Vēsture ir zinātne, kas pēta pagātnes notikumus un cilvēku rīcību, kas atstājusi ietekmi uz šodienu. Vēsture ir saistīta ar visu mūsu dzīvi, jo tā veido mūsu identitāti, mantojumu un nākotni. Vēsture palīdz saprast kā esam nonākuši līdz mūsdienām. Zinot vēsturi mēs varam izvairīties no iepriekš pieļautām kļūdām, mācīties no pagātnes sasniegumiem un sagatavoties nākotnei. 
 
WIKI_20251107_Herodots.jpg
 
1.attēls: "Vēstures tēvs" – Herodots
Hērodots, zināms kā "vēstures tēvs", bija sengrieķu vēsturnieks, kurš dzīvoja 5. gadsimtā p.m.ē. Viņš pirmo reizi apkopoja un analizēja vēsturiskos notikumus, rakstot par dažādiem tautu konfliktiem, īpaši par Grieķijas un Persijas kariem.
Hērodots ieviesa izpētes metodi, izmantojot aculiecinieku liecības un kritisko analīzi, kas kļuva par pamatu vēstures zinātniskajai pētniecībai.
 
Kāpēc vēsturi ir svarīgi mācīties? 
Vēsture sniedz izpratni par to, kā cilvēki ir veidojuši sabiedrības un kultūras, kā risinājuši konfliktus un kā radījuši idejas, kas mainījušas pasauli. Bez vēstures nebūtu iespējams saprast politiskās sistēmas, sociālās struktūras un tehnoloģiskos sasniegumus, kas veido mūsu ikdienas dzīvi. Tā ir arī veids, kā mācīties par cilvēku dabas sarežģītību un to, kā dažādu cilvēku dzīves un idejas ir sadzīvojušas gadsimtu gaitā. 
 
     
Kāpēc ir svarīgi mācīties vēsturi?
Sociālā ietekme
Ekonomiskā ietekme
Politiskā ietekme
Individuālās vajadzības
Sabiedrības attīstība
Izpratne par sabiedrības struktūrām (to kā cilvēki dzīvo) un to attīstību, kas ļauj pielāgoties mūsdienu vajadzībām.
Izpratne par to, kā veidojušās dažādas ekonomiskas sistēmas (darbības ar resursiem – naudu, dabas resursiem, u.c.) un kā tās ietekmē cilvēkus.
Vēsture palīdz saprast, kā valsts, kompienas ir veidojušās un kā tās ietekmē mūsdienu politisko sistēmu. 
Vēsture palīdz saprast, kā cilvēki ir risinājuši ikdienas problēmas un apmierinājuši savas vajadzības dažādos laikmetos. 
Izaicinājumu pārvarēšana
Dažādi pētījumi, apskati par vēsturiskajiem konfliktiem palīdz izprast cilvēku mijiedarbību un šādu konfliktu risinājumu veidus. 
Ekonomiskie izaicinājumi un krīzes māca cilvēkiem par to, kā izdzīvot ar esošajiem resursiem un atjaunot ekonomiku. 
Vēsturiskās situācijas rāda kā valstis ir veikušas izmaiņas, lai stabilizētu sabiedrības, kopienas, valsts pārvaldību. 
Izprotot pagātni, varam mācīties, kā pārvarēt personīgās problēmas un izaicinājumus, kas notikuši iepriekš. 
Kultūras mantojums
Vēsture palīdz saglabāt un izprast kultūras mantojumu, kas ir būtiski identitātes veidošanā.
Vēsture rāda, kā kultūra ir attīstījusies caur tirdzniecību, inovācijām un mainīgiem resursiem. 
Politisko notikumu izpratne palīdz labāk saprast vēsturiskās situācijas un to ietekmi uz kultūru un kultūras mantojuma saglabāšanu. 
Vēsture palīdz saprast cilvēka vērtības un vēlmes caur laika prizmu, atklājot dažādus pasaules skatījumus. 
 
 
Laika skaitīšana ir būtiska vēstures daļa. Laika skaitīšana palīdz noteikt, kad ir notikuši dažādi vēsturiski notikumi, un nodrošina salīdzinājumu starp dažādiem vēstures periodiem. Pirmie laika skaitīšanas mēģinājumi sākās ar saules kustības novērošanu un mēnesi veidojušos ciklu atzīmēšanu. Daudzās senajās civlizācijās, piemēram, Senajā Ēģiptē un Divupē, cilvēki sāka veidot kalendārus pēc laika vienībām (dienas, mēneši), ko norakstīt un atcerēties. 
 
