23. maijs - ĶĪMIJA
EKSĀMENS VIDUSSKOLAI

Satura rādītājs:

Teorija

Numurs Nosaukums Apraksts
1. Kas ir ķīmija? Ķīmijas zinātnes definīcija un uzdevumi. Drošības noteikumu nozīme.
2. Kā raksturot vielas fizikālās īpašības? Ķīmiskās un fizikālās īpašības. Agregātstāvokļa maiņa.
3. Kā veikt un aprakstīt pētījumu par vielu attīrīšanu? Atkārto maisījumu veidus un nostipirna zināšanas par vielu maisījumu sadalīšanas metodēm.
4. Kā atšķirt vielas fizikālās un ķīmiskās pārvērtības? Vielu fizikālās un ķīmiskās pārvērtības, to piemēri.
5. Laboratorijas trauki, piederumi un iekārtas Skolēns iepazīst laboratorijas traukus, iekārtas, ierīces un to raksturojumu.

Uzdevumi

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Laboratorijas trauki un piederumi 1. izziņas līmenis zema 3 p. Pēc bildes atpazīst laboratorijas traukus un piederumus.
2. Laboratorijas trauku un piederumu lietošana 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Pēc lietošanas aprakstiem izvēlas atbilstošos laboratorijas traukus un piederumus.
3. Iekārtas, trauki un piederumi 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Pēc iekārtas attēlā, spēj noteikt maisījumu sadalīšanas metodi. Zina laboratorijas trauku un piederumu nosaukumus.
4. Iekārtas maisījumu sadalīšanai 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Zina kā izskatās vienkāršas laboratorijas iekārtas. Izvēlas laboratorijas traukus un piederumus, kurus jāizmanto iekārtas sastādīšanai, ja dots attēls.
5. Maisījumu sadalīšanas metodes 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Pēc apraksta atpazīst vienkāršas vielu maisījumu sadalīšanu/vielu attīrīšanu metodes, un zina to nosaukumus.
6. Agregātstāvokļa diagramma 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Saprot shēmu par vielas agregātstāvokļu maiņu. Zina agregātstāvokļu veidus, procesu nosaukumus un apstākļus, kuru ietekmē notiek katrs process.
7. Vielas agregātstāvokļa noteikšana 3. izziņas līmenis vidēja 1 p. Analizē tabulu par vielu fizikālajām īpašībām. Prot noteikt vielas agregātstāvokli konkrētā temperatūrā, pamatojoties uz tabulā dotu informāciju.
8. Fizikālo un ķīmisko pārvērtību noteikšana 1. izziņas līmenis zema 1 p. Atpazīst fizikālās un ķīmiskās pārvērtības.
9. Fizikālās un ķīmiskās pārvērtības 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Grupē fizikālo un ķīmisko pārvērtību piemērus.
10. Ķīmisko un fizikālo pārvērtību pazīmes. Situācija 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Izlasot situācijas aprakstu, var noteikt pārvērtību veidu un pazīmi, kas par to liecina.
11. Sadzīves ķīmijas līdzekļi un bīstamības piktogrammas 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Atrod informāciju par vielu bīstamības apzīmējumiem un kur tos var sastapt.
12. Sadzīves ķīmijas līdzekļu etiķetes 2. izziņas līmenis vidēja 1 p. Atrod informāciju par vielu bīstamības apzīmējumiem un kur tos var sastapt.
13. Pētnieciskās darbības posmi 3. izziņas līmenis vidēja 1 p. Situāciju aprakstos atrod pētnieciskās darbības posmus.

Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Vielu agregātstāvoklis Citi vidēja 1 p. Zina ikdienā sastopamu vielu agregātstāvokli.
2. Vielu fizikālās īpašības Citi vidēja 6 p. Analizē tabulas datus. Raksturo vielu fizikālās īpašības.
3. Fizikālo un ķīmisko pārvērtību pazīmes Citi vidēja 2 p. Atpazīst fizikālās un ķīmiskās pārvērtības. Zina fizikālo un ķīmisko pārvērtību pazīmes.

Testi

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Laboratorijas trauki un iekārtas 00:15:00 vidēja 8 p. Pēc lietošanas aprakstiem izvēlas atbilstošos laboratorijas traukus un piederumus. Zina vienkāršas vielu maisījumu sadalīšanas metodes. Izvēlas laboratorijas traukus un piederumus, kurus jāizmanto iekārtas sastādīšanai, ja dots attēls.
2. Vielu fizikālās un ķīmiskās pārvērtības 00:15:00 vidēja 7 p. Skolēns atšķir fizikālās un ķīmiskās pārvērtības.

Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Vielu īpašības un pārvērtības 00:15:00 vidēja 10 p. Pēc iekārtas attēlā, spēj noteikt maisījumu sadalīšanas metodi. Raksturo vielu fizikālās īpašības - izmanto doto informāciju un papildina no pieredzi. Pēc apraksta atpazīst vienkāršas vielu maisījumu sadalīšanu/vielu attīrīšanu metodes, un zina to nosaukumus. Atpazīst fizikālās un ķīmiskās pārvērtības. Zina fizikālo un ķīmisko pārvērtību pazīmes.