Apgaismojuma nozīme apjoma ilūzijas radīšanā
 
Apgaismojumam ir liela nozīme mākslas darba radīšanā un uztverē. Apgaismojums sniedz iespēju attēlot objektu ēnas un gaismas laukumus, to pārejas, spīdumus uz objektu virsmas. Tādējādi mākslinieks var radīt telpas ilūziju plaknē, gleznojot uz audekla, papīra, vai zīmējot. Ar gaismas spilgtuma maiņu plaknē var radīt ilūziju par formu apjomīgumu un telpiskumu.
 
3.jpg
Attēlā – gaismēnu radīties efekti ("Jūras krasts pie Orro", Jūlijs Feders, 1901) 
 
Izpētot objekta virsmas faktūras tumši gaišās attiecības, iespējams attēlot šo nelīdzeno virsmu plaknē, attēlojot materialitāti.
 
5.jpg
Attēlā – pītā trauka nelīdzenās virsmas attēlošana ("Klusā daba ar vafelēm", Ļubēns Božēns, 1631)
 
Arī tēlnieks rēķinās ar to, ka apgaismojums var izcelt vai neizcelt viņa darba apjomīgumu, telpiskumu. Izkliedētā gaismā gaismēnu kontrasti būs mazāki nekā spilgtā gaismā.
 
9.jpg
Attēlā – gaismēnas tēlniecībā ("Neticīgais Toms", Verrokio, 1467-1483)
 
Gaismēna ir tumšo un gaišo laukumu mija, ko nosaka objekta forma, materiāls, apgaismojums un apgaismojuma spilgtums, tā kvalitāte – tieša vai izkliedēta gaisma (tiešā gaismā gaismēnu kontrasti ir spilgti, izkliedētā – vāji izteikti), kā arī gaismas virziens – kā gaismas avots apstaro objektu (no augšas, apakšas, sāniem, no aizmugures, priekšpuses).
 
11.jpg
Attēlā gaisma apspīd kompozīciju no kreisā sāna ("Augļu grozs", Fede Galicia, 1610)
 
Spīdums uz objekta virsmas ir spēcīgs gaismas atstarojums.
 
10.jpg
Attēlā spīdumi uz trauku virsmām ("Klusā daba ar traukiem", Fransisko de Surbarans, 1636)
 
Atspīdumi ir objektam blakusesošo priekšmetu krāsu atspoguļojums uz virsmas.
 
4.jpg
Attēlā atspīdumi uz šķīvja un kausa ("Klusā daba", Vilems Kalfs, 17.gs.)
 
Dekoratīva kompozīcija
 
Šādās kompozīcijās netiek attēlots telpiskums, izmantojot gaismēnu radītos efektus. Tiek radīta relatīvi sekla jeb ierobežota telpiskā vide. Objekti šādās kompozīcijās tiek izkārtoti, izmantojot daļējās aizsegšanas jeb daļējās pārklāšanas paņēmienu. Objekts, kura kontūra ir daļēji pārtraukta, izskatās kā izvietots tālāk nekā objekts, kurš izvietots tam priekšā.
 
12.jpg
Attēlā dekoratīvā telpa ainavā ("Mājas", Gustavs Klimts, 1916)
 
Šādās kompozīcijās telpas ilūziju rada, izmantojot objektu lieluma samazināšanu, objekti tiek izkārtoti tuvāk vai tālāk no plaknes apakšējās malas.
 
15.jpg
Attēlā objekti izkārtoti tuvāk un tālāk no plaknes apakšējās malas ("Mājas", Gustavs Klimts, 1916)
 
Lokālās krāsas
 
Lokālā krāsa – nemainīga priekšmeta pamatkrāsa, kas raksturo šo priekšmetu. Šī krāsa nav papildināta ar toņiem, kurus rada atspīdumi no citiem priekšmetiem vai apkārtējās vides, netiek attēlotas gaismēnas.
 
16.jpg
Attēlā lokālās krāsas priekšmetu attēlošanā ("Guļamistaba Arlā", Vinsents van Gogs, 1888)
 
Ar lokālajām krāsām strādāja antīkajā glezniecībā (senajā Grieķijā un senajā Romā), Senajos Austrumos.
 
19.jpg
Attēlā lokālā krāsa Ķīnas imperatora tērpa attēlojumā (12.gs.)
 
Arī viduslaiku svētbildēs, vitrāžās un miniatūrās vērojams lokālo krāsu pielietojums.
21.JPG
Attēlā lokālās krāsas viduslaiku vitrāžā
 
Šīs krāsas savos darbos sāka izmantot 19.gadsimta beigu - 20.gadsimta sākuma mākslinieki, kas pārstāvēja moderno mākslu, piemēram, Anrī Matiss (1869-1954), Fernāns Ležē (1881-1955), Čārlzs Šīlers (1883-1965).
 
17.jpg
Attēlā lokālās krāsas pilsētas ainavā (Čārlzs Šīlers, 1948)
 
Papildinformācija