Kopš 2017./2018. mācību gada sākuma topošie skolotāji Latvijas Universitātē apgūst jaunu mācību kursu, kura laikā iepazīstas ar tehnoloģijām, kas palīdz un atbalsta skolotāju darbā. Vairāk par kursu, tā mērķiem un saturu intervijā portālam Uzdevumi.lv stāsta Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes docente Antra Ozola.

 

Pastāstiet par kursu, ko pasniedzat topošajiem skolotājiem - kā to sauc un cik sen tas tiek pasniegts?

Kursu šobrīd sauc “Tehnoloģijas skolotāja darbā”. Tas ir jauns, divu kredītpunktu kurss, un tas nozīmē, ka četrus mēnešus notiek pa vienai nodarbībai nedēļā. Šoreiz gan kurss bija kompaktākā formā - divus mēnešus pa divām lekcijām nedēļā, jo topošajiem skolotājiem jāiet praksē, un bija nepieciešams atbrīvot viņiem brīvu brīdi praksei. Kurss ir jauns. Mēs sapratām, ka ir nepieciešams beidzot iekļaut jaunās lietas topošo skolotāju sagatavošanā, jo viņiem tas tāpat ir jāapgūst, kad nonāk praksē skolā. Nospriedām, ka tehniskās prasmes jāparāda laicīgi - jo biežāk tās izmanto, jo labāk tās nostiprinās. Kad skolotājs atkārtoti saskaras ar kādu tehnoloģiju, tā viņam padodas ātrāk, veiksmīgāk, vieglāk un vienkāršāk, nekā ja viņš to redz pirmo vai otro reizi.

 

Kāda priekšmeta skolotājiem tiek pasniegts šis kurss?

Plānojam to pasniegt visiem skolotājiem, bet šobrīd kursu izmēģinājām, ieliekot to programmā topošajiem sākumizglītības skolotājiem. Kursu pamatā pasniedzām 1. kursam, bet mūsu skolotāja studiju programmā visi studenti apgūst pirmo un otro specialitāti. Pirmajā specialitātē students iestājas, bet otro – izvēlas pirmā studiju gada laikā. Topošie sākumizglītības skolotāji bija no 1. kursa, bet ar viņiem kopā mācījās 3. kursa studenti, kas izvēlējušies sākumizglītību kā otro specialitāti.

 

Ko tieši kursā pasniedzat un ar kādu mērķi tas tiek darīts?

Domāju, ka kurss mainīsies un paplašināsies. Kā minēju, šobrīd tas ir divu kredītpunktu kurss, bet, manuprāt, jābūt četriem. Saglabāsim esošo saturu un pieliksim vēl klāt. Šogad kursā runājām par datordrošību (ergonomiku un citiem jautājumiem, kas būtu jāzina visiem, kas mūsdienās daudzas stundas darbadienā strādā ar datoru), tad apguvām skolotāja darbu ar E-klasi, cik vien detalizēti varēja iedomāties, ar Uzdevumi.lv un arī ar Mykoob. Mācījāmies, kā Uzdevumi.lv savienot ar E-klasi. Ar to arī kurss tika aizpildīts.

 

 

Kāpēc šie trīs rīki - Uzdevumi.lv, E-klase, Mykoob?

Tie ir populārākie Latvijā. Kas mums vēl ir tāds, ko gandrīz visas skolas izmanto? Uzdevumi.lv un E-klasi - gandrīz visi, bet Mykoob ir nākamā populārākā skolvadības sistēma. Bez E-klases mūsdienās skolā reti kurš var pastrādāt. Un Mykoob savukārt iekļāvām tādēļ, ka arī tas tiek lietots, un studentiem jāparāda alternatīva platforma, lai ir plašāks redzesloks. Vadījāmies pēc tā, kas skolotājam darbā būs visvairāk nepieciešams, jo citi to jau lieto. Lai jaunais skolotājs nav baltais zvirbulis, kuram ir ļoti grūti kaut ko iesākt. Lai atnākot nav pārsteigums, ka visi to izmanto, bet viņš pirmo reizi redz. Protams, ļoti reti ir tā, ka redz pirmo reizi. Uzdevumi.lv jau Latvijā tiek lietots, un tagadējie mūsu studenti to ir redzējuši skolas laikā.

 

Ko tieši no Uzdevumi.lv iespējām mācāt jaunajiem skolotājiem?

Mācāmies vairākās pakāpēs. Pirmais ir iepazīšanās - bija jāpaņem kāda 1. klases tēma un jāizpilda 100% apmērā, lai saprastu, kas ir teorija, kas ir uzdevumi, kas ir testi, un orientētos portāla struktūrā. Tālāk skatījāmies, kā skolotājs var izmantot jau gatavos materiālus. Vēl es viņiem lūdzu 100% apmērā apgūt portālā atrodamo IKT kursu skolotājiem. Tas nebija nemaz tik vienkārši, jo tur ir daļa ļoti āķīgu jautājumu. Un tad beidzām ar to, ka studenti veidoja un paši arī pildīja elektroniskos pārbaudes darbus, lai iegūtu vērtējumus par tiem, ko savukārt pārnest uz E-klases žurnālu. Izmantojām gan skolēnu, gan skolotāju profilus. Tāda pilnvērtīga izklaide.

 

Lai kaut ko mācītu citiem, tas vispirms jāiemācās pašam. Kā Jums pašai bija apgūt Uzdevumi.lv iespējas skolotājiem?

