Teorija

Mūsu sabiedrība nav vienveidīga, katrai sociālai grupai ir savas vajadzības. Attiecīgi pastāv vairāki kultūras veidi. Viens no tiem – masu kultūra.
Ar jēdzienu "masu kultūra" apzīmē kultūru, kas paredzēta plašam cilvēku lokam.
Masu kultūru bieži vien dēvē par populāro kultūru jeb popkultūru.
 
2.jpg
Zirnekļcilvēks–komiksu un kinofilmu supervaronis
 
Par masu kultūru dēvē tās kultūras norises, kurās iesaistās lielākā sabiedrības daļa. Kā piemēru var minēt radio atskaņotās dziesmas, ikdienas modi, izklaidējošas teātra izrādes, kinofilmas un literatūru, dažādu ikdienā lietoto preču dizainu.
 
1.jpg
Ikdienas mode – piegulošas vīriešu džinsu bikes
 
Masu kultūras intensīva izveide un attīstība notika 19.  20. gadsimta mijā Amerikā, Eiropā un Japānā. Strauja attīstība saistīta ar 20. gadsimta 20. – 30. gadiem. 
 
Masu kultūras sabiedrību raksturo trīs masveidīguma formas –
  • masveida preču ražošana (tiek izgatavots ļoti liels daudzums vienāda dizaina preču, lietas izgatavo rūpnīcās, izmantojot automātiskās iekārtas);
6.jpg
Rūpnīcā ražoti apavi
  • saražoto preču masveida patēriņš;
4.jpg
Masveidā saražotie platekrāna televizori elektronikas preču veikalā
  • labi funkcionējoši masu saziņas līdzekļi (televīzija, radio, sociālie mediji). Masu saziņas līdzekļi uztur vispārpieņemto kultūras tēlu un priekšstatus. Ar masu saziņas līdzekļu palīdzību iespējams manipulēt ar sabiedrības domāšanu.
Masu kultūru jeb popkultūru raksturo vairākas pazīmes:
 
1. Viegla uztveramība. Kultūras procesi skar visus sabiedrības pārstāvjus, tie ir viegli saprotami un viegli uztverami.
 
2. Plaša pieejamība. Masu kultūras produkti ir viegli pieejami un plaši izplatīti.
 
Thanida Siritan Shutterstock.jpg
Kolas kiosks kādā no eksotiskajām salām
 
3. Pielāgošanās publikas gaumei. Kultūras veidotāji ir ieinteresēti, lai viņu radītais mākslas darbs ieinteresētu pēc iespējas vairāk cilvēku. Ja kāds mākslas darbs gūst sabiedrības atsaucību, tad pēc viena parauga tiek veidotas mākslas darbu sērijas.
 
4. Komercializācija. Masu produkcijas radītājus interesē iespēja nopelnīt ar saražoto preci. Lai informētu sabiedrību par savu produkciju, tiek izmantota reklāma. Masu kultūra ir cieši saistīta ar reklāmu.
 
8.jpg
Reklāma uz tramvaja Liepājā
 
Reklāmas uzņēmumi rūpējas par reklamēto produktu atrašanos cilvēku uzmanības centrā, pastāvīgi veido jaunas reklāmas, lai šie reklamētie produkti nezaudētu savu aktualitāti.
 
Atsauce:
Kultūras vēsture. 20.gadsimts/Jeļena Jermolajeva, Vladimirs Jermolajevs, Andrejs Mūrnieks. - Rīga: RaKa, 2002. - 326 lpp. - il.: 32. - 33.lpp.
Kulturoloģija/Agnese Ērgle, Vilnis Purēns, Inese Sviestiņa. - Rīga: RaKa, 2009. - 300 lpp. - il.: 244.-246., 298., 299.lpp.
Attēli:
Vikipēdija. Spiderman
Vikipēdija. Fabrica_timberland
Vikipēdija. Cptvdisplay
Thanida Siritan/Shutterstock
Vikipēdija. Tramvajs_Liepājā