23. maijs - ĶĪMIJA
EKSĀMENS VIDUSSKOLAI

Satura rādītājs:

Teorija

Numurs Nosaukums Apraksts
1. Atoma uzbūve un oksidācijas pakāpes Apkopota informācija par to, kas ir atoms. Aprakstīta atoma uzbūve un kā to noteikt, izmantojot ĶEP. Skaidrots, kā veidojas oksidācijas pakāpes. Izskaidrots, kas ir jons.
2. Molekulas un binārie savienojumi Apkopota informācija par to, kas ir molekula un binārais savienojums. Skaidrots, kā uzrakstīt pareizu binārā savienojuma molekulformulu un kā izprast molekulas modeli (shēmu). Skaidrots, kā nosauc bināro savienojumu, ja elementiem ir tikai viena oksidācijas pakāpe vai vairākas.
3. Viela un tās sastāvs Skaidrojums, kas ir viela. Izskaidrotas atšķirības starp vienkāršu vielu un saliktu vielu jeb ķīmisko savienojumu. Uzskaitīts vienkāršo un salikto vielu iedalījums. Īsi skaidrots, ka vielai var noteikt dažādus fizikālus parametrus - masu, tilpumu, daudzumu.
4. Vielas daudzums Skaidrots, kas ir vielas daudzums, molmasa. Izskaidrots mola jēdziens. Parādīti aprēķinu piemēri masas un vielas daudzuma aprēķiniem ar formulu un proporcijas īpašību. Parādīts, kā var aprēķināt daļiņu skaitu, ja dots vielas daudzums.

Uzdevumi

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Ķīmiskā elementa atoma uzbūve 1. izziņas līmenis zema 6 p. Skolēns zina tādas atoma sastāvdaļas kā atoma kodols un tā lādiņš, elektronu skaits, elektronu enerģētisko līmeņu skaits un elektronu skaits pēdējā līmenī, protonu skaits kodolā. Skolēns prot nolasīt atoma sastāvdaļu skaitu no ķīmisko elementu periodiskās tabulas. Zina elementu simbolus un izrunas.
2. Atoma modelis un ķīmiskā elementa raksturojums 1. izziņas līmenis zema 7 p. Skolēns prot noteikt ķīmisko elementu, ja redz tā atoma modeli. Zina elementu simbolus un nosaukumus. Prot noteikt elementa periodu, grupu, protonu un elektronu skaitu, kārtas skaitli.
3. Ķīmisko elementu atomu modeļi 2. izziņas līmenis vidēja 6 p. Skolēns prot noteikt atoma modeli, ja zina elementa simbolu. Skolēns var noteikt elementa periodu, grupu, kodola lādiņu, kārtas skaitli un elektronu skaitu pēdējā elektronu enerģētiskajā līmenī.
4. Bināro savienojumu molekulu modeļi 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Skolēns prot izvēlēties pareizo binārā savienojuma molekulformulu, ja dots molekulas modelis. Izprot molekulu modeļu un molekulformulu būtību - spēj pateikt, cik katra elementa atomi ir molekulā.
5. Ķīmisko elementu raksturojums un oksidācijas pakāpju noteikšana 2. izziņas līmenis vidēja 8 p. Skolēns prot raksturot ķīmisko elementu, izmantojot ĶEP, un prot noteikt oksidācijas pakāpes.
6. Vielas molekulformulas un molekulu modeļi 2. izziņas līmenis vidēja 4 p. Skolēns prot atpazīt molekulformulai atbilstošo molekulas modeli. Ir izpratne, kā saskaitīt atomu skaitu molekulā.
7. Molekulu modeļi un oksidācijas pakāpes 2. izziņas līmenis vidēja 5 p. Skolēns prot izvēlēties pareizo binārā savienojuma molekulformulu, ja dots molekulas modelis. Prot noteikt oksidācijas pakāpes binārajā savienojumā.
8. Bināro savienojumu nosaukumi 1. izziņas līmenis vidēja 3 p. Skolēns zina bināro savienojumu nosaukumus.
9. Bināro savienojumu izveidošana 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Skolēns prot noteikt oksidācijas pakāpes un ievietot indeksu binārajā savienojumā. Mācās bināro savienojumu nosaukumus.
10. Bināro savienojumu veidošana (dotas oksidācijas pakāpes tekstā) 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Skolēns prot izveidot bināro savienojumu, ja tekstā dota oksidācijas pakāpe (izmantoti elementi ar vairākām oksidācijas pakāpēm).
11. Bināro savienojumu izveide (zināmas oksidācijas pakāpes) 3. izziņas līmenis vidēja 3 p. Skolēns prot izveidot bināro savienojumu, ja tekstā dota oksidācijas pakāpe (izmantoti elementi ar vairākām oksidācijas pakāpēm).Skolēns zina ķīmisko elementu nosaukumus. Izprot, ka no molekulformulas noteikt atomu skaitu savienojumā.
12. Bināro savienojumu molekulformulas 2. izziņas līmenis vidēja 6 p. Skolēns prot noteikt oksidācijas pakāpes un ievietot indeksus binārajā savienojumā. Zina bināro savienojumu nosaukumus.
13. Vienkāršas vielas un ķīmiskie savienojumi (I) 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Skolēns prot atšķirt vienkāršas vielas un ķīmiskos savienojumus. Prot pamatot savu viedokli - zina vienkāršu vielu un ķīmisko savienojumu īpašību.
14. Vienkāršas vielas un ķīmiskie savienojumi 2. izziņas līmenis vidēja 4 p. Skolēns prot atšķirt vienkāršas vielas un ķīmiskos savienojumus. Skolēns prot nosaukt ķīmisko elementu nosaukumus, ja ir dots tā simbols.
15. Molmasas aprēķināšana (I) 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Skolēns prot aprēķināt vielas molmasu, ir izpratne par to, ka molmasas aprēķināšanai ir nepieciešams no ķīmisko elementu periodiskās tabulas nolasīt elementa atommasas.
16. Molmasas aprēķināšana 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Skolēns prot aprēķināt vielas molmasu, ir izpratne, ka vielas atommasa jāreizina ar atomu skaitu vielā (indeksu).
17. Vielas daudzuma aprēķināšana (ar formulu) 2. izziņas līmenis vidēja 5 p. Skolēns prot aprēķināt vielas molmasu un molu skaitu, izmantojot formulas. Skolēns zina vielas daudzuma formulu, prot to pielietot.
18. Vielas daudzuma aprēķināšana (ar proporcijas īpašību) 2. izziņas līmenis vidēja 8 p. Skolēns prot aprēķināt vielas molmasu un molu skaitu, izmantojot proporcijas īpašību.
19. Vielas masas aprēķināšana (ar formulu) 2. izziņas līmenis vidēja 6 p. Skolēns prot aprēķināt vielas molmasu un masu, ja zināms molu skaits, izmantojot formulu. Skolēns zina un prot pielietot formulu.
20. Vielas masas aprēķināšana (ar proporcijas īpašību) 2. izziņas līmenis vidēja 8 p. Skolēns prot aprēķināt vielas molmasu un masu, izmantojot proporcijas īpašību.
21. Vielas daudzuma aprēķināšana 3. izziņas līmenis augsta 4 p. Skolēns prot aprēķināt vielas daudzumu, ja zināma vielas masa. Skolēns var izvērtēt pēc dotā teksta, kādi fizikālie lielumi ir doti un kādi jāaprēķina. Skolēns var izdarīt secinājumus pēc aprēķiniem.

Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Ķīmisko elementu raksturojums Citi vidēja 12 p. Skolēns prot raksturot ķīmisko elementu, izmantojot periodisko tabulu. Prot nolasīt nosaukumu, kārtas skaitli, perioda un grupas numurus, kārtas skaitli un atommasu. Zina, ka elektronu un protonu skaits atomā sakrīt ar kārtas skaitli jeb atomnumuru. Prot noteikt pozitīvo/negatīvo oksidācijas pakāpi.
2. Relatīvā atommasa un molmasas aprēķināšana Citi vidēja 4 p. Skolēns prot aprēķināt vielas molmasu, ir izpratne par to, ka molmasas aprēķināšanai ir nepieciešams no ķīmisko elementu periodiskās tabulas nolasīt elementa atommasas.
3. Molmasas un vielas daudzuma aprēķināšana Citi vidēja 6 p. Skolēns prot aprēķināt vielas molmasu. Var aprēķināt molu skaitu un vielas masu pēc savas izvēlētās metodes (ar formulu vai pēc proporcijas īpašības).

Testi

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Vielas uzbūve - atomi un molekulas 00:20:00 vidēja 20 p. Skolēni prot atpazīt atomus pēc atomu modeļiem. Var noteikt atoma sastāvu, izmantojot ĶEP. Prot sastādīt bināro savienojumu. Izprot bināro savienojumu molekulu modeļus. Var atšķirt vienkāršas vielas un ķīmiskos savienojumus.
2. Aprēķini ķīmijā - molmasa un vielas daudzumus 00:30:00 vidēja 34 p. Skolēns prot aprēķināt vielas molmasu, vielas daudzumu un vielas masu izmantojot gan formulas, gan arī proporcijas īpašības.

Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Binārie savienojumi - atomi un molekulas 00:30:00 vidēja 33 p. Skolēni prot raksturot atoma uzbūvi un atpazīt atomus pēc atomu modeļiem. Prot izveidot bināros savienojumus, noteikt oksidācijas pakāpes. Atšķirt vienkāršas vielas un ķīmiskos savienojumus.
2. Aprēķini ķīmijā (molmasa un vielas daudzums) 00:20:00 vidēja 11 p. Skolēns prot nolasīt no ĶEP vielas relatīvās atommasas, aprēķināt molmasu, vielas daudzumu un masu.