15. maijs - LATVIEŠU VALODA
EKSĀMENS VIDUSSKOLAI
Uzmanīgi apskati abus attēlus!

 YCUZD_230216_5015_zīmīte.png
Attēls Nr.1
 
YCUZD_230216_5015_whatsapp sms.png
Attēls Nr.2
 
Kā jau noprati, abos attēlos redzama saziņas situācija, kurā adresants vēlas, lai adresāts nopirktu vai paņemtu līdzi norādītos produktus.
Svarīgi!
Atceries: adresants – tas, kurš raksta, adresāts – tas, kuram raksta.
Vai abus sarakstus varētu izmantot vienā un tajā pašā saziņas situācijā?
Lai uz šo jautājumu atbildētu, abos attēlos redzamās saziņas situācijas jāsalīdzina, meklējot kopīgo un atšķirīgo.
1. KOPĪGAIS
Saturs: abās zīmītēs minēts viens un tas pats produktu saturs.
 
Mērķis: panākt, lai adresāts minētos produktus nopērk vai paņem līdzi.
 
2. TIKAI ATTĒLAM NR. 1 RAKSTURĪGAIS
Rakstīšanas laiks: nav zināms, kad saraksts uzrakstīts.
 
Attiecības starp adresantu un adresātu: ļoti iespējams, ka abi dzīvo vienā mājsaimniecībā, jo tikai šādā veidā sarakstu, kas rakstīts uz lapas, var nodot otram.
 
Emocionālā noskaņa: tiek izmantotas grafiskas zīmes, zīmējumi, lai pastiprinātu uzdevuma obligātumu un svarīgumu.
 
Ziņas nodošanas veids: fiziski.
 
Ziņa par saņemšanu: adresants nevar būt pārliecināts, ka adresāts saņems šo ziņu.
 
3. TIKAI ATTĒLAM NR. 2 RAKSTURĪGAIS
Rakstīšanas laiks: redzams precīzs laiks.
 
Attiecības starp adresantu un adresātu: var dzīvot dažādās mājsaimniecībās, jo noprotams, ka ziņa sūtīta ar kāda tehniskā līdzekļa palīdzību.
 
Emocionālā noskaņa: uzdevuma obligātuma un svarīguma pastiprināšanai tiek izmantotas jau gatavas emocijzīmes.
 
Ziņas nodošanas veids: elektroniski.
 
Ziņa par saņemšanu: adresants redzēs, vai adresāts ziņu ir saņēmis un izlasījis.
 
 ATT_zimite_iszina.png
 
Lai arī mērķis un saturs abos attēlos redzamajām saziņas situācijām ir vienāds, vislielākās atšķirības ir saistītas ar ziņas nodošanas veidu.
 
Zīmīti var nodot tikai tad, ja adresantam un adresātam ir iespēja tikties vienā laikā un vietā vai vismaz ir zināma vieta, kurā abi saziņas partneri kādā brīdī var satikties.
Ir taču ļoti viegli iedomāties, ka šāda zīmīte tevi sagaida virtuvē uz galda, pie ledusskapja durvīm vai uz galdiņa priekšnamā.
Iespējams, ka mamma vai tētis jau ir devušies uz darbu, taču viņi zina, ka tu šo zīmīti noteikti saņemsi, jo vieta – mājas – jums ir kopīga.
Zīmītē autors var būt ļoti personisks un individuāls.
Kā rakstīt, ko rakstīt, kādas papildu zīmes vai zīmējumus izmantot ir tikai un vienīgi no paša prasmēm un izdomas atkarīgs.
 
Īsziņām iespējams izmantot dažādas platformas. Liela daļa no tām piedāvā arī iespēju redzēt, vai adresāts šo ziņu ir ne vien saņēmis, bet arī izlasījis. Īsziņa ļauj nosūtīt informāciju arī tiem saziņas partneriem, kas atrodas fiziski tālāk. Piemēram, šādu īsziņu varētu sūtīt ne tikai mamma, kas jau ir ceļā uz darbu, bet arī vecmāmiņa, kas atrodas 100 km attālumā un gaida tevi ciemos, lūdzot nopirkt norādītos produktus.
Lai īsziņās izmantotu kādas grafiskās zīmes vai vizuālo noformējumu, jāizvēlas no jau piedāvātām sagatavēm. Īsziņas ir vairāk standartizētas.