28. maijs - LATVIEŠU VALODA
EKSĀMENS 9. KLASEI

Satura rādītājs:

Teorija

Numurs Nosaukums Apraksts
1. Saziņas veidi. Formāla un neformāla saziņa Ir priekšstats par dažādiem saziņas veidiem. Zina formālas un neformālas saziņas elementus un atšķirības.
2. Vārdu tiešā un pārnestā nozīme. Viennozīmīgi, daudznozīmīgi vārdi Zina, ka vārdiem ir dažādās nozīmes - tiešā un pārnestā, ka ir viennozīmīgi un daudznozīmīgi vārdi.
3. Leksikas slāņi. Frazeoloģismi. Emocionāli ekspresīva leksika Zina dažādus leksikas slāņus, emocionāli ekspresīvas leksikas pazīmes.
4. Hiphopa kultūra Zina par hiphopa kultūru, tās pamatelementus.

Uzdevumi

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Vārdi tiešā un pārnestā nozīmē 1. izziņas līmenis zema 1 p. Prot atzīmēt teikumu, kurā dotais vārds lietos tiešajā nozīmē.
2. Vārdi tiešā nozīmē 1. izziņas līmenis zema 1 p. Prot noteikt tiešās nozīmes vārdu savienojumus.
3. Hiphopa kultūras raksturīgie elementi 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot attēlos saskatīt hiphopa kultūras raksturīgos elementus.
4. Formālas un neformālas saziņas elementu atšķiršana 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot atšķir formālas un neformālas saziņas elementus.
5. Frazeoloģismi ar īpašības vārdiem 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot skaidrot frazeoloģismu nozīmi.
6. Frazeoloģismu nozīmes skaidrojums 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot skaidrot frazeoloģismu nozīmi kontekstā.
7. Vārda emocionālā nokrāsa 2. izziņas līmenis vidēja 4 p. Prot noteikt pozitīvo vai negatīvo emocionālo nokrāsu.
8. Formālā un neformālā saziņa 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot atšķirt formālas un neformālas saziņas piemērus.
9. Hiphopa raksturīgās iezīmes 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot raksturot hiphopa izcelsmes apstākļus, hiphopa raksturīgās iezīmes.
10. Literārās normas repa tekstos 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot atpazīt valodas līdzekļu lietojumu repa dziesmu tekstos.
11. Sinonīmu noteikšana 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Prot sinonīmu rindā noteikt neiederīgo vārdu, kā arī vārdu piederību vārdšķirai .
12. Antonīmu pāri 3. izziņas līmenis augsta 3 p. Prot noteikt antonīmu pāri dotajā vārdu virknē un izrakstīt, ievērojot alfabētu.
13. Vārda tiešā un pārnestā nozīme 3. izziņas līmenis augsta 4 p. Prot atšķirt pārnestā nozīmē lietotu vārdu savienojumu no vārdu savienojumiem, kas lietoti tiešā nozīmē.

Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Tiešā un pārnestā nozīme Citi zema 1 p. Prot noteikt vārda tiešo un pārnesto nozīmi.
2. Darbības vārda lietojums teikumā Citi vidēja 2 p. Prot izveidot atbilstošo darbības vārda formu teikumā.

Testi

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Formālā, neformālā saziņa. Vārdu tiešā, pārnestā nozīme. Hiphopa kultūra 00:02:00 vidēja 16 p. Prot noteikt vārda tiešo un pārnesto nozīmi. Prot attēlos saskatīt hiphopa kultūras raksturīgos elementus. Prot skaidrot frazeoloģismu nozīmi. Prot atpazīt valodas līdzekļu lietojumu repa dziesmu tekstos. Prot noteikt antonīmu pāri dotajā vārdu virknē un izrakstīt, ievērojot alfabētu. Prot atšķirt formālas un neformālas saziņas piemērus.

Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Formālā, neformālā saziņa. Vārdu tiešā, pārnestā nozīme. Vārdu daudznozīmība. Hiphopa kultūra 00:40:00 vidēja 28 p. Prot noteikt tiešās nozīmes vārdu savienojumus, pozitīvo vai negatīvo emocionālo nokrāsu, atšķirt formālas un neformālas saziņas piemērus. Prot raksturot hiphopa izcelsmes apstākļus, hiphopa raksturīgās iezīmes, atpazīt valodas līdzekļu lietojumu repa dziesmu tekstos. Prot sinonīmu rindā noteik neiederīgo vārdu, kā arī vārdu piederību vārdšķirai . Prot izveidot atbilstošo darbības vārda formu teikumā. Prot noteikt antonīmu pāri dotajā vārdu virknē un izrakstīt, ievērojot alfabētu. Prot skaidrot frazeoloģismu nozīmi kontekstā.