Apgaismojumam ir liela loma ainavas noskaņas atspoguļošanā. Dažādos apgaismojumos viena un tā pati ainava raisīs atšķirīgas emocijas.
 
pisaro2.jpg pisaro9.jpg pisaro8.jpg
 
Dabā apgaismojums atkarīgs no saules, no tā, vai debesis klāj mākoņi vai arī ir skaidrs laiks. Ja debesis ir  apmākušās, gaisma būs klusināta, ainava izraisīs pārdomas, skumjas. Dominēs pelēkie toņi.
 
12.jpg 15.jpg 30.jpg
 
Ja debesis klās negaisa mākoņi, tad apgaismojums būs vēl niecīgāks, kopējais iespaids - drūms, draudīgs.  Dominēs tumši pelēkie, zilie, zaļie toņi.
 
21.jpg 24.jpg PIETER~1.JPG
 
Savukārt saules pielieta ainava radīs dzīvespriecīgu noskaņu, mākslas darbā dominēs košas krāsas.
 
sislejs1.jpg mone3.jpg sislejs3.jpg
 
Apgaismojums atkarīgs arī no tā, kādā diennakts stundā tā tiek aplūkota.
No rīta gaisma ir dūmakaina,
 
mone22.jpg mone7.JPG
 
dienvidū gaisma ir spilgta, krāsas šķiet košākas, dzīvespriecīgākas; vakarā un naktī gaismas avots ir mēness, kas rada noslēpumainu iespaidu, dominē tumšie toņi. Saulrieta gaisma ir rietošās saules krāsu toņu piesātināta - dominē sarkanie, oranžie, dzeltenie toņi.
 
782px-Caspar_David_Friedrich_028.jpg 4.jpg 11.jpg
Impresionisms
Apgaismojuma radītos efektus savos darbos atspoguļoja 19.gadsimta mākslas virziena impresionisma pārstāvji. Francijā, Parīzē izveidojās mākslinieku grupa, kas sprieda, kādai būtu jābūt glezniecībai. Impresionisti lielu uzmanību pievērsa gaisa un gaismas izpētei, to ietekmei uz apkārtējo vidi un krāsu.
 
Aktīvākie mākslinieki šajā grupā bija Klods Monē, Kamils Pisaro, Alfreds Sislē un Ogists Renuārs. Viņi devās plenēros, kur pētīja dabu dažādās diennakts stundās, dažādos gadalaikos, un secināja, ka vienas konstantas, nemainīgas krāsas dabā nepastāv, tās atkarīgas no diennakts stundas vai gadalaika - piemēram, ēnas sniegā ir mainīgas, dienas vidū tās ir zilas, bet saulrietā - oranžas vai violetas. Vērojot dabu, Pisaro secināja, ka melnās krāsas dabā nepastāv, tādēļ jaunie mākslinieki izmantoja tīras krāsas - zilo, sarkano, dzelteno, oranžo, violeto, zaļo un balto krāsu, kā arī šo krāsu starptoņus.
 
mone14.jpg mone1.jpg mone13.JPG
 
Krāsas uz paletes nejauca, bet klāja uz audekla blakus citu citai, radot optisko sajaukšanos. Krāsa uz audekla tika klāta maziem triepieniem, kas radīja trīsuļojošu efektu.
 
sislejs7.jpg pisaro11.jpg sislejs6.jpg
 
Klods Monē (1840-1926) - viens no galvenajiem impresionisma glezniecības metodes izstrādātājiem. 19.gadsimta 90.gados Monē sāka vienu un to pašu motīvu attēlot vairākkārt, dažādās diennakts stundās un laika apstākļos (piemēram, "Ruānas katedrāle", 1893-1895).
rits.jpg
Rīts
rita saule1.jpg
Saulains rīts
396PX-~1.JPG
Apmācies rīts
405PX-~1.JPG
Rīta saula
dienvidus.jpg
Dienas vidus
dienvidus1.jpg
Dienas vidus
400PX-~1.JPG
Saulaina diena
CLAUDE~1.JPG
Saulaina diena
131PX-~1.JPG
Saulaina diena
saulriets.jpg
Saulriets
apmacies1.jpg
Apmākusies diena
apmacies.jpg
Apmākusies diena