Mākslā identitāti varam izpaust dažādos veidos un spilgtākais veids, kas ļauj māksliniekam attēlot un interpretēt cilvēka personību ir portrets.
Portrets latīņu valodā protraho nozīmē "precīzi zīmēt" jeb ģīmetne, kas  ir viens no tēlotājas mākslas žanriem vai arī atsevišķs mākslas darbs, kurā tiek atveidota individualizēta konkrēta persona vai personu grupa.
Portrets ir žanrs vizuālajā mākslā, kura izplatības sākums rodams jau senajā pasaulē. Portretu var attēlot pilnā augumā, līdz viduklim, līdz pleciem, vai tikai seju
 
Maria_Razumovskaya_by_Vigée-Lebrun.jpg 
Marijas Razumovskas portrets (Elizabete Vigē-Lebruna, 1798)
 
Portreta attēlojumu var atspoguļot pretskatā, profilā vai trīsceturtdaļpagriezienā.
 
Sir_Anthony_Van_Dyck_-_Charles_I_(1600-49)_-_Google_Art_Project.jpg
Karaļa Čārlza 1. portreti profilā, pretskatā un trīsceturtdaļpagriezienā (Antoniss van Deiks, 1635-1636)
 
Pašportrets ir šī žanra veids, kurā autors attēlo pats sevi, jo tā var labāk izprast savu identitāti, pārdomāt personīgās vērtības un savu lomu sabiedrībā. Pašportreti var tikt papildināti arī ar metaforām vai simboliskiem elementiem, piemēram, Dīrera pašportretā. Mākslinieks sevi attēloja Kristus pozā, atgādinot, ka viņa talanti ir Dieva doti.
 
430px-Durer_selfporitrait.jpg
A.Dīrers "Pašportrets"
 
Psiholoģiskais portrets , kas akcentē cilvēka raksturu, pasaules uzskatus, attēlots līdz viduklim, akcentēta šī cilvēka seja. Psiholoģiskā portreta galvenā iezīme ir pievērsta sejai kā dvēseles spogulim, kura mērķis ir akcentēt cilvēka dvēseles pārdzīvojumu attēlošanu, cilvēka jūtu daudzveidību. Atšķirībā no "portreta vispār", psiholoģiskais portrets pievērš ļoti maz uzmanības interjeram un gleznotā portreta apģērbam. Psiholoģiskā portreta mērķis ir atklāt to, kas slēpjas zem virspusējā cilvēka izskata. Tā ir izpratne par cilvēka psihoemocionālo pasauli, lai varētu attēlot emocijas, domas un cilvēka personīgās iezīmes. 
 
448px-Rembrandt_Harmenszoon_van_Rijn_-_An_Old_Man_in_Red.jpeg
"Veca vīra portrets" (Rembrants Harmenszons van Reins, 1652-1654)
 
Psiholoģisko portretu radīšana mainās, atkarībā no laikmeta un mākslinieka stila, piemēram, renesanses laikā mākslinieki fokusējās uz ideālu formu attēlošanu, savukārt mūsdienu mākslinieki  izmanto eksperimentālus un abstraktus veidus, lai paustu emocijas.
 
Autoportrets
 
Autoportrets ir īpašs portrets, kurā mākslinieks attēlo sevi, kurš pats kļūst par objektu tiek  attēlots pats cilvēks vai personība. Autoportretu var izmantot, lai izteiktu mākslinieka pašreizējo noskaņu, personisko pieredzi vai identitāti. Identitāte var attēlot,cilvēka intereses un hobijus. Tas palīdz attēlot un izprast konkrētā cilvēka personisko identitāti.
 
Screenshot_4.jpg
Francišeks Žmurko 
 
Latviešu glezniecībā psiholoģiskos portretus gleznoja Janis Rozentāls.
 
2458_Janis_Rozentals.jpg
Janis Rozentāls (1866-1916)
 
Arī ģimenes locekļi papildina personības identitāti. 
 
Renoir_-_Madame_Georges_Charpentier_et_ses_enfants.jpg
Pjērs Augusts Renuārs "Džordža Šarpentjē kundze un viņas bērni"
 
Katra identitāti papildina arī matu sakārtojums, īpašs apģērbs vai rotaslietas.
 
01-Bentinck_William_Henry_Cavendish,_3rd_Duke_of_Portland_c_1774.jpg
Metjū Prats"Viljams Henrijs Kavendišs Bentinks, 3. Portlendas hercogs"
 
Arī cilvēka raksturam ir sava loma identitātes veidošanā, taču to ir vissarežģītāk atspoguļot. To var panākt ar vizuālas izteiksmes līdzekļiem, krāsu vai spēcīgiem krāsu triepieniem.
 
Autoportrait_de_Vincent_van_Gogh.JPG
Vincenta van Goga pašportrets
 
Alegorisks pašportrets
 
Mākslas darbs, kas izmanto simbolus, alegorijas un metaforas, lai attēlotu mākslinieka  pašportretu, tā ir dziļāka izpratne par mākslinieku un viņa pasaules redzējumu.
 
Arnold_Boecklin-fiedelnder_Tod.jpg
Arnolds Beklīns "Pašportrets ar nāvi"
 
Psiholoģiskā portreta izteiksmes līdzekļi un elementi
 
Sejas proporcijas -  māksliniekam ir jāsaprot cilvēka sejas proporcijas, lai īstenotu precīzu portreta zīmējumu.

Tiek uztverta sejas izteiksme -  psiholoģiskā portreta veidošanā ir būtiski saprast un attēlot dažādas sejas izteiksmes, kas var atspoguļot prieku, bēdas, pārdomas utt. 

Gaisma un ēna portretā -  tiek izmantoti, lai darbā radītu dziļumu. Šis tehniskais elements var padarīt attēlu dzīvīgāku.
 
Krāsa -  Krāsas izvēle  ir svarīga, psiholoģiskā portreta gleznošanā. Krāsa var iedarboties uz skatītāja emocionālo uztveri un palīdzēt nodot konkrētu noskaņu attēlotajam portretam.