PIRMĀ SEMESTRA NOSLĒGUMA TESTI
Transports ir nozare, kas ietver kravu un pasažieru pārvadāšanu.
Transporta mezgls ir vieta, kur krustojas un savienojas vairāki transporta veidi vai maršruti, nodrošinot efektīvu pasažieru un kravu pārvadājumu plūsmu. Tā var būt lidosta, dzelzceļa stacija, osta vai liels autoceļu krustojums, kas savieno dažādus reģionus un valstis.
Latvijas transporta tīkls ir labi attīstīts un aptver dažādus transporta veidus, kas nodrošina gan iekšzemes, gan starptautiskos pārvadājumus. Valsts ģeogrāfiskais novietojums Baltijas jūras krastā ļauj būt vienai no tranzīta valstī starp Rietumeiropu un Austrumeiropu, kā arī Ziemeļvalstīm.

Latvijas nozīmīgāko ceļu karte

Autoceļu tīkls ir visplašāk izmantotā transporta infrastruktūra Latvijā. Valstī ir aptuveni 70 000 kilometru ceļu, no kuriem lielu daļu veido galvenie valsts autoceļi, kas savieno lielākās pilsētas – Rīgu, Daugavpili, Liepāju, Ventspili un Jelgavu. Galvenās maģistrāles, piemēram, Via Baltica (E67), ir nozīmīgas starptautiskajam kravu un pasažieru transportam.
Elektroautomobiļi Latvijā kļūst arvien populārāki gan privātpersonu, gan uzņēmumu vidū, pateicoties videi draudzīgai tehnoloģijai un zemākām ekspluatācijas izmaksām. Latvijā pieaug uzlādes staciju tīkls, īpaši Rīgā, Liepājā un citās lielākajās pilsētās, kas padara elektroauto lietošanu ērtu un praktisku. Valsts atbalsta pasākumi, piemēram, subsīdijas un nodokļu atvieglojumi, veicina šo transportlīdzekļu iegādi, tādējādi veicinot ilgtspējīgu mobilitāti un siltumnīcefekta gāzu samazināšanu.
Dzelzceļa transports spēlē svarīgu lomu kravu pārvadājumos. Latvijā ir aptuveni 2 000 km dzelzceļa līniju, kas savieno galvenās pilsētas un industriālās zonas. Latvijas dzelzceļa tīkls ir savienots ar kaimiņvalstīm – Lietuvu, Igauniju, Krieviju un Baltkrieviju. Rīgas Centrālā dzelzceļa stacija ir svarīgs pasažieru pārvadājumu mezgls, savukārt reģionālās dzelzceļa līnijas nodrošina satiksmi ar lielākajām Latvijas pilsētām. Projekts Rail Baltica nākotnē uzlabos dzelzceļa savienojamību ar Eiropu, piedāvājot ātrgaitas dzelzceļa satiksmi.
2023. gadā dzelzceļa pārvadājumi veica 17,1 miljonu pasažieru, kas ir par 9,2 % vairāk nekā 2022. gadā. 2023. gadā dzelzceļa kravu pārvadājumi samazinājās par 27,5 %, sasniedzot 15,4 miljonus tonnu.
Rail Baltica ir starptautisks dzelzceļa projekts, kas savienos Baltijas valstis (Latviju, Lietuvu un Igauniju) ar Eiropas platuma standarta dzelzceļu tīklu. Projekta mērķis ir uzlabot pasažieru un kravu pārvadājumu ātrumu, drošību un efektivitāti, nodrošinot modernas, ilgtspējīgas un ātras satiksmes iespējas.
Latvijā Rail Baltica trase šķērsos Rīgu, savienojot to ar Tallinu un Kauņu, kā arī ar Poliju caur Lietuvu. Projekts paredz jauna platuma standarta dzelzceļa līnijas būvniecību, modernu staciju izveidi un infrastruktūras attīstību, piemēram, elektrovilcienu izmantošanu un viedās transporta sistēmas. Pabeigta trase ļaus samazināt ceļošanas laiku, veicinās reģionālo attīstību un palielinās Latvijas nozīmi Eiropas transporta koridoros.
Rail Baltica tiek uzskatīta par vienu no nozīmīgākajiem infrastruktūras projektiem Baltijā, ko atbalsta Eiropas Savienība, nodrošinot finansējumu un veicinot ilgtspējīgu transporta attīstību.
Jūras transports ir būtisks gan kravu, gan pasažieru pārvadājumos. Latvijas nozīmīgākās ostas – Rīgas, Ventspils un Liepājas ostas – apkalpo gan vietējos, gan starptautiskos kravu pārvadājumus, īpaši graudu, kokmateriālu un naftas produktu eksportu. 2023. gadā Latvijas ostās tika apstrādāti 38,7 miljoni tonnu kravu, kas ir par 19,6 % mazāk nekā 2022. gadā.
