Satura rādītājs:

Teorija

Numurs Nosaukums Apraksts
1. Arhitektūras objektu raksturojošie jēdzieni Jēdzieni: apbūve, atmosfēra, akustika, apdare, telpa, interjers, apgaismojums telpā. Prot raksturot jēdzienus, saistītus ar arhitektūras objektiem. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo ar arhitektūru saistītus jēdzienus.
2. Arhitektūras izteiksmes līdzekļi Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot raksturot dažādos arhitektūras izteiksmes līdzekļus. Skolēnam nozīmīgākās darbības mācību satura apguvē: raksturo arhitektūras izteiksmes līdzekļus.
3. Piecas maņas arhitektūras objektu uztverē Jēdzieni: maņa. Arhitekts var radīt apdzīvojamu telpu tikai ar mākslinieciskās izteiksmes līdzekļiem, kas iedarbojas vienlaikus uz redzi, dzirdi, ožu, tausti un pat garšu. (K.Li.1.) Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo dažādo maņu ietekmi uz celtnes vai telpas uztveri.

Uzdevumi

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Arhitektūras nozares 1. izziņas līmenis zema 2 p. Prot raksturot dažādās arhitektūras nozares. Uzdevuma tips – attēlu analīze, patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo dažādās arhitektūras nozares, saskata to pazīmes attēlos.
2. Apdare 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: apdare. Prot attēlos saskatīt dekoratīvu un vienkāršu ēkas fasādes apdari. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata vienkāršas un dekoratīvas ēkas fasādes apdares pazīmes.
3. Fasādes virsmas apdare 3. izziņas līmenis augsta 3 p. Jēdzieni: apdare. Prot analizēt fasādes virsmas apdari, salīdzināt attēlus, noteikt kopsakarības, atzīmēt lieko attēlu. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, nosaka kopīgās pazīmes, izvēlas lieko attēlu.
4. Apgaismojums, akustika, interjers 1. izziņas līmenis zema 2 p. Jēdzieni: apgaismojums, akustika, interjers. Prot raksturot arhitektūras objektu raksturojošus elementus – apgaismojumu, akustiku, interjeru. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo apgaismojumu, akustiku, interjeru.
5. Apgaismojums 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Jēdzieni: apgaismojums. Prot raksturot apgaismojumu, spēj attēlā noteikt apgaismojuma veidu. Uzdevuma tips – patiess/nepatiess apgalvojums, attēla analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo apgaismojumu, attēlā saskata noteikta apgaismojuma pazīmes.
6. Arhitektūras nozares, apgaismojums 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: apgaismojums telpā. Prot raksturot dažādās arhitektūras nozares, apgaismojumu. Uzdevuma tips – attēlu analīze, patiess/nepatiess apgalvojums, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo dažādās arhitektūras nozares, apgaismojuma veidus.
7. Interjers 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: interjers. Prot attēlos saskatīt interjeru. Uzdevuma tips – attēlu tests. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, izvēlas atbilstošo attēlu.
8. Interjera raksturojums 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: interjers. Prot saskatīt vienkārša un grezna interjera pazīmes. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, tajos redzamo interjeru, raksturo to.
9. Dzīvojamā telpa 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: telpa. Prot raksturot dažādos telpu veidus, saskatot dzīvojamās telpas iezīmes. Uzdevuma tips – attēlu tests, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos dzīvojamās telpas pazīmes.
10. Telpu dažādība 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: telpa. Prot raksturot dažādos telpu veidus. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, raksturo tajos redzamās telpas, nosaka telpu veidus.
11. Mākslas veidu apvienošana 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt dažādo mākslas veidu apvienošanu. Uzdevuma tips – attēlu analīze, patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos mākslas veidus.
12. Faktūra – arhitektūras izteiksmes līdzeklis 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt vienu no arhitektūras izteiksmes līdzekļiem – faktūru. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbiles izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, saskata tajā faktūras pazīmes, izvēlas atbildes variantu.
13. Arhitektūras izteiksmes līdzeklis – krāsa 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot noteikt telpas krāsojuma radīto efektu. Uzdevuma tips – attēla analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, raksturo noteiktas krāsas radīto vizuālo efektu.
14. Faktūra, krāsa – arhitektūras izteiksmes līdzekļi 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos.(K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt arhitektūras izteiksmes līdzekļus – faktūru, krāsu. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlu, izvēlas atbildes variantu.
