Skolēns veic pētījumu, izmantojot gaismas vārtus — svārstību perioda mērīšanai.
Pieņem, ka svārsta sākuma novirze no līdzsvara stāvokļa visos eksperimentos ir nemainīgs lielums.
Problēma: Kā atsperes svārsta svārstību periods ir atkarīgs no atsperes stinguma koeficienta?
Mērījumu un aprēķinu tabula
Izmanto digitālos rīkus mērījumu datu apstrādei! Noapaļo, izmantojot norādījumus!
Nr. p.k. | , N/m | \(T\), s | , \(s\) 4 cipari aiz komata | , \(s\) 4 cipari aiz komata | , \(s\) 4 cipari aiz komata | \(r\), % 1 cipars aiz komata | |
1. | \(10\) | 1,9843 1,9865 1,9903 | 1,987 | −0,0027 −0,0005 0,0033 | 4,303 | 0,0075 | 0,4 |
2. | \(20\) | 1,4003 1,4085 1,408 | 4,303 | ||||
3. | \(30\) | 1,1448 1,1505 1,1485 | Atbildes var nerakstīt | 4,303 | |||
4. | \(40\) | 1,0054 0,9932 1,0445 | Atbildes var nerakstīt | 4,303 | |||
5. | \(50\) | 0,8976 0,8892 0,8879 | Atbildes var nerakstīt | 4,303 |
Secinājumi:
\(A\) | atsperes svārsta svārstību periods ir atkarīgs no atsperes stinguma koeficienta. Iegūta sakarība nav lineāra. Tuvinājuma līkni apraksta sakarība , kur \(b\) aptuveni vienāds ar -\(0,5\). Tātad svārstību periods ir apgriezti proporcionāls stinguma koeficienta kvadrātsaknei, kas pilnīgi sakrīt ar svārstību perioda formulu . |
\(B\) | atsperes svārsta svārstību periods ir atkarīgs no atsperes stinguma koeficienta. Iegūta sakarība nav lineāra, kas pilnīgi sakrīt ar formulu . |
\(C\) | atsperes svārsta svārstību periods ir atkarīgs no atsperes stinguma koeficienta: palielinoties atsperes stinguma koeficientam, palielinās svārstību periods. |
\(D\) | atsperes svārsta svārstību periods ir atkarīgs no stinguma koeficienta. Iegūta sakarība nav lineāra, jo palielinoties atsperes stinguma koeficientam \(2\) reizes, svārstību periods nepalielinās \(2\) reizes. Iegūta sakarība nav lineāra, kas pilnīgi sakrīt ar formulu . |
Izmanto snieguma līmeņu aprakstu un izvērtē datu analīzi!
Snieguma līmeņu apraksts:
Sācis apgūt | Turpina apgūt | Apguvis |
Analizē iegūtos datus pēc dotā parauga, aprakstot pētījuma rezultātus ar skaitliskiem datiem vai atbildot uz skolotāja jautājumiem. | Analizē pētījumā iegūtos datus, aprakstot likumsakarības un salīdzinot iegūtos rezultātus ar literatūrā atrodamajiem vai teorijas datiem. | Analizē pētījumā iegūtos datus, skaidrojot atklātas likumsakarības, izmantojot dabaszinātnisku terminoloģiju, fizikālo lielumu apzīmējumus un atbilstošas mērvienības un salīdzinot iegūtos rezultātus ar literatūrā atrodamajiem datiem. |
Secinājums \(A\) | Secinājums \(B\) | Secinājums \(C\) | Secinājums \(D\) |
Lai iesniegtu atbildi un redzētu rezultātus, Tev nepieciešams autorizēties. Lūdzu, ielogojies savā profilā vai reģistrējies portālā!