Satura rādītājs:

Teorija

Numurs Nosaukums Apraksts
1. Gatavojies optimālā līmeņa monitoringa darbam bioloģijā 2024. gadā

Uzdevumi

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. 1. daļa Ekoloģiskie faktori 1. izziņas līmenis zema 1 p. Nosaka ekoloģisko faktoru veidu pēc apraksta (Skola 2030, D.O.8.2.1.)
2. 1. daļa Barošanās tīkla uzbūve 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Nosaka organismu lomu ekosistēmā pēc barošanās tīkla (Skola2030, D.O.8.1.1)
3. 1. daļa Sistemātika 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Nosaka kopīgos sistemātikas taksonus organismiem (Skola 2030, D.O.10.2.1.)
4. 1. daļa Šūnu veida atpazīšana 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Atpazīst pēc attēla baktērijas, auga un dzīvnieku šūnu (Skola 2030, D.O.7.1.3.)
5. 1. daļa Vielu transports caur plazmatisko membrānu 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Raksturo vielu transportu caur plazmatisko membrānu (Skola 2030, D.O.7.1.1.)
6. 1. daļa Glikozes līmeņa asinīs regulācija 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Raksturo hormona insulīna un glikagona nozīmi organisma funkciju regulācijā (Skola 2030, D.O.7.2.3.)
7. 1. daļa Epitēlijaudi, saistaudi 2. izziņas līmenis augsta 2 p. Raksturo epitēlijaudu un saistaudu nozīmi organisma funkciju nodrošināšanā (Skola 2030, D.O.7.1.3.)
8. 1. daļa Pamataudi un balstaudi 2. izziņas līmenis augsta 2 p. Raksturo mehānisko audu (balstaudu) un pamataudu uzbūves īpašības un nozīmi organisma funkciju nodrošināšanā ( Skola 2030, D.O.7.1.3)
9. 1. daļa Šūnu vielmaiņa 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Skaidro fotosintēzes un šūnu elpošanas vienādojumus (Skola 2030, D.O.12.3.1)
10. 1. daļa Mitozes fāzes 2. izziņas līmenis zema 2 p. Prast atpazīt mitozes fāzes pēc raksturīgām pazīmēm.
11. 1. daļa Haploīda hromosomu skaita noteikšana 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Nosaka haploīdu hromosomu komplektu organismā pēc mejozes (Skola 2030, D.O.9.1.2.)
12. 1. daļa Mutagēni 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Zina, kādi ir mutagēnu faktori (Skola 2030, D.O.9.1.3.)
13. 1. daļa Klonēšanas pielietojums 1. izziņas līmenis vidēja 2 p. Zina klonēšanas būtību un veidus kā tā tiek pielietota, un nākotnē varētu tikt izmantota (Skola 2030, D.O.9.2.2., D.O.12.1.3., D.O.13.1.1.)
14. 1. daļa Bērna dzimuma noteikšana 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Skaidro dzimuma noteikšanu apaugļošanās brīdī (Skola 2030, D.V.9.1.2.)
15. 1. daļa Komplementaritātes princips 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Zina, kas ir komplementaritāte un kādas ir DNS komplementārās slāpekļa bāzes (Skola 2030, D.O.7.2.2., D.O.9.1.2.)
16. 1. daļa Ģenētiski modificētu organismu piemēri 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Lieto jēdzienu “ģenētiski modificēts organisms” (Skola 2030, D.O.12.1.1.)
17. 1. daļa Insulīna iegūšana ar gēnu inženierijas metodi 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Skaidro ģenētiskās modificēšanas darba gaitu (vēlamā gēna izdalīšana, rekombinētās DNS iegūšana, ģenētiski modificētas šūnas iegūšana) (Skola 2030, D.O.9.2.1.)
