Viena skaitļa izteikšanu kā otra skaitļa daļu izmanto, lai veiktu salīdzinājumu sadzīves situācijās, kurās veselie ir dažādi skaitļi.
YCUZD_240418_6203_teorija_5.svg
 
Kāda daļa no visām kvadrāta rūtiņām ir iekrāsotas?
YCUZD_240425_6223_figura_1_2.svg
Iekrāsotas ir \(3\) no visām \(9\) rūtiņām.
Jau atceries, kā noteikt iekrāsotās figūras daļu. Atkārto to šeit!
Iegūstam 39, kas ir vienādas ar 13 no visa kvadrāta.
 
YCUZD_240502_6231_teorija_7.svg
Katru šāda veida uzdevumu risinot, rūpīgi seko līdzi, kas jāraksta skaitītājā, un kas saucējā!
 
Piemērs:
No visiem \(8\) siltumnīcā iestādītajiem gurķu stādiem, ražot ir sākuši \(6\). Kāda daļa gurķu jau ražo?
Lai vieglāk saprastu uzdevumu, ir izdevīgi zīmēt shematisku zīmējumu. To parasti zīmē kā taisnstūri vai nogriezni.
Zīmējumā norādām visu informāciju, ko zinām!
YCUZD_240425_6224_daļas_2.svg
Risinājums:
Interesējamies par tiem, kas ir sākuši ražot. Tie ir \(6\), to rakstīsim skaitītājā.
Veselais izsaka visus gurķus, tātad, \(8\) rakstīsim saucējā.
Tātad ražot ir sākušas 68, tas ir 34 no visiem gurķu stādiem.
 
Piemērs:
Marija no visiem saviem \(800 €\) par komunālajiem maksājumiem samaksāja \(250 €\). Kāda daļa no naudas viņai palika pāri?
Uzzīmējam shematisku zīmējumu un ievietojam tajā visu informāciju.
YCUZD_240425_6224_daļas_5.svg
Ir \(2\) veidi, kā risināt.
 
1. Vispirms aprēķinām, kādu daļu no naudas iztērēja, pēc tam, kāda daļa atlika.
 Iztērēja \(250\) - to skaitītājā rakstīsim.
Visa nauda \(800\) - to saucējā.
Iztērēja 250800(:50=516 no visas naudas.
Atlika 1516=1116 visas naudas.
Shēmā var redzēt risinājuma gaitas \(1.\) un \(2.\) soli.
YCUZD_240425_6224_daļas_4.svg
 
2. Vispirms izrēķināsim, cik naudas atlika un pēc tam, kāda daļa tā ir no visas naudas.
Atlika \(800 - 250 = 550 (€)\) - to rakstīsim skaitītājā.
Visa nauda \(800 (€)\) - to saucējā.
Atlika 550800(:50=1116 visas naudas.
Shēmā var redzēt risinājuma gaitas \(1.\) un \(2.\) soli.
YCUZD_240425_6224_daļas_3.svg