22. maijs - ANGĻU VALODA
EKSĀMENS 9. KLASEI

Satura rādītājs:

Teorija

Numurs Nosaukums Apraksts
1. Gatavojies starpdisciplinārajam monitoringa darbam 2024. gadā
2. Informācija par 2023. g. diagnosticējošo darbu Informācija par starpdisciplinārā diagnosticējošā darba norisi, struktūru.

Uzdevumi

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. 1. daļa 1.1. uzdevums. Šūnas modelis – Bioloģija 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Atšķir augu un dzīvnieku valsts šūnu uzbūvi, analizējot vizuālus materiālus vai modeļus. (D.9.7.2.1.)
2. 1. daļa 1.2. uzdevums. Organismu uzbūves un darbības pamatvienība – Bioloģija 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Izprot, ka organismu dzīvības procesus nodrošina šūnas, kas ir uzbūves un darbības pamatvienība. (D.9.7.2.1.)
3. 1. daļa 1.3. uzdevums. Organisma attīstības shēma – Bioloģija 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Skaidro pazīmju pārmantošanu (bezdzimumvairošanās, dzimumvairošanās), izmantojot ģenētikas jēdzienus (šūna, kodols, hromosomas, gēni, DNS). (D.9.9.3.)
4. 1. daļa 1.4. uzdevums. Organismu mijiedarbības veidi – Bioloģija 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Skaidro organismu mijiedarbības veidus. (D.9.8.1.1.)
5. 1. daļa 1.5. uzdevums. Elpošanas orgānu sistēma – Bioloģija 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Salīdzina dažādu dzīvnieku orgānu sistēmas (elpošanas, gremošanas, asinsrites un balsta un kustību). (D.9.7.2.2.)
6. 1. daļa 2.1. uzdevums. Trofiski līmeņi – Bioloģija 1. izziņas līmenis vidēja 3 p. Skaidro organismu savstarpējo saistību ekosistēmā, grupējot tos pēc enerģijas un vielu iegūšanas veida (ražotāji, patērētāji, noārdītāji). (D.9.8.1.2.)
7. 1. daļa 2.2. uzdevums. Patērētāji – Bioloģija 3. izziņas līmenis vidēja 1 p. Skaidro organismu savstarpējo saistību ekosistēmā, grupējot tos pēc enerģijas un vielu iegūšanas veida (ražotāji, patērētāji, noārdītāji). (D.9.8.1.2.)
8. 1. daļa 2.3. uzdevums. Barības ķēde – Bioloģija 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Veido barības ķēdes, izmantojot dažādus informācijas avotus. (D.9.8.1.1.)
9. 1. daļa 3.1. uzdevums. Ķīmiskā elementa atoma uzbūve – Ķīmija 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Ķīmiskā elementa noteikšana pēc dota modeļa. (D.9.1.1.1.)
10. 1. daļa 3.2. uzdevums. Metāla reakcija ar skābi – Ķīmija 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Ar reakcijas vienādojumu attēlo metāla reakciju ar skābi. Prognozē reakcijas izejvielas un reakcijas produktus, raksta reakcijas vienādojumu. (D.9.1.4.3., D.9.12.3.3.)
11. 1. daļa 3.3. uzdevums. Neitralizācijas reakcijas – Ķīmija 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Nosaka metālu bāzes un sērskābes neitralizācijas reakcijā. Nosaka iespējamo metālu vielas sastāvā, izmantojot ķīmisko elementu periodisko tabulu, metālu aktivitātes rindu un neorganisko vielu šķīdības tabulu. (D.9.1.4.3., D.9.12.3.3.)
12. 1. daļa 4.1. uzdevums. Masas nezūdamības likums – Ķīmija 3. izziņas līmenis vidēja 2 p. Nosaka iekārtas masu pēc ķīmiskās reakcijas.
13. 1. daļa 4.2. uzdevums. Gaisa tilpums – Ķīmija 3. izziņas līmenis vidēja 2 p. Aprēķina gaisa tilpums, ja zināms patērētā skābekļa daudzums un skābekļa tilpuma daļa gaisā. Aprēķina vielas masu, vielas tilpumu vai vielas daudzumu. (D.9.11.6.1.)
