15. maijs - LATVIEŠU VALODA
EKSĀMENS VIDUSSKOLAI
Tev dzīvē būs daudz situāciju, kad vajadzēs uzstāties ar mutvārdu runu vai arī uzrakstīt tekstu par kādu temtu. Te būs daži palīgmateriāli, lai tas labi izdotos!
Svarīgi!
Ir vairāki domrakstu veidi. Tu jau zini, kas ir apraksts, šogad uzzināsi, kas ir vēstījums, bet vecākajās klasēs — kas ir pārspriedums. Stāstu veidojot, vari atkārtot apraksta elementus šeit apraksts.
Vēstījums domraksta veids (stāsts), kura pamatā ir viens vai vairāki notikumi, tiem ir sākums, risinājums un nobeigums, kā arī darbība un personas jeb darbības darītāji, kas notikuma gaitu virza uz priekšu. Arī attēls var būt vēstījuma temats.
Svarīgi!
Domraksta temats ir vienā vai vairākos vārdos izteikts norādījums, par ko jāraksta domraksts. Domraksta virsraksts ir vienā vai vairākos vārdos izteikts domraksta nosaukums
Piemērs:
Temats: Ziemassvētki manā ģimenē.
Mans kaķis.
Ekskursija uz Tērvetes Dabas parku.
Virsraksts: Ziemassvētki - mīļākie svētki ģimenē.
Kaķa Leopolda palaidnības.
Pārsteigumi Pasaku takā.
Stāsta rakstīšanas soļi.
1. Noskaidro vai izlem, par ko būs teksts!
  • Reizēm temats tev jau tiek piedāvāts. (Ko tu par to zini, kas tev vēl jānoskaidro?)
  • Kas tevi interesē, kādas tēmas pārzini? (Par to vari rakstīt savu radošo darbu.) 
2. Sākumā pieraksti atslēgas vārdus, vari atbildēt uz šiem jautājumiem!
  • Kur notiek? Klasē, skolā, mežā, kādā konkrētā vietā u.c. Tā var būt reāla vai izdomāta vieta.
  • Kad notiek? Notikumu var stāstīt pagātnē, (cik tālā?) tagadnē vai nākotnē (cik tālā?).
  • Kas piedalās? Vēstījumā (stāstā) var būt viens vai vairāki galvenie varoņi. Vēstījumā jāmin arī personas, ar ko galvenais varonis ir kopā notikuma brīdī. Tie varētu būt dažādi cilvēki Kārlis, Aija utt.; dzīvas būtnes kaķis, putns utt.; priekšmeti šķīvis, mugursoma utt.; dabas parādības lietus, sals, migla utt.
  • Kas notiek? Vēstījumā vienmēr tiek stāstīts par notikumiem, tāpēc jālieto dažādi darbības vārdi. Jāievēro notikumu secība. Redzēt, sajust, sadzirdēt, izdzirdēt, nojaust, atbildēt, saukt, melot, klausīties utt.
  • Kas interesants atgadās? Vēstījumā jāmin, kā darbība norisinās, ko darītājs redzēja, dzirdēja, izjuta, pārdzīvoja utt. Darbība parasti risinās strauji, interesanti, saistoši, lai lasītājs vai klausītājs nezaudētu interesi. Svarīgi ir arī parādīt cilvēku izjūtas prieku, skumjas, laimi, pārsteigumu, bēdas utt.
  • Kā viss atrisinās? Katrs notikums beidzas un atrisinās. 
3. Sāc veidot vēstījuma plānu!
Tam ir trīs daļas.
Ievads jeb sākums, kurā iepazīstas ar personām, par kurām būs stāsts.
Galvenā daļa jeb iztirzājums
— risinājums jeb notikuma (vai vairāku notikumu) secība, gaita un pakāpenība.
Nobeigums
beigas jeb atrisinājums, kurā būtu ieteicams novērtēt galvenā varoņa rīcību.
Plānu vieglāk izveidot, ja iedomājies, ka tavs vēstījums ir grāmata, kuru raksti, un plāna punkti ir grāmatas nodaļu virsraksti.
Svarīgi!
Plāna punktu formulējumā nedrīkst izmantot darbības vārdu personu formas un saliktus teikumus. 
Piemērs:
Nepareizi:
Kā es ceļoju uz Turciju.
Pareizi:
Ceļojums uz Turciju.
Svarīgi!
Nepaļaujies uz “kad rakstīšu, tad jau redzēs”!
Neviens meistars neuzsāk darbu, nepārliecinājies, ka ir visi nepieciešamie materiāli un darba rīki. Arī tev jāpārliecinās, vai ir visa nepieciešamā informācija, vai ir nepieciešamie līdzekļi darba rakstīšanai.
4. Pēc plāna izveidošanas raksti melnrakstu!
  • Melnraksts ir būtisks teksta tapšanas posms. Arī tad, ja vēstījums rakstāms klasē un šķiet, ka laika nepietiks, nav ieteicams ignorēt melnrakstu. Tieši melnraksta tapšanas laikā kļūst skaidrs, vai ir visi nepieciešamie materiāli darbam (informācija) un līdzekļi darba veikšanai (vārdnīcas).
  • Rakstot atstāj vietu labojumiem – raksti ik pēc līnijas, sadali lapu divās daļās utt., bet noteikti atstāj vietu papildinājumiem, labojumiem.
  • Ja tavs teksts top mājās, izlasi melnrakstu skaļi vispirms sev, tad lūdz palīdzību mājiniekiem. Ja klasē atļauj laiks un iespējas, lūdz palīdzību klasesbiedram 
5. Rakstot tīrrakstu, pārdomā, vai esi pateicis iecerēto! Atceries par pareizrakstību un pieturzīmēm!
Pievērs uzmanību pareizrakstībai un pieturzīmēm, ja nepieciešams, izmanto pareizrakstības un sinonīmu vārdnīcas.
6. Novērtē savu uzrakstīto tekstu un pamato, kāpēc tieši tāds vērtējums! Ļauj to novērtēt arī klasesbiedriem vai mājiniekiem!
Svarīgi!
Iepazīsties ar domraksta vērtēšanas kritērijiem un prasmēm, kas jāapgūst 6. klasē!
Svarīgi!
1. Temata izpratne. Veido rakstīto tekstu atbilstoši tematam. 
2. Atbilstība domraksta veidam.Veido tekstu atbilstoši apraksta/vēstījuma veidam. 
3. Teksta uzbūve. Ievēro teksta uzbūves principus (virsraksts, ievads, iztirzājums, nobeigums).
4. Rindkopas. Ievēro rindkopas.
5. Apjoms. Ievēro darba apjomu. 
6. Valodas lietojums. Prot izmantot savā tekstā bagātu vārdu krājumu un daudzveidīgas teikumu sintaktiskās konstrukcijas. Prot ievērot vienotu stilu, izmantot izteiksmīgu valodu.
7. Ortogrāfija (parezirakstība). Prot veidot savu tekstu bez ortogrāfijas kļūdām apgūtā mācību satura robežās. 
8. Interpunkcija. Prot veidot savu tekstu, pieļaujot ne vairāk kā vienu interpunkcijas (pieturzīmju) kļūdu.
Kritēriji ņemti no https://www.visc.gov.lv/