No Rīgas un Ventspils kursē prāmji uz Zviedriju un Vāciju, nodrošinot ērtus jūras savienojumus.
Rīgas osta ir lielākā Latvijā un viena no lielākajām Baltijas valstīs. 2023. gadā ostā tika pārkrautas 18,8 miljoni tonnu kravu, kas ir par 20,1% mazāk nekā 2022. gadā. Neskatoties uz kopējo apjoma samazinājumu, Rīgas osta turpina attīstīt jaunas infrastruktūras un tehnoloģijas
Ventspils osta ir otrā lielākā Latvijā. 2023. gadā ostā tika pārkrautas 10,4 miljoni tonnu kravu, kas ir par 29,3% mazāk nekā 2022. gadā. Samazinājums galvenokārt skāra naftas produktus un minerālmēslus, kas agrāk veidoja lielu daļu no ostas kravu plūsmas.
Ventspils osta ir otrā lielākā Latvijā. 2023. gadā ostā tika pārkrautas 10,4 miljoni tonnu kravu, kas ir par 29,3% mazāk nekā 2022. gadā. Samazinājums galvenokārt skāra naftas produktus un minerālmēslus, kas agrāk veidoja lielu daļu no ostas kravu plūsmas.
Liepājas osta ir trešā lielākā Latvijā. 2023. gadā ostā tika pārkrautas 7,2 miljoni tonnu kravu, kas ir par 4,9% mazāk nekā 2022. gadā. Samazinājums galvenokārt skāra ogļu un naftas produktu kravas, savukārt šķeldas un graudu kravu apjoms palielinājās.
Aviācijas transports ir visstraujāk augošais transporta veids. Rīgas Starptautiskā lidosta ir lielākais aviācijas mezgls Baltijā, piedāvājot gan tiešos, gan tranzīta lidojumus uz Eiropu, Tuvajiem Austrumiem un citām pasaules daļām. Pateicoties nacionālajai aviokompānijai airBaltic, Rīga ir kļuvusi par svarīgu reģionālo aviācijas centru. 2023. gadā Rīgas lidostā tika apkalpoti vairāk nekā 5 miljoni pasažieru, kas ir būtisks pieaugums salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem.
Sabiedriskais transports Latvijas lielākajās pilsētās ietver autobusus, trolejbusus (Rīgā) un tramvajus (Rīgā, Liepājā, Daugavpilī). Rīgā sabiedriskais transports ir labi attīstīts, un to papildina arī reģionālie autobusi, kas savieno galvaspilsētu ar citām Latvijas pilsētām un ciemiem.
Latvijas transporta infrastruktūra turpina attīstīties, uzlabojot autoceļus, dzelzceļa tīklu un aviācijas savienojumus, lai veicinātu ekonomikas izaugsmi un nodrošinātu ērtu pārvietošanās iespēju iedzīvotājiem un uzņēmumiem.
Velotransports Latvijā ir velosipēdu izmantošana gan kā ikdienas pārvietošanās līdzeklis, gan atpūtas un tūrisma nolūkos. Pēdējos gados velotransporta popularitāte pieaug, īpaši pilsētās, piemēram, Rīgā, Liepājā un Cēsīs, kur tiek attīstīti veloinfrastruktūras projekti – velosipēdu celiņi, stāvvietas un nomas sistēmas.
Latvijā ir izveidoti vairāki valsts nozīmes velomaršruti, piemēram, “Baltijas jūras velotrase” (EuroVelo 10) un “Daugavas velotrase”, kas savieno pilsētas un ļauj ceļot gan pa pilsētu ielām, gan pa dabas takām. Velotransports ir videi draudzīgs, veicina veselīgu dzīvesveidu un samazina satiksmes sastrēgumus.
Pilsētās darbojas arī velosipēdu nomas sistēmas, piemēram, Rīgā – Rīgas velonoma, kas ļauj ērti piekļūt transportam īslaicīgi bez nepieciešamības iegādāties velosipēdu. Velotransporta attīstība Latvijā tiek veicināta arī ar ES fondiem, modernizējot infrastruktūru un veicinot ilgtspējīgu mobilitāti.
Citi alternatīvie transporta veidi Latvijā ir transporta veidi, kas izmanto videi draudzīgus risinājumus vai piedāvā ērtu pārvietošanos pilsētās un īsos attālumos. Pie populārākajiem šobrīd pieder:
- Elektriskie skūteri un motorolleri – īpaši pilsētās, piemēram, Rīgā, tie ļauj ātri un ērti pārvietoties, izvairoties no sastrēgumiem.
- Elektrovelosipēdi – kombinē tradicionālā velosipēda ērtības ar elektrisko palīdzību, padarot garākus maršrutus vieglākus.
- Koplietošanas transporta sistēmas – dažādas platformas, kas piedāvā īstermiņa nomu gan velosipēdiem, gan elektriskajiem skūteriem.