Portāls ir izveidots jauks. Tur nav nekā lieka. Pārskatāms, mūsdienīgs dizains. Nav sajūtas, ka portāls veidots 90-tajos. Ir piedomāts pie tā, lai būtu ērti lietot.

 

Vai, Jūsuprāt, skolotājam uzsākt strādāt ar šādu rīku ir izaicinājums?

Nē, nav. Tur ir dažādi līmeņi - var izmantot visu, kas Uzdevumi.lv jau ir sagatavots, galvenais paskatīties, kā skolēniem nepieciešamajam materiālam piekļūt. Var arī pats veidot saturu. Man šķiet, ka retums veido savus uzdevumus, pārsvarā izmanto gatavos materiālus. Tas viss ir atkarīgs no lietotāja sagatavotības. Var dažādi.

 

 

Kā paši studenti vērtē Uzdevumi.lv? Vai viņiem tas šķiet sarežģīts?

Sarežģīts nekādā ziņā. Diez gan jautrs pasākums, ja jāpilda 1.klases uzdevumi (smejas). Nekādus sarūgtinājumus vai apgrūtinājumus es nepamanīju.

 

Kā Jūs pati vērtējat Uzdevumi.lv ieguldījumu skolotāju darbā?

Ļoti jauki, ka tāds pastāv. Mūsdienīgs, piedāvā diezgan labus, daudzveidīgus materiālus un noteikti atvieglo skolotāja darbu.

 

Vai ir arī kādi ārzemju portāli, ko kursa laikā skatījāt, pētījāt, lai iemācītu skolotājiem?

Internets, protams, ir pilns ar visu iespējamo, bet par to vairāk tiek runāts studiju kursos, kas saistīti ar mācību priekšmetu metodiku, tur tiek aplūkots, kādu saturu kādai vecuma grupai izmantot. Savukārt kursu “Tehnoloģijas skolotāju darbā” centāmies veidot vairāk tādu, kas būs visiem skolotājiem, un nesaistījām ar konkrēta mācību priekšmeta saturu. Jo ir atšķirība starp, piemēram, angļu valodas un sporta vai datorikas mācību metodiskajiem materiāliem. Tas paliek mācību priekšmetu metodikas jautājums.

 

Kā kopumā vērtējat topošo skolotāju IKT zināšanas?

Uzdevumi.lv lietošanai pilnīgi netrūkst nekādu zināšanu nevienam. Nav vajadzīgas ļoti augstas IT prasmes, lai portālu varētu laimīgi lietot. Jaunā paaudze jau lieto, un viņiem tas šķiet pats par sevi saprotams. Jauniešiem visa dzīve ar IT paiet, un kāpēc lai viņš arī klasē to neizmantotu?

 

Kā ir ar esošajiem skolotājiem?

Tas ir ļoti individuāli. Ja ir vēlēšanās, nav nekā tāda, ko skolotājs pats nevarētu apgūt.

Esmu dzirdējusi, ka dažas skolas Uzdevumi.lv portālā skolēnus gatavo eksāmeniem, prasot, lai konkrētos priekšmetos viss no 1. klases līdz eksāmenu uzdevumiem būtu izpildīts uz 100%. Tā skolēni tur mokās, toties eksāmenus noliek. Skolas dažkārt Uzdevumi.lv izmanto kā trenažieri tām mērķa grupām, kas tajā brīdī ir svarīgas.

 

 

Minējāt, ka plānojat kursu papildināt. Kas būtu tās lietas, ko ir svarīgi iekļaut kursā?

Vajadzētu iekļaut apjomīgāku darbu ar baltajām tāfelēm, kas ietver arī interaktīvu mācību materiālu veidošanu. Jo viens ir tikai projicēt un neko citu ar to nedarīt. Otrs - atvērt, aizvērt, kaut ko pabīdīt. Trešais - veidot materiālus savam darbam. Plāns ir to arī iekļaut. Gribējām jau šogad, bet sapratām, ka tas apjoma dēl pagaidām nav iespējams.

 

Vai kurss jau ir apstiprināts nākamajam gadam?

Apstiprināts ir. Paliek vai nu tur, kur tas ir - sākumizglītības skolotājiem, vai lielākā apjomā un lielākām studentu grupām tiks iekļauts jaunajā skolotāju izglītības programmā.

 

Noslēgumā - no kāda vecuma, Jūsuprāt, skolēni vispār var sākt mācīties internetā?

Ir jāveic pētījumi. Varu izteikt tikai savu personīgo viedokli. Ej nu vispār ieinteresē bērnu ar mācīšanos internetā, ja tur ir vēl tik daudz visa kā. Ir dažādi bērni - ir tādi, kas ar vecāku palīdzību jau pirmsskolas vecumā ar lielu interesi mācās internetā, tāpēc, ka viņam vēl nekas nav obligāts, ir tikai dabiskā interese mācīties. Un ko tikai viņi neiemācās! Ir bērni, kas mācās spāņu valodu tikai tāpēc, ka viņiem patīk, kaut viņam ir tikai četri gadi. Bet tie ir izņēmumi, un tas ir atkarīgs arī no ģimenes. Jebkurā gadījumā, domāju, ka ir daudz interesantāk un dinamiskāk mācīties arī internetā nekā tikai no grāmatas, kuras saturs ir noteikts, statisks un ierobežots. Vecums atkarīgs no mācību materiāla. Var arī būt ļoti agrs vecums, bet pārāk agri arī nav vēlams, jo ir moments, kad kaut kas dzīvē tomēr ir par agru. Arī tehnoloģijas. Teikšu tā - vispirms ir jāmāk runāt un tad jāaiztiek tehnoloģijas.

publicēts: