PIRMĀ SEMESTRA NOSLĒGUMA TESTI
Mēs ikdienā nedzīvojam vieni. Mums apkārt ir ne tikai mūsu ģimene, bet arī citi cilvēki. Mēs kopā dzīvojam sabiedrībā.
Sabiedrība ir cilvēku grupa, kas ievēro noteiktu kārtību.
To vieno, piemēram, kopīga vēsture, kultūra, kopīga izcelsme, nodarbošanās, iezīmes, tradīcijas, arī likumi, kurus ievēro cilvēki u.c.
Sabiedrībā cilvēki pieder pie dažādām grupām. Tās ir sociālās jeb sabiedrības grupas.
Sociālās jeb sabiedrības grupas ir cilvēku grupa, kuriem ir līdzīgas iezīmes, mērķi, kas vieno šo grupu.
Sociālās grupas pēc lieluma iedala divās daļās:
1. Liela sociālā grupa
Tie ir cilvēki, kurus vieno kopīgas iezīmes, mērķi, atbildība, pienākumi, bet viņi savā starpā nesatiekas.
Piemērs:
Skolēni, mūziķi, sportisti, latvieši.
Visus pasaules skolēnus vieno kopīgs mērķis, atbildība un pienākumi, bet savā starpā viņi nesatiekas.
2. Maza sociāla grupa
Tās ir skaitliski nelielas cilvēku grupas, kurus vieno kopīgi mērķi, vajadzības, intereses, kas savā starpā satiekas, vai arī tās veidojušās uz savstarpējo simpātiju pamata.
Piemērs:
Tava ģimene, draugi, tavi klasesbiedri, skolas deju kolektīva dalībnieki vai skolas sporta komandas dalībnieki. Šī sociālā grupa savā starpā satiekas.
Sociālās grupas mūsdienās ir dažādas. Cilvēka piederību kādai sociālajai grupai nosaka pazīmes, vērtības un uzvedība.
Sociālās grupas, kuras ir tavā tuvākajā apkārtnē, dod sabiedrībai noteiktu devumu. Tās var nodrošināt dažādas cilvēka pamatvajadzības, iemācīt dažādas prasmes, kas noder dzīvei sabiedrībā, nodrošina vērtību saglabāšanu. Apskati tabulu.
Katrā grupā mēs pildām kādu sociālo lomu.
Sociālā loma ir tas, kas mēs esam kādā konkrētā grupā un kādus pienākumus pildām.
Sociālajām lomām ir liela nozīme cilvēka dzīvē, jo šīs lomas rodas saskarsmē ar citiem cilvēkiem. Lielākajā daļā grupu lomas ir noteiktas un pārējiem grupas dalībniekiem ir zināms, kā šajā lomā ir jāuzvedas. Apkārtējie gaida noteiktu uzvedību: skolotājs – māca, skolēni – mācās, vecmāmiņa – cep pankūkas utt.
Iedala divu veidu lomas - iemantotās un dzīvē iegūtās.
1. Iemantotās lomas
Pie iemantotām lomām pieskaitāmas dzimuma (sieviete, vīrietis), radnieciskās (tēvs, meita, brālis, māsa, brālēns, mazmeita, mazdēls u.c.) lomas.
2. Iegūtās lomas
Pie iegūtajām lomām pieskaitāmas cilvēku iegūtais statuss (klases vecākais, sporta komandas kapteinis, skolas direktors u.c.), profesionalitāte, saskarsmes spējas.
Izmantojot Venna diagrammu, salīdzini Martas un Reiņa stāstīto!
Venna diagramma ir rīks galvenokārt tiek izmantots, lai vizuāli attēlotu divu galveno tēmu līdzības un atšķirības, un tā sastāv no diviem apļiem. Apļiem, kas pārklājas, ir kopīgas iezīmes, savukārt lokiem, kas nepārklājas, nav vienādas iezīmes vai īpašības.
Marta stāsta: Es mācos 4. klasē. Man vislabāk patīk zīmēt un dejot. Skolā man ļoti patīk dabaszinības, jo tur es uzzinu daudz ko jaunu. Es labprāt ikdienā pētu dabu, kukaiņus, dzīvniekus. Brīvajā laikā pēc skolas es apmeklēju vieglatlētikas treniņus. Man padodas tāllēkšana un lodes grūšana. Esmu piedalījusies arī dažādās sacensībās un ieguvusi diplomus.
Reinis stāsta: Es arī mācos 4. klasē. Man skolā vislabāk padodas matemātika un angļu valoda. Esmu daudz ceļojis ar ģimeni, tāpēc angļu valoda man vienmēr ir noderējusi. Pēc skolas es apmeklēju basketbola treniņus. Es ar savu komandu esmu piedalījies vairākās sacensībās un ieguvis diplomus un uzvaras kausus.
Apskati Venna diagrammu Martas un Reiņa sociālajām lomām un grupām!