Satura rādītājs:
Materiāli skolotājiem
| Numurs | Nosaukums | Apraksts |
|---|---|---|
| 1. | Satura rādītājs | |
| 2. | Skolotājam | Leksikoloģija. Frazeoloģija |
| 3. | Prezentācija. Vārda leksiskā nozīme | Prezentācija paredzēta darbam klasē, apgūstot tēmu "Leksikoloģija" (jēdzienu "leksika", "leksēma", "leksikoloģija", "leksikogrāfija" apguve, vārda leksiskā nozīme, viennozīmīgi un daudznozīmīgi vārdi, vārda tiešā un pārnestā nozīme). |
| 4. | Prezentācija. Vārda emocionālā un stilistiskā nokrāsa | Prezentācija paredzēta darbam klasē, apgūstot tēmu "Leksikoloģija" (vārda stilistiskā un emocionālā nokrāsa). Prezentācijā iekļauti uzskates materiāli, uzdevumi un jautājumi skolēniem. |
| 5. | Prezentācija. Vārdu grupas: sinonīmi, antonīmi, homonīmi | Prezentācija paredzēta darbam klasē, apgūstot tēmu "Leksikoloģija" (sinonīmi, antonīmi, homonīmija valodā). Prezentācijā iekļauti uzskates materiāli, uzdevumi un jautājumi skolēniem. |
| 6. | Leksikas īpatnējie slāņi | Materiāls paredzēts darbam klasē, apgūstot tēmu "Leksikoloģija" (aizguvumi, nozaru leksika, apvidvārdi, vecvārdi, jaunvārdi). |
| 7. | Frazeoloģija | Materiāls paredzēts darbam klasē, apgūstot tēmu "Leksikoloģija" (frazeoloģija, frazeoloģismi). |
Teorija
| Numurs | Nosaukums | Apraksts |
|---|---|---|
| 1. | Leksikoloģija. Vārda leksiskā nozīme | Jēdzieni "leksika", "leksikoloģija". Vārda leksiskā nozīme (pamatnozīme un atvasinātā nozīme, tiešā un pārnestā nozīme). |
| 2. | Vārda emocionālā nokrāsa | Vārdi ar pozitīvu un negatīvu emocionālo nokrāsu. |
| 3. | Vārdi ar īpašu stilistisku nokrāsu | Poētismi, žargonismi, sarunvalodas un vienkāršrunas vārdi. |
| 4. | Sinonīmi, antonīmi, homonīmi, homoformas | Vārdu grupas - sinonīmi, antonīmi, homonīmi, homoformas. |
| 5. | Vārdu krājuma diferenciācija | Aizguvumi (senāki aizguvumi, barbarismi, internacionālismi). Termini, profesionālismi. Apvidvārdi. Jaunvārdi, okazionālismi. |
| 6. | Frazeoloģija | Jēdzieni "frazeoloģija" un "frazeoloģisms". |
Uzdevumi
| Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Sinonīmi | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Sinonīmu rindā neiederīgā vārda noteikšana. |
| 2. | Viennozīmīgi un daudznozīmīgi vārdi | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Darbs ar vārdnīcu - vārda nozīme, viennozīmīgi un daudznozīmīgi vārdi. |
| 3. | Antonīmi un sinonīmi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot atšķirt antonīmu un sinonīmu pārus. |
| 4. | Vārda emocionālā nokrāsa | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Pozitīvās vai negatīvās emocionālās nokrāsas noteikšana dotajiem vārdiem. |
| 5. | Frazeoloģismu nozīmes izpratne | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Prot izvēlēties skaidrojumam atbilstošu frazeoloģismu. |
| 6. | Daudznozīmīgi vārdi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Darbs ar vārdnīcā dotām daudznozīmīgu vārdu nozīmēm un to atklāsmi teikumā. |
| 7. | Vārda tiešā un pārnestā nozīme | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Pārnestā nozīmē lietota vārdu savienojuma atšķiršana no vārdu savienojumiem, kas lietoti tiešā nozīmē. |
| 8. | Vārda stilistiskā nokrāsa | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Vārdu stilistiskās nokrāsas noteikšana (sarunvalodas vārdi, žargonismi, poētismi) un atšķiršana no vispārlietojamajiem vārdiem. Risinājuma soļos dota stilistiskā norāde atlikušajiem varianta vārdiem. |
| 9. | Viennozīmīgi un daudznozīmīgi vārdi | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Prot, izmantojot vārdnīcu, noteikt vārda nozīmi (viennozīmīgi un daudznozīmīgi vārdi). |
| 10. | Sinonīmi | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Sinonīma ierakstīšana teikumā atbilstošā formā, atkārtojot darbības vārda formu veidošanu. |