Laika skaitīšanas sākums –
 

Skaitīšanas sistēmas ieviesēji Princips
Senie ēģiptieši Izmantoja saules gadu, ko sadalīja 365 dienās. Viņu kalendārs bija viens no pirmajiem kas iekļāva gada sezonālo ciklu. 
Senie romieši Ieviesa Jūlija kalendāru (46.g. p.m.ē.), kurā bija 365 dienas, sadalītas 12 mēnešos. Tā bija viena no ilgtošāk izmantotajām laika skaitīšanas sistēmām līdz pat 16. gs. 
Kristieši
Kristiešu laika skaitīšana ir saistīta ar Kristus dzimšanas datumu un kalendāru, kas sākotnēji tika ieviests, lai atzīmētu gada laikus un svētkus. 
 
Ar laiku tika izstrādāi jauni laika skaitīšanas paņēmieni, kas ļāva e tikai veidot kalendārus, bet arī organizēt sabiedrības un kultūras dzīvi. Laika skaitīšanas sistēma, piemēram, m.ē. un p.m.ē. (mūsu ērā un pirms mūsu ēras), tika ieviestas, lai nošķirtu dažādos vēstures laikmetus un palīdzētu cilvēkiem saprast vēsturiski svarīgus notikumus. 
 
WIKI_20251107_Astronomical_Ceiling,_Tomb_of_Senenmut_MET_DT207429.jpg
2. attēls: Seno Ēģiptiešu izveidota laika skaitīšanas sistēma pētot izmantojot saules un zvaigžņu izvietojumu debesīs.
 
 
P.m.ē. (Pirms mūsu ēras) norāda uz laiku pirms Kristus dzimšanas, kad cilvēki vēl nebija izmantojuši mūsdienu laika skaitīšanas sistēmas, bet dzīvoja pēc saviem kalendāriem un laika cikliem.
 
M.ē. (Mūsu ēra) sākās pēc Kristus dzimšanas, kad tika ieviesta jauna kalendārā sistēma, kas kļuva par globālu standartu un tiek izmantota līdz mūsdienām. 
 
WIKI_20251107_A_New_Chart_of_History_color.jpg
3. attēls: Britu zinātnieka Džozefa Prīstlija izveidotā 1795. gadā izvieodtā laika līnija, kurā attēlota vēstures un sabiedrības attīstība. 
 
 
Vēstures izpētē ierasts dalīt laiku vairākos vēstures periodos, lai varētu labāk izprast, kā sabiedrība ir attīstījusies. Katrs vēstures periods ir atšķirīgs, un katrs no tiem ir veidojis to, kā mēs dzīvojam šodien. Sākot ar aizvēsturi, kad cilvēki vēl nespēja pierakstīt savas domas un notikumus, līdz pat jaunākajiem laikiem, kad sākām piedzīvot mūsdienu pasaules struktūru. 
 
 
   
Laika posms
Vēstures periods
Raksturīgākās iezīmes
Pirms rakstības, līdz apmēram 3000 g.p.m.ē.
Aizvēsture
Laiks, kad cilvēki vēl nemācēja rakstīt. Arheoloģiskie izrakumi sniedz galveno informāciju. Priekšmeti, piemēram, akemns darbarīki un dzīvnieku kauli liecina par cilvēku dzīvi. 
Apmēram 3000 gadu p.m.ē. līdz 476. gadam m.ē.
Senie laiki
Rakstības ieviešana ļāva cilvēkiem dokumentēt notikumus un idejas. Attīstījās pirmās civilizācijas – Senā Ēģipte, Senā Divupe, Senā Grieķija, Senā Roma. Attīstījās politika, kultūras un domāšanas izpratne. 
476.–1453. gads m.ē. 
Viduslaiki
Sabiedrība tika strukturēta pakļaujoties reliģijai un krusta kariem, kā arī lielajiem zemes īpašniekiem. Tiek veidotas pirmās pilsētas (mūsdienu izpratnē). 
1453.–1914. gads m.ē.
Jaunie laiki
Renesanses un apgaismības (jaunu ideju un domāšanas) laiks. Liela nozīme bija zinātnei, cilvēka pētīšanai. Tika veikti jauni atklājumi, mainījās kristīgā baznīca.
1914. gads m.ē. – mūsdienas
Jaunākie laiki
Pirmais (1914–1918) un Otrais (1939–1945) pasaules karš radīja jaunas pasaules politiskās un ekonomiskās sadursmes, piemēram, cilvēktiesību, demokrātijas attīstību. 
  
 
Katram periodam ir raksturīgi īpaši notikumu un sasniegumi, kas veidojuši mūsdienu pasauli.