18. 1. daļa Ģenētikas pamatjēdzieni 2. izziņas līmenis augsta 2 p. Skaidro ģenētikas pamatjēdzienus (Skola 2030, D.O.9.1.1., D.O.12.1.1.)
19. 1. daļa Jēdziena "fenotips" lietošana 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Lieto jēdzienus: genoms, genotips, fenotips (Skola 2030, D.O.9.1.1., D.O.12.1.1.)
20. 1. daļa Ciltskoka analizēšana 3. izziņas līmenis vidēja 2 p. Skaidro ciltskoku, izmantojot vispārpieņemtus simbolus, lai prognozētu īpatņu daudzveidību pēc raksturojamās pazīmes (Skola 2030, D.O.9.1.1.; D.O.9.1.2.; D.O.11.2.3.; D.O.11.3.1.)
21. 1. daļa DNS analīzes 2. izziņas līmenis vidēja 4 p. Zina, kas ir DNS analīzes, analizē attēlu (Skola 2030, D.O.9.2.1.)
22. 1. daļa Organisma mikrobioma un patogēnu mijiedarbība 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Raksturo organisma mikrofloras (mikrobioma) un patogēnu mijiedarbību organisma imunitātes nodrošināšanā (Skola 2030, D.O.7.1.3.)
23. 1. daļa Antibiotiku izmantošana 1. izziņas līmenis vidēja 2 p. Raksturo, kuras infekcijas slimības izraisa vīrusi, kuras - baktērijas. Nosaka, kuras infekciju slimības ārstē ar antibiotikām (Skola2030, D.O.7.4.1., D.O.12.1.1.)
24. 1. daļa Imunitāte - jēdzieni 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Izvēlas precīzāko imunitātes jēdzienu skaidrojumu.
25. 2. daļa Organismu savstarpējās attiecības ekosistēmā 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Zina un identificē starpsugu attiecību veida nosaukumu (Skola 2030, D.O.8.2.1.)
26. 2. daļa Enerģijas un kaitīgo vielu aprite ekosistēmās 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Izprot enerģijas un kaitīgo vielu apriti barošanās tīklā, kas redzams attēlā (Skola 2030, D.O.8.1.1.)
27. 2. daļa Terminu un jēdzienu skaidrojumi gēnu inženierijā 1. izziņas līmenis zema 1 p. Zina terminu, piemēram, gēns, DNS, gēnu inženierija u.c., skaidrojumu (Skola 2030, D.O.12.1.1.)
28. 2. daļa Faktoru ietekme uz ekosistēmu 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Skolēni analizē biotisko faktoru ietekmi uz populāciju (Skola 2030, D.O.8.2.1., D.O.8.2.2.)
29. 2. daļa Dabiskā izlase 2. izziņas līmenis zema 1 p. Lieto zināšanas par evolūcijas rezultātu (Skola 2030, D.O.10.1.1.)
30. 2. daļa Dzīvnieku sistemātiskā piederība 2. izziņas līmenis vidēja 7 p. Prot pielietot zināšanas par dzīvnieku sistemātiku (Skola 2030, D.O.10.2.1.)
31. 2. daļa Šūnu veidi un to nozīme 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Lieto zināšanas par audu uzbūves īpašībām un nozīmi (Skola 2030, D.O.7.1.3.)
32. 2. daļa Asinsrites sistēmas funkcijas 1. izziņas līmenis zema 3 p. Asinsrites sistēmas nozīme un funkcijas (Skola 2030, D.V.7.1.1.)
33. 2. daļa Kartupeļa genotips atkarībā no šūnu veida 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Skolēni nosaka kartupeļu mātesauga, bumbuļu un asnu genotipu (Skola 2030, D.O.9.1.2.)
34. 2. daļa DNS analīžu izmantošana iedzimtības pētīšanā 1. izziņas līmenis vidēja 3 p. Analizē DNS analīžu rezultātu piemērus un izmantošanas iespējas (Skola 2030, D.O.9.2.1)
35. 2. daļa Vīrusi 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Ar attēla palīdzību skaidro vīrusa infekcijas gaitu un atbild uz jautājumiem par vīrusu īpašībām.
