Satura rādītājs:
Materiāli skolotājiem
| Numurs | Nosaukums | Apraksts | 
|---|---|---|
| 1. | Satura rādītājs | |
| 2. | Skolotājam | Mācību materiāla raksturojums. | 
Teorija
| Numurs | Nosaukums | Apraksts | 
|---|---|---|
| 1. | Kultūras indikatori. Izglītības nozīme kultūras procesu izpratnē. | Prot skaidrot jēdzienu "kultūras indikators", izprot izglītības nozīmi kultūras procesu izpratnē. | 
| 2. | Cilvēka attieksme pret kultūru. Gaumes un sabiedrības ietekme | Izprot gaumes un sabiedrības nozīmi kultūras procesu uztverē. | 
| 3. | Nauda kā kultūras indikators. Indivīda, firmas, valsts finanšu ieguldījumi. | Prot raksturot naudu kā kultūras indikatoru, prot raksturot Latvijas kultūras kanonu. | 
| 4. | Nauda kā kultūras indikators. Organizāciju finanšu ieguldījumi | Prot raksturot organizāciju finanšu ieguldījumus kultūrā. | 
| 5. | Svētki kā kultūras indikators. Etniskie svētki | Izprot svētkus kā kultūras indikatoru, māk raksturot latviešu etniskos svētkus | 
| 6. | Svētki kā kultūras indikators. Reliģiskie svētki | Izprot reliģisko svētku nozīmi, prot raksturot kristiešu, musulmaņu un budistu reliģiskos svētkus. | 
| 7. | Svētki kā kultūras indikators. Nacionālie un politiskie svētki | Prot raksturot nacionālos un politiskos svētkus. | 
| 8. | Svētki kā kultūras indikators. Neformālie svētki | Izprot neformālo svētku būtību, spēj raksturot dažus no tiem. | 
Uzdevumi
| Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts | 
|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Izglītības loma kultūras parādību izpratnē, literārais izglītības līmenis | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Izprot izglītības nozīmi kultūras parādību izpratnē, prot raksturot vienu no literārā izglītības līmeņa pazīmēm - rakstīto zināšanu krājumu izveidi, spēj nosaukt pasaules vēsturē pirmo bibliotēku un literāro sacerējumu. | 
| 2. | Kultūras kompetenci raksturojošais izglītības līmenis | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Izprot izglītības līmeņa saistību ar kultūras kompetenci. | 
| 3. | Gaume, tās veidi | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prot raksturot gaumes veidošanos, nosaukt tradicionālās gaumes pazīmes. | 
| 4. | Gaumju veidi, sabiedrības ietekme kultūras procesu izvēlē | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot noteikt gaumju veidus, izprot sabiedrības ietekmi uz cilvēka kultūras procesu izvēli. | 
| 5. | Indivīda un valsts finanšu ieguldījums kultūrā | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot raksturot indivīda un valsts naudas ieguldījumus kultūrā, izprot principu, kā tiek noteiktas kultūras vērtības, kuras finansē valsts. | 
| 6. | Latvijas kultūras kanons. Vizuālā māksla | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Prot atpazīt attēlos latviešu gleznotāju darbus, kuri iekļauti Latvijas kultūras kanonā. | 
| 7. | Senākās organizācijas - ģildes. | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Izprot senāko organizāciju - ģilžu - darbību. | 
| 8. | Brālības, studentu korporācijas | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prot raksturo brālības, studentu korporācijas, māk nosaukt to veidošanās laika periodus. | 
| 9. | Brāļu draudžu kustība Latvijā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot raksturot brāļu draudžu kustību Latvijā, izprot tās nozīmi latviešu kultūras attīstībā. | 
| 10. | Etniskie svētki. Ziemassvētki | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot raksturot Ziemassvētkus, to nozīmi, šo svētku tradīcijas un to nozīmi. | 
| 11. | Etniskie svētki. Meteņi, Ūsiņa diena | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prot raksturot Meteņus un Ūsiņa dienu. | 
| 12. | Etniskie svētki. Dažu svētku raksturīgās iezīmes | 3. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Prot savstarpēji sasaistīt un analizēt dažu doto etnisko svētku iezīmes | 
| 13. | Etniskie svētki. Lieldienas | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Izprot Lieldienu nozīmi, māk raksturot šo svētku tradīcijas un to nozīmi. | 
| 14. | Reliģisko svētku raksturojums, Vasarsvētki | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Izprot reliģisko svētku nozīmi, prot raksturot vienu no kristiešu svētkiem - Vasarsvētkus. | 
| 15. | Reliģiskie svētki. Ziemassvētki | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prot raksturot kristiešu svētkus - Ziemassvētkus, to nozīmi, Adventi, Adventes vainagu, tā elementu simbolisko nozīmi. | 
| 16. | Reliģiskie svētki. Lieldienas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Prot raksturot Lieldienas, Kluso nedēļu. | 
