniski pieejams, palasi un paskaties, par ko šis avots vēl raksta, kādas ir šī avota citas ziņas.
  
2. Pārbaudi ziņas autoru!
Izmanto kādu no meklētājprogrammām un papēti tieši konkrētā raksta autora personību! Vai viņš raksta regulāri? Ko par šo cilvēku var uzzināt?
Ja izmantojis pseidonīmu (izdomāts vārds), atgriezies pie pirmā punkta un paskaties, vai citu rakstu autori arī izmanto pseidonīmus!
 
3. Pārbaudi ziņas datumu!
Reizēm notikumi risinās tik strauji, ka vēl pirms dienas vai nedēļas patiess notikums šobrīd vairs nav realitāte - tik daudz kas ir mainījies.
 
4. Lasi uzmanīgi! Vērtē izlasīto!
Lasi uzmanīgi - ja tekstā minēti apšaubāmi, neticami fakti, tad jāpārbauda arī viss cits tajā minētais. Ja autors ir kļūdījies vienu reizi, jāvērtē, vai šī kļūda ir nejauša, vai - apzināta.
 
YCUZD_220908_4419_domu_kartes_13.svg
  
5. Vaicā ekspertam!
Ja esi izlasījis kādu satraucošu, neizprotamu, savādu ziņu, tad vari izmantot arī iespēju vērsties pēc padoma pie šīs jomas eksperta.