28. maijs - LATVIEŠU VALODA
EKSĀMENS 9. KLASEI
Tekstpratība — spēja izprast un veidot savu tekstu.
Izvirzot atšķirīgus lasīšanas mērķus,var izvēlēties arī atbilstošu lasīšanas stratēģiju – veidu, kā ātrāk, pilnvērtīgāk iegūt nepieciešamo informāciju.
 
Lasīšanas stratēģijas jeb paņēmieni:
Pārskatīšana — teksta ātra izlasīšana, uztverot to kopumā, lai gūtu vispārīgu priekšstatu par tajā esošo informāciju, novērtējot tās turpmāko noderīgumu kādam mērķim (referāta sagatavošanai u.c.). Šāds lasīšanas paņēmiens ļauj informāciju iegūt, arī izlasot virsrakstu, nodaļu nosaukumus, atsevišķus teikumus rindkopās, paragrāfos.
Izmantojot pārskatīšanas paņēmienu, iespējams īsā laikā aptvert uzdevuma saturu, novērtēt tā lietderību, izvēlēties interesēm un vajadzībām atbilstošu lasāmvielu. 
 
Caurskatīšana jeb caurlūkošana — ātras lasīšanas paņēmiens, ko izmanto, lai lasīšanas gaitā, uztverot tekstu, iegūtu vispārīgu informāciju, atrastu atsevišķas valodas vienības (vārdu, frāzi, teikumu) vai teksta fragmentu.
Ātras lasīšanas paņēmiens („pa diagonāli”), ko izmanto, lai lasīšanas gaitā iegūtu vispārīgu priekšstatu par informācijas avota (laikraksta, žurnāla, grāmatas vai cita plašāka teksta) saturu. 
 
Detalizēta lasīšana — teksta lēna, rūpīga lasīšana ar mērķi uztvert, izprast un arī censties iegaumēt teksta saturu.