| 11. | Antonīmi | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Antonīmu pāra noteikšana dotajā vārdu virknē un izrakstīšana, ievērojot alfabētu. |
| 12. | Sinonīmu, antonīmu un homonīmu noteikšana | 2. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Vārdu pāru piederības noteikšana sinonīmiem, antonīmiem un homonīmiem. |
| 13. | Sinonīmu, antonīmu un homonīmu noteikšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Vārdu pāru piederības noteikšana sinonīmiem, antonīmiem vai homonīmiem. |
| 14. | Homonīmi un homoformas | 1. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Homonīmu un homoformu atšķiršana. |
| 15. | Svešvārdu nozīmes noteikšana | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Svešvārdu nozīmes noteikšana. |
| 16. | Sinonīmi svešvārdiem | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Sinonīmu uzrakstīšana dotajiem svešvārdiem. Uzdevums pildāms pēc uzdevuma "Svešvārdu nozīmes noteikšana" (atbildēs rakstāmi šajā uzdevumā dotie latviskie sinonīmi). |
| 17. | Vecvārdu nozīme | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Vecvārda nozīmes noteikšana, izvēloties atbilstošo variantu. |
| 18. | Vecvārdu iedalījuma grupas | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Vecvārda piederības historismu vai arhaismu iedalījuma grupai noteikšana. Risinājuma soļos dota vecvārdu nozīme. |
| 19. | Frazeoloģisma nozīmes noteikšana | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Frazeoloģismam atbilstošās nozīmes izvēle. |
| 20. | Frazeoloģismu nozīmes noteikšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Nozīmei atbilstoša frazeoloģisma noteikšana. Risinājuma soļos dota nozīme katram varianta frazeoloģismam. |
| 21. | Jēdzienu izpratne | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Definīcijai atbilstoša jēdziena uzrakstīšana. Risinājuma soļos doti piemēri atsevišķiem jēdzieniem. |
Eksāmenu uzdevumi (PROF)
| Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Sinonīmi (2020) | Citi | vidēja | 2 p. | Sinonīmu pāra izveidošana no dotajiem variantiem. |
| 2. | Sinonīmu pāra izveide (2020) | Citi | vidēja | 3 p. | Sinonīmu pāra izveide no dotajiem vārdiem. |
| 3. | Sinonīmu rindas pamatvārds (2020) | Citi | vidēja | 1 p. | Sinonīmu rindas pamatvārda noteikšana. |
| 4. | Svešvārdu nozīme (2020) | Citi | vidēja | 1 p. | Svešvārdu nozīmes noteikšana pēc vārda lietojuma teikumā. |
| 5. | Tekstā lietotā frazeoloģisma nozīmes noteikšana (2019) | Citi | vidēja | 1 p. | Tekstam atbilstoša frazeoloģisma izvēle. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
| Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Frazeoloģisma nozīmes izpratne | Citi | vidēja | 6 p. | Frazeoloģismam atbilstošas nozīmes izvēle. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
| Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Vārdu grupas (sinonīmi, antonīmi, homonīmi) | 00:30:00 | vidēja | 3 p. | Sinonīmu, antonīmu un homonīmu pazīšana un noteikšana. |
| 2. | Svešvārdu nozīme. Vecvārdu nozīme un iedalījuma grupas | 00:20:00 | vidēja | 2 p. | Svešvārdu nozīmes noteikšana. Vecvārdu iedalījuma grupas noteikšana (risinājuma soļos dotas visas vecvārdu nozīmes). |
| 3. | Frazeoloģismi | 00:30:00 | vidēja | 5 p. | Frazeoloģismu nozīmes noteikšana. |
| 4. | Vārda nozīme. Vārda emocionālā un stilistiskā nokrāsa | 00:30:00 | vidēja | 14 p. | Viennozīmīgu un daudznozīmīgu vārdu atšķiršana. Vāardšķiru atkārtošana. Vārda emocionālās un stilistiskās nokrāsas noteikšana. |
| 5. | Leksikoloģija. Frazeoloģismi | 00:40:00 | vidēja | 13 p. | Daudznozīmīgu vārdu nozīmes atklāšanās teikumā. Vārda emocionālās un stilistiskās nokrāsas noteikšana. Sinonīmu un antonīmu noteikšana. Homonīmu un homoformu atšķiršana. Svešvārdu nozīmes noteikšana. Vecvārdu iedalījuma grupas noteikšana. Frazeoloģisma izrakstīšana no teikuma. |