Satura rādītājs:

Teorija

Numurs Nosaukums Apraksts
1. Apkārtējās pasaules izpratnes un sakārtošanas pieejas Tiek raksturots jēdziens "sistēma"un visu sistēmu raksturelementi. Tiek aprakstīta arī valoda kā sistēma, valodniecības nozares.
2. Valoda kā zīmju sistēma Tiek skaidrots, kas ir valodas zīme un valoda kā zīmju sistēma. Tiek sniegts ieskats, kāda ir zīmju valoda, atšķirības starp to un verbālo valodu.
3. Verbālas un neverbālas zīmes tekstā un kontekstā Tiek raksturota verbālā un neverbālā saziņa, neverbālo valodas līdzekļu iederība un nozīme saziņā. Sniegts priekšstats par publisko runu, tās izveidošana un izpildīšanas nosacījumiem, lai tā noritētu veiksmīgi.

Uzdevumi

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Sistēma, tās nozīme 1. izziņas līmenis zema 2 p. Zina, kas ir sistēma, saprot sistēmas jēdzienu un ar to saistītās nozīmes.
2. Apgalvojumi par valodu kā zīmju sistēmu I 1. izziņas līmenis zema 2 p. Zina teoriju par valodu kā zīmju sistēmu, spēj novērtēt, vai apgalvojumi ir patiesi vai aplami.
3. Verbālās un neverbālās zīmes saziņā 1. izziņas līmenis zema 1 p. Izprot atšķirību starp verbālajiem un neverbālajiem valodas līdzekļiem. Nosaka līdzekļu izmantojumu situācijās.
4. Sistēmas raksturlielumi 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Zina un spēj nosaukt visu sistēmu rakstulielumus.
5. Sakārtošanas un sistematizēšanas pieejas 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Spēj identificēt dažādas sistematizēšanas piemērus atbilstošajai nozarei, mācību priekšmetam.
6. Valodniecības apakšnozares 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Izprot valodniecības nozīmi valodas pētniecībā, prot noteikt valodniecības apakšnozaru pētīšanas sfēru.
7. Apgalvojumi par zīmju valodu 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Saprot zīmju valodas sistēmu, atpazīst ar to saistītus jēdzienus.
8. Teikumi par valodu kā zīmju sistēmu 2. izziņas līmenis vidēja 4 p. Prot saskatīt trūkstošo informāciju, papildina teikumus par valodas zīmju sistēmu.
9. Publiskās runas plānošanas un izveides nosacījumi 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Secina, kas būtu jāievēro, plānojot un veidojot publisko runu.
10. Zīmes un simbolu nozīme apkārtējā pasaulē 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Apzinās simbolu un zīmju nozīmi saziņā, prot izvēlēties atbilstošu pamatojumu simbolu nozīmei ideju atklāšanā.
11. Valodas jēdzieni 2. izziņas līmenis vidēja 5 p. Zina valodas jēdzienus, spēj atrast atbilstošo skaidrojumu.
12. Valodas sistēma 3. izziņas līmenis augsta 5 p. Izprot valodu kā sistēmu, zina valodas sistēmas slāņus. Prot noteikt valodas vienību piederību kādam no valodas slāņiem.
13. Kļūdas publiskajā runā 3. izziņas līmenis augsta 3 p. Spēj identificēt kļūdas tekstā, analizē, kas būtu jāpilnveido, lai teksts būtu pareizs un atbilstošs situācijai.

Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Apgalvojumi par valodu kā zīmju sistēmu II Citi vidēja 2 p. Izvērtē informācijas patiesumu par valodu kā zīmju sistēmu.
2. Neverbālie izteiksmes līdzekļi saziņā Citi vidēja 2 p. Zina, kas ir neverbālie izteiksmes līdzekļi, analizē, kurās situācijas atsevišķi neverbālie signāli var traucēt saziņai.

Testi

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Valoda kā zīmju sistēma 00:20:00 vidēja 18 p. Izprot valodu kā zīmju sistēmu, apgūst svarīgākos jēdzienus. Vērtē valodas un citu zīmju nozīmi un lietojumu informatīvos un literāros tekstos. Izmanto zināšanas par dažādām zīmju sistēmām teksta izpratnē. Spēj raksturot izplatītākās funkcionāli ierobežotās komunikācijas sistēmas (Braila raksts u. c.). (VL.O.4.1.)

Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Zīmju sistēmas. Verbāli un neverbālie izteiksmes līdzekļi 00:40:00 vidēja 22 p. Apzinās valodu kā zīmju sistēmu, zina svarīgākos jēdzienus par valodu un valodniecības apakšnozarēm. Pievērš uzmanību verbālo un neverbālo līdzekļu savstarpējai atbilsmei un iederībai kontekstā. Mērķtiecīgi un pamatoti lieto verbālas un neverbālas zīmes, kā arī simbolus atbilstoši kontekstam un situācijai. Spēj raksturot izplatītākās funkcionāli ierobežotās komunikācijas sistēmas (Braila raksts u. c.).