15. Ritms – arhitektūras izteiksmes līdzeklis 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt ritmu, noteikt tā veidu. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, izvēlas attēlā redzamā ritma nosaukumu.
16. Arhitektūras izteiksmes līdzeklis – ritms 3. izziņas līmenis augsta 3 p. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos noteikt ritmu veidus, spēj noteikt lieko attēlu. Uzdevuma tips – attēlu tests, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos kopīgās un atšķirīgās pazīmes.
17. Arhitektūras izteiksmes līdzeklis – apjoms 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt apjomīgus dekoratīvos elementus. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos apjoma pazīmes.
18. Ritms, apjoms - arhitektūras izteiksmes līdzekļi 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt noteikta ritma pazīmes, apjomīgu arhitektūras dekoratīvo elementu. Uzdevuma tips – attēlu tests. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos noteikta ritma pazīmes, apjomīga arhitektūras objekta dekoratīvā elementa pazīmes.
19. Arhitektūras izteiksmes līdzekļi – simetrija, asimetrija 1. izziņas līmenis zema 2 p. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt simetrijas, asimetrijas pazīmes. Uzdevuma tips – attēlu analīze, patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos simetrijas vai asimetrijas pazīmes.
20. Simetrija, asimetrija – arhitektūras izteiksmes līdzekļi 3. izziņas līmenis augsta 3 p. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt simetrijas/asimetrijas pazīmes, noteikt kopīgās iezīmes, izvēlēties atšķirīgo attēlu. Uzdevuma tips – attēlu tests. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata simetriju, asimetriju, kopīgās un atšķirīgās pazīmes, nosaka lieko attēlu.
21. Ritms, simetrija, asimetrija, apjoms - arhitektūras izteiksmes līdzekļi 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos noteikt ritmu, simetriju, asimetriju, apjomu. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: attēlos nosaka ritmu, simetriju, asimetriju, apjomu.
22. Maņas telpas vai arhitektūras objekta uztverē 1. izziņas līmenis zema 2 p. Jēdzieni: maņa. Apbūvēto vidi cilvēks uztver ar visām piecām maņām. (K.Li.4.) Prot nosaukt maņas, ar kuru palīdzību cilvēks uztver telpu vai ēku. Uzdevuma tips – atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: nosauc maņas, kuras palīdz labāk uztvert telpu.
23. Maņas. Redze. Gaisma, telpas forma, izmērs 1. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: maņa, telpa, apgaismojums telpā. Prot raksturot telpas apgaismojumu, formu, izmēru. Uzdevuma tips – attēlu analīze, patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, nosaka apgaismojuma veidu, telpas izmēru, formu.
24. Maņas. Redze. Kontrasts, krāsu salikums 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: maņa. Apbūvēto vidi cilvēks uztver ar visām piecām maņām. (K.Li.4.) Prot attēlos saskatīt kontrastus, noteiktus krāsu salikumus. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata tajos noteiktus kontrastus, krāsu salikumus.
25. Maņas. Dzirde. Akustika 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: maņa, akustika. Zina, kāda telpa nodrošina labu akustiku. Uzdevuma tips – attēlu tests, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, nosaka telpu, kuras uzbūve, iekārtojums nodrošina labu akustiku.
26. Maņas. Dzirde. Akustika telpā 3. izziņas līmenis augsta 3 p. Jēdzieni: maņa, akustika. Zina, kādā telpā ir laba akustika. Uzdevuma tips – attēlu analīze, kopīgo un atšķirīgo pazīmju noteikšana, liekā attēlā izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, nosaka to kopīgās un atšķirīgās pazīmes, izvēlas lieko attēlu.
27. Maņas. Redze, dzirde – telpas forma, izmērs, atbilstība labas akustikas priekšnosacījumiem 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: maņa, akustika. Prot raksturot telpas formu, izmēru, atbilstību labas akustikas priekšnosacījumiem. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, nosaka telpas izmēru, formu, atbilstību labas akustikas nosacījumiem.
28. Maņas. Garša – krāsas, asociācijas 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Jēdzieni: maņa. Apbūvēto vidi cilvēks uztver ar visām piecām maņām. (K.Li.4.) Prot attēlos saskatīt kopīgās pazīmes. Uzdevuma tips – attēlu analīze, atbildes izvēle. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, rada asociācijas, izvēlas atbilstošo attēlu.
29. Maņas. Tauste – virsmu dažādība 1. izziņas līmenis zema 2 p. Jēdzieni: maņa. Apbūvēto vidi cilvēks uztver ar visām piecām maņām. (K.Li.4.) Prot attēlos saskatīt dažādās, ar tausti uztveramās, virsmas. Uzdevuma tips – attēlu analīze, patiess/nepatiess apgalvojums. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlos redzamās virsmas, to īpašības.

Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Telpu veidi Citi augsta 3 p. Jēdzieni: telpa. Prot raksturot dažādos telpu veidus, attēlos saskatīt kopīgās un atšķirīgās pazīmes, noteikt lieko attēlu. Uzdevuma tips – attēlu analīze, kopīgo un atšķirīgo pazīmju noteikšana, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē telpas, nosaka lieko attēlu.
2. Faktūra arhitektūrā Citi augsta 3 p. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Prot attēlos saskatīt fakturētu virsmu, noteikt attēlu kopīgās un atšķirīgās pazīmes, izvēlēties lieko attēlu. Uzdevuma tips – attēlu tests, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, saskata kopīgās un atšķirīgās pazīmes, nosaka lieko attēlu.

Testi

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Arhitektūra – jēdzieni, izteiksmes līdzekļi, maņas arhitektūras objekta uztverē 00:35:00 vidēja 30 p. Jēdzieni: telpa, apdare, apgaismojums, akustika, interjers, maņa, akustika. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Apbūvēto vidi cilvēks uztver ar visām piecām maņām. (K.Li.4.) Uzdevumu tipi – attēlu analīze, patiess/nepatiess apgalvojums, atbildes izvēle, attēlu tests, kopīgo un atšķirīgo pazīmju noteikšana, atbildes ievilkšana. Skolēnam nozīmīgākās darbības: raksturo dažādās arhitektūras nozares, saskata to pazīmes attēlos; analizē attēlus, saskata vienkāršas un dekoratīvas ēkas fasādes apdares pazīmes; raksturo apgaismojumu, akustiku, interjeru; analizē telpas, nosaka lieko attēlu; analizē attēlus, saskata tajos mākslas veidus; analizē attēlu, saskata tajā faktūras pazīmes, izvēlas atbildes variantu; analizē attēlus, izvēlas attēlā redzamā ritma nosaukumu; analizē attēlus, saskata tajos apjoma pazīmes; analizē attēlus, saskata tajos simetrijas vai asimetrijas pazīmes; nosauc maņas, kuras palīdz_

Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Arhitektūra, telpa, izteiksmes līdzekļi, maņas telpas uztverē 00:35:00 vidēja 28 p. Jēdzieni: apdare, apgaismojums, interjers, telpa, maņa, apgaismojums telpā, akustika. Klasificē arhitektūras izteiksmes līdzekļus, raksturo tos un novērtē iespējas ar tiem radoši izpausties. (K.6.1.1.; T.6.2.9.3.) Apbūvēto vidi cilvēks uztver ar visām piecām maņām. (K.Li.4.) Uzdevumu tipi – attēlu analīze, atbildes ievilkšana, patiess/nepatiess apgalvojums, atbildes izvēle, attēlu tests. Skolēnam nozīmīgākās darbības: analizē attēlus, nosaka kopīgās pazīmes, izvēlas lieko attēlu; raksturo apgaismojumu, attēlā saskata noteikta apgaismojuma pazīmes; analizē attēlus, tajos redzamo interjeru, raksturo to; analizē attēlus, saskata tajos dzīvojamās telpas pazīmes; analizē attēlu, raksturo noteiktas krāsas radīto vizuālo efektu; analizē attēlus, saskata tajos noteikta ritma pazīmes, apjomīga arhitektūras objekta dekoratīvā elementa pazīmes; analizē attēlus, saskata simetriju, asimetriju, kopīgās un atšķirīgās pazīmes, nosaka lieko attēlu; nosaka apgaismojuma veidu, telpas izmēru, formu; anal_