Svarīgi!
Skatlogs – liels veikala logs, kurā izkārtotas veikalā nopērkamās preces tā, lai tās varētu apskatīt garāmgājēji.
Skatlogs izvietots veikala priekšpusē. Tā galvenais uzdevums – piesaistīt pircēju uzmanību.
 
14.jpg
Attēlā garāmgājējas aplūko preci juvelierveikala skatlogā
Svarīgi!
Dizains – iecerēta priekšmeta mākslinieciska projektēšana, konstruēšana.
Angļu valodā vārds design nozīmē zīmējums, plāns, itāļu valodā disegno nozīmē mākslas darba pamatideja.
 
17.jpg
Attēlā pulksteņa ar dzeguzi dizains
 
Dizainers – cilvēks, kurš izdomā un izgatavo jaunus priekšmetus, telpu iekārtojumu u.c.
 
Skatlogu rašanās
Pirmie veikalu skatlogi tika izveidoti 18.gadsimtā Londonā, kur strauji pieauga patēriņa līmenis - cilvēki daudz naudas tērēja saviem iepirkumiem. Viens no pirmajiem tirgotājiem, kurš izveidoja skatlogu drēbnieku darbnīcā, bija Frānsis Pleiss (1771-1854).
 
7.jpg
Attēlā Frānsis Pleiss
 
Viņš izveidoja lielu logu pie ieejas darbnīcā, kurā izkārtoja piedāvātās preces. Frānsis Pleiss ar savu rīcību izpelnījās sabiedrības nosodījumu, taču viņš sacīja, ka ar šī skatloga palīdzību tika pārdotas daudz vairāk preču, nekā pirms tam. Skatloga izmantošana nesa lielu peļņu. Ar laiku skatlogi tika izveidoti veikalos visā pasaulē.
 
Manekens
Apģērbu, juvelierizstrādājumu veikalu skatlogos tiek izvietoti manekeni - liela izmēra lelles, kuras izmanto apģērba vai rotaslietu demonstrēšanai.
 
18.jpg
Attēlā manekeni apģērbu veikala skatlogā
 
Manekeni pazīstami jau kopš Senās Ēģiptes laikiem – faraona Tutanhamona kapenēs atrasts no koka izgatavots viņa ķermeņa augšdaļas makets kopā ar apģērbu komplektiem.
 
Eiropā 17.-18.gadsimtā izmantoja lelles – manekenus, kurus dēvēja par pandorām (Pandora – sengrieķu mitoloģijas varone, viņas vārds tulkojumā no grieķu valodas nozīmē ar visu apveltītā), lai demonstrētu jaunāko modi. 
 
3.JPG
Attēlā pandora
 
18.gadsimtā manekenus sāka izmantot, lai demonstrētu dažādas preces un tās pārdotu. Tika izmantoti drēbnieku manekeni, kurus izgatavoja no koka vai papīra masas.
 
2.jpg
Attēlā drēbnieku manekeni
 
19.gadsimtā Parīzē sāka izmantot manekenus, kurus izgatavoja no vaska. Taču šie manekeni nebija praktiski, jo karstumā sāka kust, bet aukstumā – plaisāt. Tad, kad tika izgudrota plastmasa, manekenus sāka izgatavot no šī materiāla.
 
20.gadsimta 60.gados izgatavoja manekenus, kas līdzinājās tā laika populārajiem kinoaktieriem. Mūsdienās manekenus izgatavo ar ļoti tievu vidukli, pārspīlēti garām, slaidām kājām (šādas proporcijas reālajā dzīvē nepastāv), tādēļ apģērbs uz šādiem manekeniem izskatās savādāk, nekā tad, ja to uzvelk cilvēks.
 
Skatlogu dizainers
Skatlogu noformējumu izdomā un izveido skatlogu noformētājs jeb skatlogu dizainers. Šī cilvēka uzdevums – izveidot tādu skatloga iekārtojumu, lai piesaistītu garāmgājēju uzmanību, radītu viņos vēlmi ieiet šajā veikalā un iegādāties kādu no piedāvātajām precēm.
 
6.jpg
Attēlā apģērbu veikala skatloga noformējums
 
Pirms noformēt skatlogu, dizainers vienojas ar veikala īpašnieku par skatloga noformējumu - tematiku, krāsu gammu, apgaismojumu, precēm, vai pie precēm tiks pievienotas arī cenu zīmes.
 
Tematiskais noformējums
Viens no paņēmieniem, kā noformēt skatlogu - izveidot tematisko noformējumu. Tiek izvēlēta noteikta tēma, kas tiek atspoguļota skatloga noformējumā. Viens no populārākajiem tematiskajiem noformējumiem – Ziemassvētki.
 
8.jpg
Attēlā Ziemassvētku skatlogs ar Bētlemes silītes ainu
 
Ziemassvētku noformējums skatlogos noskaņo pircējus Ziemassvētku iepirkšanās laikam. Bieži vien šajos skatlogos tiek izvietotas kustīgas lelles, kas piesaista bērnu uzmanību.
 
10.jpg
Attēlā Ziemassvētku skatloga noformējums (rūķīši izgatavo dāvanas)
 
Daži tirgotāji kļuvuši slaveni tieši pateicoties Ziemassvētku skatlogu noformējumiem. Šādi skatlogi piesaista garāmgājēju uzmanību, it īpaši tūristus.
 
11.jpg
Attēlā sveču veikala Ziemassvētku skatloga noformējums