15. maijs - LATVIEŠU VALODA
EKSĀMENS VIDUSSKOLAI
Arguments – skaidrs saprotams pamatojums.
Pretarguments – arguments, kas ir vērsts pret citu argumentu.
Spēja argumentēti pārliecināt ir svarīgs rezultatīvas sarunas priekšnoteikums. Izsakot sava viedokļa argumentāciju un uzklausot sarunas partnera pretargumentus, ir jācenšas nonākt pie vienojoša viedokļa.
Piemērs:
"Māri, kāpēc tu negribi iestāties skolas deju kolektīvā?"
"Dejošana nav nekas noderīgs. Bokss, tekvondo un tamlīdzīgi sporta veidi ir daudz noderīgāki, jo es varu iemācīties aizsargāties, ja tas ir nepieciešams, un attīsta manas koordinācijas spējas."
"Tur nu es tev nevaru piekrist. Tava attieksme ir pretrunā ar mūsu skolas noteikumiem. Mēs cenšamies izskaust vardarbību. Sportiskās aktivitātes nostiprina tavu ķermeni tieši tāpat kā deju nodarbības. Vai tu esi kādreiz dejojis?"
"Nē, nav gadījies!"
"Tad pamēģini šogad! Tu vari apmeklēt gan deju pulciņu, gan sportiskas ievirzes pulciņu."
"Labi. Pamēģināšu!"
Šajā sarunā ir redzams, ka Māra argumenti ir – dejošana nav nekas noderīgs, sportiskas aktivitātes palīdzēs aizsargāties.
Skolotājas pretarguments – kaušanās ir pretrunā ar skolas noteikumiem, nevar spriest par dejošanu, ja neesi pamēģinājis.
Sarunas rezultāts – Māris apdomā skolotājas sacīto un nolemj pamēģināt, nonāk pie vienojoša viedokļa.