Datu apstrāde un analīze. Bioloģiskās daudzveidības salīdzinājums kultivētā zālājā pie skolas un dzelzceļa uzbēruma nogāzes zālājā
 
Situācijas apraksts
Skolēni veica pētījumu, kura mērķis bija salīdzināt sugu daudzveidību nekoptā dzelzceļa uzbēruma nogāzes zālājā un regulāri koptā kultivētā zālājā pie skolas. Par bioloģisko daudzveidību noteiktā dabas vietā var spriest pēc augu, dzīvnieku un sēņu sugu sastopamības un pēc katras sugas īpatņu skaita noteiktā biotopā. Noteiktos parauglaukumos ievāktos datus var izmantot, lai aprēķinātu bioloģiskās daudzveidības indeksu. Izmantojot aprēķināto indeksu, var spriest par zālāja biocenozes spēju pielāgoties mainīgiem vides apstākļiem. Ja indekss tuvojas vērtībai 1, tad zālāju var uzskatīt par spējīgu izturēt vides izmaiņas, piemēram, sausuma periodu vai augu kaitēkļu savairošanos, jo zālājā, kurā ir lielāka sugu daudzveidība, būs sastopamas arī sausumizturīgākas sugas vai pret konkrēto kaitēkļu sugu rezistentas sugas. Ja indeksa vērtība tuvojas 0, tas liecina, ka zālājā dominē viena vai divas sugas, kuras var nepielāgoties mainīgiem vides apstākļiem. Zālājs ar lielāku sugu daudzveidību nodrošina barību un mājokli lielākam skaitam konsumentu sugu.
Bioloģiskās daudzveidības indeksu aprēķina pēc formulas ​D=1n(n1)N(N1)​,
kur D - bioloģiskās daudzveidības indekss;
n - katras sugas īpatņu skaits parauglaukumā;
N – kopējais visu īpatņu skaits parauglaukumā;
– summas zīme.
Piemērs:
Piemēram, kādā parauglaukumā ir atrastas 2 sugas – suga A (8 īpatņi) un suga B (3 īpatņi), tātad pavisam kopā ir 11 īpatņi.
 
D=1n(n1)N(N1)
n – katras sugas indivīdu skaits parauglaukumā
N – kopējais visu indivīdu skaits parauglaukumā
 
D=18(81)+3(31)11(111)=187+321110=156+6110=10,56=0,44
Skolēni pētīja bioloģisko daudzveidību divos parauglaukumos. Pētījuma gaitā viņi noteica katrā parauglaukumā sastopamās organismu sugas un katras sugas īpatņu skaitu. Skolēnu veiktā pētījuma rezultāti doti tabulā.
 
YCUZD_251209_7828_3d_1.4.uzd_tabula_5_ris.svg
  
Dažādu sugu īpatņu skaits dzelzceļa uzbēruma nogāzes zālājā un zālājā pie skolas
 
  Dzelzceļa uzbēruma nogāzes zālājs Zālājs pie skolas
Kopējais sugu skaits parauglaukumā 19 6
Kopējais īpatņu skaits parauglaukumā (N) 53 37
Bioloģiskās daudzveidības indekss (D) 0,92 0,73
 
Analizē pētījuma rezultātus! Rezultātu analīzei izmanto arī situācijas aprakstā iekļauto informāciju! Atzīmē patiesos rezultātu analīzes skaidrojumus!
Atzīmē trīs pareizās atbildes!
 
Uzdevumi.lv Tev piedāvā izvēlēties pareizo atbildi. Darbā Tev pašam ir jāuzraksta atbilde!
Atsauce:
https://www.viaa.gov.lv. Centralizētais eksāmens bioloģijā (augstākais mācību satura apguves līmenis), 2025
Lai iesniegtu atbildi un redzētu rezultātus, Tev nepieciešams autorizēties. Lūdzu, ielogojies savā profilā vai reģistrējies portālā!