15. maijs - LATVIEŠU VALODA
EKSĀMENS VIDUSSKOLAI
Dialogs ir divu vai vairāku cilvēku saruna.
Atkārtot par dialogu vari arī šeit.
 
Visbiežāk dialogs ir netīšs, taču ir reizes, kad tam ir īpaši jāgatavojas. Tādā gadījumā jāievēro šādi nosacījumi:
1. Dialogam jābūt mērķtiecīgam( sarunā jautājumam jābūt tādam, lai būtu vajadzība uz to atbildēt, un atbildei jābūt tādai, lai rastos sarunas turpinājums ).
2. Dialogā jābūt ievadam ( jānoformulē sarunas jautājums ).
3. Dialogā jābūt galvenajai daļai ( jāizvirza risinājums uzdotajam jautājumam ).
4. Dialogā jābūt nobeigumam ( jāizsaka secinājumi ).
  
Saziņas situācijas komponenti:
1. Saziņas partneri:
adresants — persona, kura runā;
adresāts — persona, kura klausās. 
2. Saziņas temats — tas, par ko tiek runāts.
3. Saziņas laiks — laiks, kad notiek saruna.
4. Saziņas vieta — kādā situācijā notiek saruna.
5. Saziņas mērķis — sniegt un iegūt informāciju.
Piemērs:
Muša, bēgdama no aukstuma, ierauga cimdiņu, ieskrien iekšā un sāk no prieka dancot. Pelīte, bēgdama no aukstuma, pieskrien pie cimdiņa un jautā: «Kas te cimdiņā danco?» «Es, pati muša ķēniņiene. Bet kas tu esi?» «Es esmu pelīte Pīkstīte. Laid mani pasildīties!»
(latviešu tautas pasakas «Vecīša cimdiņš» fragments)
 
Saziņas partneri — muša un pelīte.
Saziņas laiks — ziema.
Saziņas vieta — mežs.
Saziņas mērķis — noskaidrot par iespējamu palīdzību.
Saziņas temats — ārā ir auksts, ir vajadzīga palīdzība.
Lai sasniegtu savu mērķi, sarunas partneri izmanto:
  • dažādus verbālos līdzekļusvārdus, teikumus;
  • dažādus neverbālos līdzekļuspozu, mīmiku, acu kontaktu, žestus.
Diskusija — strīdīga, neskaidra jautājuma apspriešana.
Lai piedalītos diskusijā, ikvienam tās dalībniekam ir svarīgi zināt diskusijas tematu, jāprot formulēt savu viedokli, kā arī jāuztver citu sarunas dalībnieku domas, jāanalizē diskusijā izteiktie argumenti.