Kolāža ir viens no mākslas paņēmieniem, kuru izmanto glezniecībā, tekstilmākslā. Mākslas darbu rada, pie darba virsmas pielīmējot dažādus materiālus un priekšmetus, kuri no pamatnes atšķiras faktūras vai krāsas ziņā. Par kolāžu dēvē arī mākslas darbu, kas veidots šādā tehnikā.
elephant-684600_1920.jpg 
Kolāža "Zilonis"
 
Kolāžu var iegūt, piemēram, līmējot uz topošā mākslas darba virsmas auduma, fotogrāfiju, laikrakstu fragmentus.
 
Kaj_ima_ljubezen_s_tem.jpg
Pie darba virsmas pielīmēts gleznota portreta fragments, attēlu fragmenti, burzīts papīrs, kaltēti ziedi
 
Collage_EmmanuelFlipo.jpg
Kolāžu veido papīra, auduma fragmenti, krāsu laukumi
 
Kolāžu veido, lai radītu pārsteiguma efektu, saasinātu mākslas darba uztveres pakāpi. Kolāžu var papildināt ar jebkuru tehniku – akvareli, tušu, guašu u.c.
 
female-1382732_1920.jpg
Gleznoto dārzu papildina sievietes attēls, uzlīmēts darba virsmai
  
Tā kā kolāžu veido, darba virsmai pielīmējot dažādu materiālu fragmentus, tad iegūst nelīdzenu darba virsmu – tā ir fakturēta.
 
collage-3187838_1920.jpg
Darba virsmai pielīmēti gliemežvāki, niedres, kaltēti augi, iegūstot fakturētu virsmu. Kompozīciju papildina cilnis
 
Pirmās kolāžas tika radītas Ķīnā 200. gadā pirms mūsu ēras, līdz ar papīra izgudrošanu. Kolāžas tehniku plašāk sāka pielietot mūsu ēras 10. gadsimtā, kad japāņu kaligrāfisti (cilvēki, kuri meistarīgi rakstīja japāņu rakstu zīmes) savus dzejoļus pierakstīja uz papīra un tad šos fragmentus pielīmēja dažādām virsmām.
 
Eiropā kolāžas paņēmienu sāka izmantot tikai 13. gadsimtā. 15 – 16. gadsimtā ar zelta folijām tika aplīmēti apdares paneļi viduslaiku katedrālēs, kā arī svētbildes – ikonas.
 
1280px-Clevelandart_2016.32.jpg
Svētbildes virsmai pielīmētas zelta folijas
 
Ar dārgakmeņiem un dārgmetāliem tika rotātas ikonas, ģerboņi, grāmatu vāki.
 
1024px-Mstislavovo_Evangelie_GIM_Zlatnik.jpg
Grāmatas vāku rotā dārgakmeņi
 
Anglijā 18. gadsimtā ar papīra kolāžu nodarbojās māksliniece Mērija Deleini (1700 – 1788). Viņa radīja kolāžas, kurās ļoti reālistiski attēloja dažādus augus. Papīra kolāža tika papildināta ar gleznotiem elementiem.
 
Mary_Delany07.jpg
Papīra kolāža
 
Mary_Delany02.gif
Visas auga daļas izgrieztas no papīra
Svarīgi!
20. gadsimta Eiropas mākslā šo paņēmienu ieviesa kubisma pārstāvji. Visbiežāk šis paņēmiens sastopams kubistu, futūristu un dadaistu daiļradē.
Viņi pie mākslas darba virsmas (kartona, īpaši sagatavota audekla) pielīmēja avīzes, tapetes, auduma gabaliņus.
 
Gris2.jpg 
Kubisma pārstāvja Huana Grisa (1887 – 1927) kolāža
 
1914_Gris_Le_Petit_Déjeuner.jpg
Kubisma kolāža – klusā daba
 
Izmantoja arī ar krāsu sajauktus pelnus, zāģu skaidas, smiltis – tika radīti efekti, kas iedarbojas ne tikai uz redzi, bet arī uz tausti. Pirmais mākslinieks, kurš strādāja šādā tehnikā, bija kubisma pārstāvis, franču gleznotājs Žoržs Braks (1882 - 1963). Pirmais darbs šādā tehnikā tika radīts 1911. gadā.
 
Savukārt vācu mākslinieks Kurts Šviterss (1887 - 1948) bija vienīgais mākslinieks, kurš strādāja tikai un vienīgi kolāžas tehnikā.
 
736px-'Merzz._53._Red_Bonbon'_by_Kurt_Schwitters,_1920.jpg
Kurta Švitersa kolāža "Mercs. 53"
 
Mākslinieks lielāko daļu savu darbu nosauca par "merciem". Mercs – kolāža no nejauši izvēlētiem, nejauši atrastiem priekšmetiem.
 
798px-Kurt_schwitters,_difficile,_1942-43,_collage.jpg
Kolāžā izmantoti dažādu papīru fragmenti, avīžu izgriezumi