Centralizētais eksāmens par vispārējās vidējās izglītības apguvi (optimālais mācību satura apguves līmenis) sastāv no trim daļām:
1. daļa — rakstveida teksta satura un valodas līdzekļu analīze;
2. daļa — tekstveide rakstveidā;
Teksta lapa 1. un 2. daļai;
Darbu veic ar tumši zilu vai melnu pildspalvu. Ar zīmuli rakstītais netiek vērtēts.
Eksāmena 1. un 2. daļas izpildes laikā tekstu lapā, kas nav jāiesniedz vērtēšanai, drīksti veikt pasvītrojumus vai citas piezīmes, izmantojot krāsu zīmuļus vai flomāsterus.
Eksāmena norises laikā eksāmena vadītājs skaidrojumus par uzdevumiem nesniedz.
Pildot eksāmena darbu, ievēro uzdevumu nosacījumus.
Eksāmenā izmantotie teksti pielāgoti atbilstoši eksāmena uzdevumu mērķim.
Ja darbā izmanto citātu, nepieciešams norādīt tā autoru.
Raksti salasāmi.
Pie izglītojamajiem un personām, kuras piedalās eksāmena nodrošināšanā, no brīža, kad viņiem ir pieejams eksāmena materiāls, līdz eksāmena norises beigām nedrīkst atrasties ierīces (planšetdators, piezīmjdators, telefons, viedpulkstenis u. c.), kuras nav paredzētas Valsts pārbaudes darbu norises darbību laikos.
Eksāmena 1. un 2. daļas izpildes laikā tekstu lapā, kas nav jāiesniedz vērtēšanai, drīksti veikt pasvītrojumus vai citas piezīmes, izmantojot krāsu zīmuļus vai flomāsterus.
Eksāmena norises laikā eksāmena vadītājs skaidrojumus par uzdevumiem nesniedz.
Pildot eksāmena darbu, ievēro uzdevumu nosacījumus.
Eksāmenā izmantotie teksti pielāgoti atbilstoši eksāmena uzdevumu mērķim.
Ja darbā izmanto citātu, nepieciešams norādīt tā autoru.
Raksti salasāmi.
Pie izglītojamajiem un personām, kuras piedalās eksāmena nodrošināšanā, no brīža, kad viņiem ir pieejams eksāmena materiāls, līdz eksāmena norises beigām nedrīkst atrasties ierīces (planšetdators, piezīmjdators, telefons, viedpulkstenis u. c.), kuras nav paredzētas Valsts pārbaudes darbu norises darbību laikos.
1. daļa ir teksta satura un valodas līdzekļu analīze. Tiek piedāvāts viens teksts 400–800 vārdu apjomā. Uzdevumi ir veidoti atbilstoši saturiskajam un valodiskajam piedāvājumam.
2. daļā ir jāraksta pārspriedums vai argumentētā eseja 300–350 vārdu par kādu aktuālu kultūras, literatūras vai valodniecības jautājumu, kas ir tematiski saistīts ar teksta analīzes uzdevumos izmantoto tekstu (1. teksts). Argumentu izstrādei tiek piedāvāts vēl viens teksts (2. teksts).
Izvēlei tiek piedāvāti divi argumentētās esejas/pārsprieduma temati —
• viens no tiem ir noformēts kā citāts,
• otrs ir formulēts vispārīgi atbilstoši 1. un 2. teksta tematikai.
Izvēlei tiek piedāvāti divi argumentētās esejas/pārsprieduma temati —
• viens no tiem ir noformēts kā citāts,
• otrs ir formulēts vispārīgi atbilstoši 1. un 2. teksta tematikai.
Eksāmenā veicamo uzdevumu skaits, iegūstamo punktu skaits un paredzētais izpildes laiks:
Daļa | Uzevumu skaits | Punktu skaits | Laiks |
1. Teksta satura un valodas līdzekļu analīze | 7 | 34 | 80 |
2. Tekstveide (argumentētā eseja vai pārspriedums) | 1 | 46 | 120 |
Mutvārdu (3.) daļas jautājumus zina jau iepriekš, tāpēc var izpētīt, par ko tie ir. Teksts gan ir nezināms, kuru izlozē konkrētajā dienā.
Mutvārdu daļas skolēna biļetēs iekļautie jautājumi.
1. Jautājuma/uzdevuma varianti (atkarībā no teksta satura)
1. Jautājuma/uzdevuma varianti (atkarībā no teksta satura)
- formulē un raksturo teksta tematu;
- formulē un raksturo tekstā ietverto problēmu;
- raksturo teksta nolūku un un pamato viedokli;
- raksturo teksta iespējamo adresātu un pamato viedokli;
- raksturo teksta aktualitāti.
2. jautājuma/uzdevuma varianti (atkarībā no teksta satura):
- kā, tavuprāt, tekstā izpaužas personas (autora/literārā tēla/intervētāja/intervējamā u.c.)
- individualitāte;
- raksturo, kā tekstā atklājas žanra pazīmes, pamato viedokli;
- raksturo teksta valodas īpatnības (leksiskās/morfoloģiskās/sintaktiskās);
- nosauc, ar kuriem atslēgvārdiem tu raksturotu šo tekstu, pamato savu izvēli;
- raksturo, kā teksts atklāj laiku/vidi/telpu.
3. jautājuma/uzdevuma varianti (atkarībā no teksta satura):
- par ko un kāpēc tu vēlētos sarunāties ar teksta autoru;
- kā šis teksts saistās ar tavu pieredzi/ar taviem uzskatiem/tavu vērtību sistēmu;
- vai un kā, tavuprāt, teksts varētu bagātināt tavu dzīves pieredzi/personību;
- kādas pārdomas tev radās pēc teksta izlasīšanas/par ko teksts rosina domāt, pamato;
- kam un kāpēc tu ieteiktu izlasīt šo tekstu.
Svarīgi!
Eksāmenā atbildes tiek vērtētas gan teikuma saturs, gan pareizrakstība. Lai zinātu, kurās 1. daļas atbildēs tiek vērtēta pareizrakstība, ir jāmeklē īpašā atzīme. 