Vai esi kādreiz aizdomājies, cik ilgi banāna miza, plastmasas maisiņš vai stikla pudele saglabājas dabā? Kuri atkritumi sadalās ātri, bet kuri – gandrīz nemaz? Zinātnieki ir veikuši dažādus pētījumus, un arī skolēni var iegūt nozīmīgu un interesantu informāciju, plānojot un veicot savu pētījumu, kā arī analizējot iegūtos rezultātus. Šāda veida pētījumi atgādina, cik svarīgi ir šķirot atkritumus, pārstrādāt tos un rūpēties par vidi.

Daži piemēri pētījumiem par atkritumiem:
- Atkritumu sadalīšanās dažādās vidēs
- Konkrēta materiāla izmaiņas dažādos laika posmos
- Dabīgo un sintētisko materiālu sadalīšanās salīdzinājums
- Atkritumu šķirošanas paradumi mājsaimniecībā
- Skolā radīto atkritumu izpēte
Turpinājumā soļi un ieteikumi pētījuma veikšanai par atkritumu sadalīšanos dažādās vidēs:
1. Izvirzi pētāmo jautājumu
Piemēram:
- Kā dažādi atkritumu materiāli (piemēram, papīrs, plastmasa, audums) mainās dažādās vidēs (augsnē, ūdenī, gaisā)?
2. Izvēlies pētījuma lielumus (materiālus, kurus pētīs, vidi)
- Ko mainīšu? – materiāla veidu (papīrs, kokvilnas audums, plastmasas maisiņš, stikls u.c.), vidi (augsne, ūdens, gaiss).
- Ko mērīšu / novērošu? – izskatu, krāsu, formu, sabrukšanu, smaržu u. c.
- Kas nemainīsies? – novērošanas ilgums, laika apstākļi (cik iespējams), vieta.
- Ko mainīšu? – materiāla veidu (papīrs, kokvilnas audums, plastmasas maisiņš, stikls u.c.), vidi (augsne, ūdens, gaiss).
- Ko mērīšu / novērošu? – izskatu, krāsu, formu, sabrukšanu, smaržu u. c.
- Kas nemainīsies? – novērošanas ilgums, laika apstākļi (cik iespējams), vieta.
3. Izsaki pieņēmumu (prognozi)
- Kurš materiāls, tavuprāt, sadalīsies visātrāk? Kurš nesadalīsies nemaz?
- Kurš materiāls, tavuprāt, sadalīsies visātrāk? Kurš nesadalīsies nemaz?
4.Plāno darba gaitu
- Sagatavo materiālus un izvēlies novērošanas vietas.
- Ieliec vai novieto materiālus izvēlētajās vidēs.
- Sāc novērot un pierakstīt izmaiņas reizi nedēļā (vai citā regulārā laikā).
5.Datu reģistrēšana
- Izveido novērojumu tabulu.
- Ja iespējams, nofotografē izmaiņas.
- Vari nosvērt materiālu sākumā un beigās.
6.Izveido secinājumus
- Vai tavs pieņēmums apstiprinājās? Kurš materiāls sadalījās visātrāk? Kāpēc? Kurš nesadalījās vispār?
Atgādni par pētnieciskās darbības soļiem var apskatīt arī šeit.