3.
martā
Diagnosticējošais darbs
LATVIEŠU VALODĀ 3. KLASEI
Teorija
Reizēm divdabi var paskaidrot palīgteikums vai tiešā runa, tad veidojas plašāka savrupināma
grupa, kuras pamatā ir divdabis.
grupa, kuras pamatā ir divdabis.
Pieturzīmju lietojums:
1. pirms divdabja, ja tas nav teikuma sākumā, liekams komats;
2. aiz divdabja liekams komats, ja seko palīgteikums;
3. aiz divdabja liekams kols un pēdiņas, ja seko tiešā runa;
4. pārējās pieturzīmes lietojamas, ievērojot teikuma uzbūves īpatnības.
Piemērs:
Manīdama, ka tuvojas liels un stiprs negaiss, Zane uzreiz devās uz mājām.
manīdama – divdabis
ka tuvojas liels un stiprs negaiss – palīgteikums, kas piesaista sev divdabi
manīdama, ka tuvojas liels un stiprs negaiss – plašāka savrupināma grupa
manīdama – divdabis
ka tuvojas liels un stiprs negaiss – palīgteikums, kas piesaista sev divdabi
manīdama, ka tuvojas liels un stiprs negaiss – plašāka savrupināma grupa
Piemērs:
Māte piegāja pie ciemiņiem, teikdama: “Laipni aicināti pie galda!”
teikdama – divdabis
“Laipni aicināti pie galda!” – tiešā runa, kas piesaista sev divdabi
teikdama: “Laipni aicināti pie galda!” – plašāka savrupināma grupa
teikdama – divdabis
“Laipni aicināti pie galda!” – tiešā runa, kas piesaista sev divdabi
teikdama: “Laipni aicināti pie galda!” – plašāka savrupināma grupa
Atsauce:
Valodas labirinti. Latviešu valoda 8. klasei./Iveta Vīduša. -Rīga: Zvaigzne ABC, 2008. -188 lpp.:il. - izmantotā literatūra: 104. - 112.lpp.
Latviešu valodas rokasgrāmata. Tabulas un shēmas./Anita Romane. -Rīga: Zvaigzne ABC, 2000. -144 lpp.:il. - izmantotā literatūra: 98. - 99.lpp.
http://valoda.ailab.lv/latval/pamatskolai/teikuma_mac/teorija/s4.htm
Latviešu valodas rokasgrāmata. Tabulas un shēmas./Anita Romane. -Rīga: Zvaigzne ABC, 2000. -144 lpp.:il. - izmantotā literatūra: 98. - 99.lpp.
http://valoda.ailab.lv/latval/pamatskolai/teikuma_mac/teorija/s4.htm