Gleznojot mākslas darbu, mākslinieks izmanto dažādās krāsu īpašības.
 
Siltās un vēsās krāsas
 
Krāsas, atkarībā no cilvēku asociācijām, tiek iedalītas divās grupās - siltās un vēsās krāsas.
Par siltajām krāsām uzskata sarkano, dzelteno un oranžo krāsu. Par vēsajām - zilo un violeto krāsu.
 
254.jpg
Attēlā siltās krāsas mākslas darbā ("Sarkanais vīnogu lauks", Vinsents van Gogs, 1888)
 
Mākslā tiek izmantotas šo krāsu īpašības. Piemēram, siltās krāsas izceļas uz citu krāsu fona, cilvēku aktivizē, savukārt vēsās krāsas rada pieklusinātu efektu, tās nomierina.
 
255.jpg
Attēlā vēsās krāsas mākslas darbā ("Klintis Etretā", Klods Monē, 1885)
 
Telpiskums
 
Izmantojot krāsas un to īpašības, mākslinieks savā darbā var radīt ilūziju par telpu. Lai to panāktu, izmanto vairākus paņēmienus.
 
Objektus, kurus attēlo tuvāk skatītājam, glezno siltos toņos, bet tos objektus, kuri atrodas tālāk no skatītāja – vēsos toņos.
 
276.jpg
Attēlā tuvplānā vairāk izmantoti siltie toņi, aizmugurējā plānā vēsie toņi ("Kalni", Alberts Bierstads, 1863)
 
Jo tālāk attēlotais objekts atrodas, jo tā krāsa vairāk pelēcinās, kļūst vēsāka, zaudē savu intensitāti.
 
261.jpg
Attēlā aizmugurējā plānā attēloto objektu krāsa tiek pelēcināta ("Andu kalnu sirds", Frederiks Edvīns Čērčs, 1859)
 
Lai radītu telpiskuma iespaidu, mākslinieks attēlo gaismēnas. Ja tiek attēloti objekti, kuri atrodas dabā, tad krāsu laukumus, kurus apspīd saule, mākslinieks attēlo siltos toņos, savukārt ēnas laukumos izmanto vēsos toņus.
 
270.jpg
Attēlā gaismu laukumi attēloti siltos toņos, ēnu laukumi vēsos toņos ("Ainava ar kastaņkokiem", Pols Sezans, 1885-1887)
 
Attēlojot objektus telpās izmanto pretēju principu – gaismas laukumus attēlo vēsos toņos, ēnas laukumus – siltos toņos.
 
263.jpg
Attēlā gaismas laukumi ieklāti vēsos toņos, ēnu laukumi siltos toņos ("Klusā daba ar āboliem un vīnogām", Klods Monē, 1880)
 
Dominante
 
Vārds dominans tulkojumā no latīņu valodas nozīmē valdošs.
Mākslā izmanto dominantes principu, kuru dēvē arī par uzmanības centra vai kompozīcijas centra principu. Kompozīcijā tiek izcelts, akcentēts svarīgākais elements. Šo elementu var izcelt arī, izmantojot krāsu – mākslinieks šo objektu glezno intensīvākos toņos, nekā fonu un pārējos kompozīcijas elementus.
 
275.jpg
Attēlā uz gaišā fona izceļas tumšā cilvēka figūra, kas ir uzmanības centrā ("Miglas jūra", Kaspars Dāvids Frīdrihs, 1818)
 
Kontrasts
 
Kontrasts ir pretstats. Mākslinieks savā darbā izmanto kontrastus, lai radītu dzīvīgumu, dramatismu, piesaistītu uzmanību, izjauktu vienmuļību, statiku.
Ar krāsas palīdzību var radīt dažādus kontrastus.
 
Simultānais kontrasts
Šis kontrasts izpaužas kā vienas krāsas vizuāla iedarbība uz blakus esošo krāsu. Jebkura krāsa uz tumšāka fona šķiet gaišāka, uz vēsa fona silta krāsa šķiet vēl siltāka, uz silta fona vēsa krāsa – vēl vēsāka.
 
240.jpg
Attēlā gaišie augļi uz tumšā fona šķiet gaišāki ("Klusā daba ar augļiem un tauriņu", Petrus Villebeks, 1632/1652)
 
Ja blakus novieto pretkrāsas, tad tās šķiet vēl intensīvākas (sarkanā un zaļā krāsa, zilā un oranžā krāsa, dzeltenā un violetā krāsa).
 
253.png
Attēlā pretkrāsu kontrasti
 
265.jpg
Attēlā pretkrāsu kontrasts, oranžā laiva kontrastē ar zilo ūdeni ("Atpūtnieki", Pjērs Ogists Renuārs, 1879)
 
Tumši gaišais kontrasts
Izmanto krāsas, kuras savstarpēji atšķiras pēc gaišuma. Par visgaišāko krāsu krāsu aplī uzskata dzelteno krāsu, bet par vistumšāko krāsu - violeto krāsu.
 
268.jpg
Attēlā tumšo un gaišo krāsu kontrasts ("Klusā daba", Luiss Egidio Melendess, 1772)
 
Silto un vēso krāsu kontrasts
Šo krāsu kontrastu izmanto, lai radītu dažādus efektus, piemēram, apjoma ilūzijas, emocionālās noskaņas radīšanai.
 
269.jpg
Attēlā silto un vēso krāsu kontrasts ("Klusā daba", Pols Sezans, 1877-1879)
 
Papildkrāsu kontrasts
Krāsu aplī pretējas krāsas viena otru izceļ, papildina, liek tām izskatīties košākām, intensīvākām.
 
252.png
Attēlā krāsu aplis (pretkrāsu un papildkrāsu noteikšanai)
 
272.jpg
Attēlā pretkrāsu un papildkrāsu kontrasti ("Atmiņas par dārzu Ettenā", Vinsents van Gogs, 1888)