| 17. | Reliģiskie svētki. Ramadāns | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prot raksturot musulmaņu reliģiskos svētkus - Ramadānu. | 
| 18. | Nacionālie svētki. Nācijas diena | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prot raksturot Nācijas dienu svinību datumu izvēles nosacījumus dažādās Eiropas valstīs. | 
| 19. | Nacionālie svētki Īrijā | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prot raksturot īru nacionālos svētkus, to nozīmi. | 
| 20. | Politiskie svētki. Darba svētki | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prot raksturot Darba svētkus, to izveidi, nozīmi. | 
| 21. | Politiskie svētki. Starptautiskā sieviešu solidaritātes diena | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prot raksturot Starptautiskās sieviešu dienas izveides cēloņus, spēj raksturot šo svētku pamatdomu. | 
| 22. | Neformālie svētki. Apskāvienu diena | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prot raksturot vienu no neformālajiem svētkiem - Apskāvienu dienu. | 
| 23. | Neformālie svētki. Diena "Ģērbies sarkanā", Zemes diena | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prot raksturot dienu "Ģērbies sarkanā" un Zemes dienu. | 
| 24. | Neformālie svētki. Darvina diena, skaitļa Pī diena | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prot raksturot Darvina un skaitļa Pī dienu izveides nosacījumus, spēj nosaukt šo dienu datumus. | 
| 25. | Neformālie svētki. Joku diena, Starptautiskā pirātu runas diena, Muļķīgo jautājumu diena | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Prot raksturot Joku dienu, Starptautisko pirātu runas dienu, Muļķīgo jautājumu dienu. | 
Testi
| Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts | 
|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Kultūras indikators - cilvēka attieksme pret kultūru | 00:00:00 | vidēja | 8 p. | Izprot izglītības nozīmi kultūras parādību izpratnē, prot raksturot vienu no literārā izglītības līmeņa pazīmēm - rakstīto zināšanu krājumu izveidi, spēj nosaukt pasaules vēsturē pirmo bibliotēku un literāro sacerējumu; izprot izglītības līmeņa saistību ar kultūras kompetenci; prot raksturot gaumes veidošanos, nosaukt tradicionālās gaumes pazīmes; prot analizēt attēlus, atpazīt tajos noteiktas gaumes iezīmes; prot noteikt gaumju veidus, izprot sabiedrības ietekmi uz cilvēka kultūras procesu izvēli. | 
| 2. | Kultūras indikators - nauda. Indivīda, firmu un valsts finanšu iegudījumi | 00:00:00 | vidēja | 4 p. | Prot raksturot indivīda un valsts naudas ieguldījumus kultūrā, izprot principu, kā tiek noteiktas kultūras vērtības, kuras finansē valsts; izprot firmu darbību kultūras jomā; prot atpazīt attēlos latviešu gleznotāju darbus, kuri iekļauti Latvijas kultūras kanonā. | 
| 3. | Organizācijas, to nozīme kultūras attīstībā | 00:00:00 | vidēja | 7 p. | Izprot senāko organizāciju - ģilžu - darbību; prot raksturo brālības, studentu korporācijas, māk nosaukt to veidošanās laika periodus; prot raksturot Rīgas Latviešu biedrību, tās darbību; prot raksturot brāļu draudžu kustību Latvijā, izprot tās nozīmi latviešu kultūras attīstībā. | 
| 4. | Kultūras indikators - svētki. Latviešu etniskie svētki | 00:00:00 | vidēja | 11 p. | Prot raksturot Ziemassvētkus, to nozīmi, šo svētku tradīcijas un to nozīmi; prot raksturot Meteņus un Ūsiņa dienu; izprot Lieldienu nozīmi, māk raksturot šo svētku tradīcijas un to nozīmi; prot raksturot Jāņus, šo svētku tradīciju nozīmi; prot savstarpēji sasaistīt un analizēt dažu doto etnisko svētku iezīmes. | 
| 5. | Kultūras indikators - svētki. Reliģiskie svētki. | 00:00:00 | vidēja | 11 p. | Izprot reliģisko svētku nozīmi, prot raksturot vienu no kristiešu svētkiem - Vasarsvētkus; prot raksturot kristiešu svētkus - Ziemassvētkus, to nozīmi, Adventi, Adventes vainagu, tā elementu simbolisko nozīmi; prot raksturot Lieldienas, Kluso nedēļu; prot raksturot budistu svētkus; prot raksturot musulmaņu reliģiskos svētkus - Ramadānu. | 
| 6. | Kultūras indikators - svētki. Nacionālie svētki | 00:00:00 | vidēja | 7 p. | Prot raksturot Nācijas dienu svinību datumu izvēles nosacījumus dažādās Eiropas valstīs; prot raksturot Nācijas dienu Spānijā; prot raksturot īru nacionālos svētkus, to nozīmi; prot raksturot atceres dienas, kuras atzīmē Latvijā. | 
| 7. | Kultūras indikators - svētki. Neformālie svētki. | 00:00:00 | vidēja | 9 p. | Spēj raksturot neformālos svētkus, to nozīmi; prot raksturot neformālos svētkus - Apskāvienu dienu, dienu "Ģērbies sarkanā", Zemes dienu, Darvina un skaitļa Pī dienu izveides nosacījumus, spēj nosaukt šo dienu datumus, prot raksturot Joku dienu, Starptautisko pirātu runas dienu, Muļķīgo jautājumu dienu. | 
