Biznesa idejai ir jārada preci vai pakalpojumu, ko gribētu iegādāties arī citi. Tāpēc uzņēmēji pirms uzņēmuma veidošanas parasti veic tirgus izpēti. Tas ir svarīgi, lai varētu veiksmīgi ieviest savu biznesa ideju un panākt tās panākumus tirgū.
Tirgus izpēte ir process, kurā tiek savākta informācija par potenciālajiem klientiem un konkurentiem. Tas palīdz saprast, kādas ir cilvēku vajadzības, kādas preces vai pakalpojumi viņus interesē, un kāda ir konkurences situācija tirgū.
Potenciālo klientu vēlmes un vajadzības var noteikt dažādos veidos, piemēram:
  • izveidojot aptauju un uzdodot jautājumus;
  • veicot intervijas individuāli vai nelielās grupās;
  • izpētot esošos datus par tirgus;
  • izpētot sociālos tīklus un forumus.
Atceries, ka tikai nedaudz produktu ir vajadzīgi visiem. Katrai precei un pakalpojumam ir mērķauditorija.
Preces vai pakalpojuma mērķauditorija ir tie cilvēki, kuriem šī prece vai pakalpojums ir domāts.
Ir svarīgi saprast produkta mērķauditoriju, jo tas ietekmē produkta izskatu, cenu, reklamēšanu un citus aspektus. Piemēram, ja tu izveido spēli, kas palīdz mācīties matemātiku, tās mērķauditorija varētu būt skolēni, kuri vēlas uzlabot savas matemātikas prasmes. Tātad, tu spēli visticamāk veidosi kā lietotni mobilajiem telefoniem, reklamēsi skolēniem populāros sociālajos tīklos un noteiksi tādu cenu, kuru skolēni vai viņu vecāki būtu gatavi maksāt.

Diezgan reti izdodas radīt unikālu preci vai pakalpojumu – kaut ko tādu, kas pašlaik nepastāv. Katram uzņēmumam ir konkurenti – uzņēmumi, kas ražo līdzīgu preci vai pakalpojumu. Tas nozīmē, ka uzņēmumi sacenšas viens ar otru, lai gūtu klientu uzmanību un pārdotu savu preci vai pakalpojumu. Konkurence var uzņēmumus mudināt uzlabot savus produktus, piedāvāt labākas cenas un sniegt augstākas kvalitātes klientu apkalpošanu. Tas ir svarīgi, jo tas palīdz tirgum attīstīties un sniedz lielāku izvēli patērētājiem.

Ir vairāki veidi, kā izpētīt esošo konkurenci:
  • meklēšana internetā – izmantojot meklējumprogrammas, atrodi savus konkurentus un izpēti viņu mājaslapas un sociālos tīklus, lai iegūtu informāciju par viņu piedāvājumu;
  • sociālo tīklu analīze – izpēti uzņēmuma sociālos tīklus, lai noskaidrotu, ko uzņēmumi reklamē un izceļ savā produktā;
  • atsauksmju izpēte – lasi pircēju atsauksmes un vērtējumus;
  • u.c.
Pēc tam, kad uzņēmējs ir noteicis mērķauditoriju un analizējis konkurentus, ir svarīgi saprast piedāvātās preces vai pakalpojuma cenu.
Cena ir naudas summa, cik prece vai pakalpojums maksā.
Nosakot preces cenu, pirmais, kas jāņem vērā, ir izmaksas – uzņēmējs aprēķina, cik izmaksā vienas preces vai pakalpojuma radīšana. Ir jāņem vērā gan izejmateriālu izmaksas, gan ražošanā izmantotā elektrība, darbinieku algas u.tml. Otrkārt, uzņēmējs nosaka, cik daudz grib nopelnīt no katras preces vai pakalpojuma. Treškārt, ir jāsaprot, cik daudz pircējs ir gatavs maksāt. Uzņēmējs var gribēt lielu peļņu, bet, ja preci par augstu cenu neviens negribēs pirkt, tas nebūs veiksmīgs bizness.
Svarīgi!
Atceries, ka pircēji bieži ir gatavi maksāt vairāk, ja produktam ir kāda pievienotā vērtība.
Pievienotā vērtība ir papildus labums vai īpašība, ko uzņēmējs sniedz papildu izejvielām un materiāliem.
Piemēram, ja uzņēmējs piedāvā ar rokām izgatavotas rotaslietas, to cena būs augstāka nekā rūpnieciski ražotajām, jo ar rokām izgatavotās rotaslietas būs unikālas un bieži vien arī kvalitatīvākas. Pievienotā vērtība var būt arī īpašs serviss – ātra komunikācija ar klientiem, bezmaksas piegāde u.tml.