14. 1. daļa 4.3. uzdevums. pH izmaiņas – Ķīmija 3. izziņas līmenis vidēja 2 p. Pabeidz ķīmiskās reakcijas vienādojumu. Skaidro ķīmiskajā eksperimentā novēroto, izmantojot zināšanas par ķīmiskiem procesiem un aprakstot reakcijas norisi ar ķīmiskās reakcijas molekulāro vienādojumu. (D.9.1.4.3.)
15. 1. daļa 5.1. uzdevums. Spēki – Fizika 1. izziņas līmenis zema 2 p. Zina un nosauc spēkus, kas darbojas uz ķermeni kritiena laikā. (D.9.3.2.1.)
16. 1. daļa 5.2. uzdevums. Smaguma spēks – Fizika 3. izziņas līmenis zema 1 p. Aprēķina smaguma spēku, kas darbojas uz zināmas masa ķermeni. (D.9.3.2.1.)
17. 1. daļa 5.3. uzdevums. Spēki un kustība – Fizika 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Secina par ķermeņa kustību, izmantojot datus par kopspēku, kas darbojas uz ķermeni. (D.9.3.2.1.)
18. 1. daļa 5.4. uzdevums. Kustības grafika analīze – Fizika 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Nosaka vienmērīgas kustības posmu, izmantojot kustības grafiku. Pamato savu secinājumu par vienmērīgas kustības posmu, izmantojot datus. (D.9.3.1.1., D9.12.1.1.1.)
19. 1. daļa 5.5. uzdevums. Vidējais ātrums – Fizika 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Aprēķina kustības vidējo ātrumu. ( D.9.3.1.1., D.9.11.10.1.)
20. 1. daļa 6. uzdevums. Biomas – Ģeogrāfija 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Biomas noteikšana pēc dotā apraksta. Raksturo biomas un to izvietojumu uz Zemes, salīdzinot to novietojumu, raksturīgos vides apstākļus un dzīvo organismu daudzveidību. (D.8.2.2.)
21. 1. daļa 7.1. uzdevums. Biomu klimatogramma – Ģeogrāfija 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Biomu jeb dabas zonu noteikšana pēc dotās klimatogrammas, salīdzinot to novietojumu, raksturīgos vides apstākļus (nokrišņu daudzums un režīms, temperatūra), izmantojot kartogrāfiskos materiālus un informācijas avotus (klimatogrammu). Amplitūdas aprēķināšana. (D.8.2.2.)
22. 1. daļa 7.2. uzdevums. Bioma klimatogramma – Ģeogrāfija 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Analizē un apstrādā citu iegūtus, pieejamus datus, veicot vajadzīgos aprēķinus. (D.11.10.1.)
23. 1. daļa 8. uzdevums. Cikloni un anticikloni – Ģeogrāfija 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Prasme raksturot ciklonu un anticiklonu gaisa plūsmu cirkulāciju un klimatiskās īpašības. Skaidro klimata ģeogrāfisko atšķirību cēloņus pasaulē un Latvijā, izmantojot kartogrāfiskos materiālus, informācijas avotus. (D.5.3.1.)
24. 1. daļa 9. uzdevums. Latvijas apgabalu klimats – Ģeogrāfija 1. izziņas līmenis vidēja 1 p. Prasme raksturot Latvijas klimatu dotajās vietās, savstarpēji salīdzināt, orientēties kartē un galvenos konkrētos klimata veidojošos faktoros. (D.5.3.1.)
25. 1. daļa 10.1. uzdevums. Izstrādājuma funkcijas – Dizains un tehnoloģijas 1. izziņas līmenis zema 1 p. Nosauc izstrādājuma funkcijas, izmantojot dotu informāciju. (T.9.1.1.1.)
26. 1. daļa 10.2. uzdevums. Izstrādājuma izgatavošanas pamācība – Dizains un tehnoloģijas 2. izziņas līmenis vidēja 5 p. Izvērtē un izvēlas piemērotākos materiālus, instrumentus, ierīces un tehnikas dizaina risinājuma izstrādei. Apraksta dizaina risinājuma izstrādes procesu. (T>9.1.1.3., T.9.1.3.1.)
27. 1. daļa 10.3. uzdevums. Drošības noteikumi darbā ar elektrisko šujmašīnu – Dizains un tehnoloģijas 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Uzraksta (zina) un pamato drošības noteikumu, strādājot ar šujmašīnu. (T.9.3.3.1., T.9.3.3.2.)
