Ikvienam no mums ir neierobežotas vēlmes, bet resursi, to skaitā nauda, ar ko īstenot vēlmes, ir ierobežoti. Svarīgi ir vērtēt, kā tērēt naudu, kas ir mūsu rīcībā. 
Tāpēc svarīgi ir kļūt par gudru patērētāju, kurš plāno savus ienākumus un izdevumus, taupa resursus, izvērtē produkta kvalitāti un rūpējas par apkārtējo vidi.
 
Pērkot dažādas preces vai izmantojot pakalpojumus, mēs radām naudas apriti. Naudas apriti veido ienākumi un izdevumi. Savi ienākumi un izdevumi ir jāplāno. 
Ienākumi ir naudas līdzekļi, kas nonāk mūsu rīcībā. 
Ir trīs veidu ienākumi. 
YCUZD_231222_5871_nauda_budzets.svg
Izdevumi ir naudas līdzekļi, ko mēs tērējam. 
Ir trīs veidu izdevumi.
YCUZD_231222_5871_nauda_budzets_1.svg
 
Ienākumu un izdevumu apjomu noteiktā laika periodā sauc par budžetu.
Budžets iedalās trīs veidos.
YCUZD_231222_5871_nauda_budzets_2.svg
 
Budžeta iedalījums var būt arī šāds: 
YCUZD_231222_5871_nauda_budzets_3.svg
 
Piemērs:
Budžets var būt arī kādam konkrētam pasākumam, piemēram, klases vakaram. Plānojot klasesvakaru ir nepieciešams aprēķināt izdevumus, piemēram, par pārtiku, nepieciešamajiem materiāliem klases dekorēšanai, konkursiem utt. Pirms tam svarīgi ir aprēķināt arī ienākumus - kopīgo naudu, kas pēc tam tiks tērēta klases vakaram. Tā var būt, piemēram, dalības maksa klases vakarā. 
Saprātīgs patērētājs plāno savu budžetu – ienākumus un izdevumus, taupa
resursus, izvērtē preces kvalitāti, rūpējas par apkārtējo vidi.
 
Saprātīgs patērētājs pārdomā savus pirkumus un cenšas rīkoties atbildīgi. 
Pērkot preces vai pakalpojumus, saprātīgs patērētājs pārdomā to izdevīgumu. 
Piemērs:
Iepērkoties ar piegādi, saprātīgi ir izvērtēt iegādes izdevīgumu: vai izdevīgāk ir aiziet uz veikalu precei pakaļ, vai pasūtīt to par papildus samaksu ar piegādi uz mājām. 
Pērkot, piemēram, vecāki bērnam iegādājas šādas austiņas. 
austinas.png
Ja veikals atrodas, piemēram, 1 km attālumā no mājas, izdevīgi ir aiziet uz veikalu un tās tur nopirkt, bet, ja ģimene dzīvo tālu no veikala, tad izdevīgāk ir pasūtīt preci ar papildus piegādes samaksu.