36. 2. daļa Šūnas vielmaiņas procesi 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Skolēni izprot vielmaiņas procesus organismā.
37. 2. daļa Mejozei raksturīgās pazīmes 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Skaidro krustmijas procesu, tā nozīmi organismu daudzveidībā (Skola 2030, D.O.9.1.2.)
38. 2. daļa Komplementaritātes princips 2. izziņas līmenis vidēja 4 p. Skaidro DND dubultošanās procesu, lietojot pieņemtus apzīmējumus (Skola 2030, D.O.7.2.2., D.O.9.1.2.)
39. 2. daļa Ģenētiskā materiāla atrašanās vieta 2. izziņas līmenis vidēja 6 p. Skaidro jēdzienu “gēns” no šūnas ķīmiskā sastāva un iedzimtības viedokļa, lietojot zinātnisko valodu (Skola 2030, D.O.9.1.1., D.O.9.1.2., D.O.12.1.1.)
40. 2. daļa Antibiotiku iedarbība 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Analizē cilvēka darbības ietekmi uz rezistento baktēriju populāciju skaitliskām izmaiņām mikroevolūcijas procesā, izmantojot informācijas datus (Skola 2030, D.V.10.1.2., D.V.13.1.1., D.V.11.4.1.)
41. 2. daļa Trofisko līmeņu nozīme ekosistēmās 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Skolēns analizē informāciju par organismu barošanās attiecībām ekosistēmā un izvēlas atbilstošu aprakstu par noteiktai ekosistēmai raksturīgu barošanās tīklu; izvēlas atbilstošus skaidrojumus, kāpēc aprakstītā suga ir atzīta par invazīvu (Skola 2030, D.O.12.1.1., D.V.8.2.1.)
42. 2. daļa Baktēriju uzbūve 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Izprot prokariotu šūnas organoīdu nozīmi svarīgāko dzīvības pazīmju nodrošināšanā (Skola 2030, D.O.7.1.3.)
43. 2. daļa Dzīvnieku šūnas uzbūve, organoīdu funkcijas 1. izziņas līmenis vidēja 2 p. Izprot eikariotu šūnas organoīdu nozīmi svarīgāko dzīvības pazīmju nodrošināšanā (Skola 2030, D.O.7.1.3.)
44. 2. daļa Krustošanas pieraksts 2. izziņas līmenis vidēja 12 p. Prot izmantot krustošanā un ģenētikā izmantotos apzīmējumus pēcnācēju genotipa un fenotipa attēlošanai un aprēķināšanai (Skola 2030, D.O.9.1.1.)
45. 2. daļa Iedzimšanas tipi 3. izziņas līmenis augsta 6 p. Izmantojot situācijas aprakstu nosaka iedzimšanas tipu un prognozē pēcnācēja iespējamo genotipu un fenotipu (Skola 2030, D.O.9.1.1.)
46. 2. daļa Vakcinēšanās nozīme 1. izziņas līmenis vidēja 3 p. Skaidro cilvēka rīcības alternatīvas par vakcinēšanos aprakstītajā situācijā (Skola 2030, D.O.7.4.1.)
47. 2. daļa Imūnās sistēmas primārās un sekundārās atbildes norise 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Salīdzina primārās un sekundārās imūnās atbildes reakciju rašanos, atkārtoti saskaroties ar antigēnu (Skola 2030, D.V.12.2.2.)
48. 2. daļa Veselīga uztura nozīme 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Uzraksta argumentus par organiskās vielas uzņemšanas nepieciešamību, izmantojot doto informāciju, zināšanas (Skola 2030, D.V.7.2.1., D.O.12.1.3.)
49. 2. daļa Transpirācijas eksperiments 1. izziņas līmenis vidēja 3 p. Formulē teorijās pamatotu hipotēzi atbilstoši pētāmajai problēmai, nosaka eksperimenta lielumus (Skola 2030, D.O.11.2.1., D.O.11.2.2. )

Testi

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Sagatavošanās uzdevumi 1. daļai 00:40:00 vidēja 43 p. Monitoringa gatavošanās darba 1. daļa.
2. Sagatavošanās uzdevumi 2. daļai 01:35:00 vidēja 78 p. Monitoringa gatavošanās darba 2. daļa.