28. 2. daļa 1.1. uzdevums. Problēmas formulējums – Sociālās zinības, vēsture, ģeogrāfija 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Definē situācijas aprakstā ietverto problēmu. (S.9.7.3.)
29. 2. daļa 1.2. uzdevums. Attīstības plānojums – Sociālās zinības, vēsture, ģeogrāfija 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Piedāvā risinājumu pilsētas attīstībai. (S.9.2.6.)
30. 2. daļa 1.3.1. uzdevums. Veloceliņa maršruts – Ģeogrāfija 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Plāno teritorijas raksturiezīmēm atbilstošu veloceliņa maršrutu, veidojot kartogrāfisko materiālu. (D.9.12.3.6.)
31. 2. daļa 1.3.2. uzdevums. Veloceliņa maršruta pamatojums – Ģeogrāfija 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Skaidro veloceliņa maršruta izvēli, analizējot kartogrāfisko materiālu. (D.9.12.3.4., D.9.12.1.1.)
32. 2. daļa 1.3.3. uzdevums. Kartes elementi – Ģeogrāfija 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Veido kartogrāfisko materiālu, pievienojot kartes elementus. ( D.9.12.3.6.)
33. 2. daļa 1.3.4. uzdevums. Pilsētas svētku drošības potenciālie riski – Sociālās zinības 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Izvērtē potenciālos riskus pilsētas svētku drošībai. (S.9.1.3.)
34. 2. daļa 2.1. uzdevums. Darbs ar vēsturiskiem materiāliem – Vēsture 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Izvēlas tekstā informāciju par attieksmi pret kultūrmantojuma saglabāšanu. Salīdzina dažāda veida vēstures avotu informāciju un veido pamatotu secinājumu. (S.9.8.2.)
35. 2. daļa 2.2. uzdevums. Pārmaiņu ietekmējošie faktori – Vēsture 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Skaidro faktorus, kas ietekmē pārmaiņas. (S.9.7.1.1.)
36. 2. daļa 2.3. uzdevums. Svētku afiša pamatota vēsturiskajos faktos – Vēsture 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Pēta kultūras un vēstures mantojumu, izzinot tā ietekmi uz mūsdienām. (S.9.6.5.)
37. 2. daļa 3.1. uzdevums. Kultūras un vēsturiskais mantojums – Vēsture 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Ierosina iniciatīvu kultūras mantojuma popularizēšanai. (S.9.3.5.)
38. 2. daļa 3.2. uzdevums. Darbs ar vēstures avotiem – Vēsture 3. izziņas līmenis vidēja 3 p. Pēta kultūras un vēstures mantojumu, izzinot tā ietekmi uz mūsdienām. (S.9.6.5.)
39. 2. daļa 4. uzdevums. Pašvaldības budžeta vienības – Sociālās zinības 2. izziņas līmenis vidēja 4 p. Skaidro pašvaldības budžeta izdevumu vienības. (S.9.5.2.)
40. 2. daļa 5. uzdevums. SVID analīze – Sociālās zinības 2. izziņas līmenis vidēja 4 p. Analizē sabiedriskās aktivitātes kopējā labuma īstenošanai. (S.9.2.2., S.9.2.6.)
41. 2. daļa 6. uzdevums. Situācijas ilgtspējas izvērtējums – Sociālās zinības, vēsture 2. izziņas līmenis vidēja 4 p. Izvērtē situācijas ilgtspējas risinājumus. (S.9.2.5., S.9.5.2.) Izvērtā piedāvātās iespējas veicināt sabiedrības līdzdalību un stiprināt piederības izjūtu Latvijas kultūras telpai.

Testi

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Starpdisciplinārais diagnosticējošais darbs 9. klasei, 1. daļa, Zināšanas, izpratne un prasmes 01:00:00 vidēja 42 p.
2. Starpdisciplinārais diagnosticējošais darbs 9. klasei, 2. daļa, Kompleksas problēmas risināšana 01:00:00 vidēja 40 p.