Mikroorganismu nozīme
Daudzi cilvēki uzskata, ka mikroorganismi mums nodara tikai ļaunumu radot dažādas slimības, bojājot pārtikas produktus un citus materiālus. Īstenībā ir arī ļoti daudzi mikroorganismi, kuri ir labvēlīgi un pat nepieciešami mūsu pastāvēšanai.
 
Labais
  
zilalges.jpg
Mikroskopiskās zilaļģes (tās sauc arī par ciānbaktērijām) līdzīgi augiem spēj fotosintēzē saules gaismas enerģiju pārveidot barības vielās.
 
raugs.jpg
Mikroskopisko sēni -  maizes raugu cilvēki lieto pārtikā. Maizes raugu pievieno mīklai un no tās gatavo pankūkas, maizi, bulciņas un citus produktus. Citas rauga sēnes izmanto arī, lai pagatavotu dažādus produktus, piemēram, skābētos kāpostus, jogurtu, kefīru,  kvasu un alu.
 
trudesana.JPG
Mikroorganismi mitrumā un siltumā noārda nokritušās augu lapas, veco zāli, ilgākā laikā arī vēja lauztos zarus un vētras izgāztos kokus. Radušās vielas augšanai izmanto augi. Pūšanas un trūdēšanas procesā rodas siltums. To cilvēki var izmantot apkurei.
 
mikroflora.jpg
Mikroorganismi dzīvo arī uz mūsu ādas un  ķermenī. Tos sauc par ķermeņa normālo mikrofloru. Tie aizsargā mūsu ķermeni no citiem,  slimības radošiem, mikroorganismiem.
 
Sliktais
 
 
pusana.JPG
Mikroorganismi var savairoties arī tur, kur mums tas nav vēlams.
Mikroorganismi izraisa pārtikas produktu bojāšanos (piemēram, pūšanu), bojājot pārtikas produktu izskatu, padarot tos nelietojamus uzturā vai pat bīstamus veselībai.
 
zobs.jpg
Ir mikroorganismi, kuri dzīvo uz cilvēka ķermeņa ādas vai ķermeņa dobumos un dod ādai un elpai nepatīkamu aromātu, izraisa zobu bojāšanos.
Mikroorganismi izraisa daudzas cilvēku, augu un dzīvnieku slimības.
Mikroorganismu darbības pētīšana
Vari iekārtot eksperimentu. Ūdensnecaurlaidīgā kastē ieber smiltis. Uz smiltīm sakārto dažādus objektus - ābolu, augu lapas, koku zarus, maizi, plastmasas maisiņus un citus. Virsū uzber nelielu smilšu kārtiņu. Samitrini smiltis un novieto kasti siltā vietā. Ik pēc pāris dienām atkal samitrini smiltis.
Svarīgi!
Atceries - mikroorganismiem patīk silta un mitra vide!
Pēc dažām nedēļām pavēro - kurš no ievietotajiem objektiem ir mainījies un kā. Mēģini izskaidrot eksperimenta rezultātus. Pārrunā tos ar klasesbiedriem un dabaszinību skolotāju!