STARPDISCIPLINĀRAIS
MONITORINGA DARBS 9. KLASEI
Izlasi avotus C un E! Nosaki pārmaiņas jauniešu dzīvē Pirmā pasaules kara ietekmē!
Eksāmenā šajā uzdevumā skolēnam patstāvīgi jānosauc trīs pārmaiņas.
 
Uzdevumā atzīmē, kuras pārmaiņas jauniešu dzīvē nebija Pirmā pasaules kara ietekmes sekas!
 
Avots C
Karš Latvijā, tāpat kā citur karojošajā Eiropā, sākās ar masu sajūsmu un stihiskām demonstrācijām. Cara patvaldībai par pārsteigumu, neparedzēti un negaidīti, vairākums latviešu atbalstīja oficiālo urrāpatriotismu un demonstrēja antivācisku stāju. (...) Krievijas un citu Eiropas lielvalstu iesaistīšanās karā pret Vāciju radīja latviešu tautai apbrīnojamu un neticamu sajūtu, ka tās sensenie ienaidnieki ir arī daudzu citu Eiropas tautu ienaidnieki. Karu pret Vāciju latvieši uztvēra kā karu pret baltvāciešiem (vācbaltiešiem), no kuru kundzības nu bija iespēja atbrīvoties. Tika aizmirsta kultūras un ticības kopība, atkal uzzēla gadsimtos krātais naids pret vāciešiem, atdzima bailes, ka, Vācijai uzvarot, vācbaltieši atriebsies par 1905. gadu un iznīcinās latviešu tautu. (...) Latvijā kara sākumā pats nozīmīgākais militārais pasākums bija mobilizācija. Brīvprātīgo plūdiem nebija gala, mobilizācijas plāni tika pārpildīti. Propagandas iespaidā sevišķi jaunatnei šķita: karš būs lielisks pārgājiens, kurā valda draudzība, varonība un piedzīvojumi.
(Latvijas vēsture. 20. gadsimts. Rīga, 2008.)
 
Avots E
Ja angļi vai vācieši Flandrijas pozīcijās (...) šāva ar mīnām, tad ne vien cilvēku ķermeņi saplosīti uzlidoja gaisā žurkām un kraukļiem par barību, bet izlutinātas jaunas sievas Londonā vai Breslavā kļuva par nabadzīgām atraitnēm, kas tagad bija atkarīgas no ģimenes žēlastības vai no savu roku darba. Zēni priekšlaicīgi pameta skolas solu un mācījās par elektriķiem vai šoferiem, meitenes strādāja kinoteātros par vietu ierādītājām; dzīve atklāja jaunatnei nepazītas grūtības vai biedriskumu. Atraitnes raudzījās pretī bezcerīgai nākotnei, veseliem pulkiem bērnu pēkšņi vairs nebija stingrā vai mīļā tēva uzraudzības.
(Pasaules vēsture vidusskolai II. Hrestomātija. Rīga, 2002.)
 
Lai iesniegtu atbildi un redzētu rezultātus, Tev nepieciešams autorizēties. Lūdzu, ielogojies savā profilā vai reģistrējies portālā!