Impresionisms radās 19.gadsimta 60.gados Francijā. Impresionisti noraidoši attiecās pret mākslas akadēmijās studēto mākslu. Jaunie mākslinieki par svarīgāko uzskatīja dzīves realitātes, tās daudzveidības atspoguļojumu. Impresionisti lielu uzmanību pievērsa gaisa un gaismas izpētei, to ietekmei uz apkārtējo vidi un krāsu, tādēļ par būtiskāko impresionisti uzskatīja pilnīgāku pasaules attēlošanu savos darbos, uzsverot pasaules mainību, krāsu bagātību.
mone13.JPG
K.Monē "Dārzā"
mone4.jpg
K.Monē "Sieviete ar saulessargu"
 
Parīzē izveidojās mākslinieku grupa, kas sprieda, kādai vajadzētu būt glezniecībai. Mākslinieki pulcējās Šarla Gleira darbnīcā un neatkarīgajā akadēmijā "Academie Suisse". Aktīvākie mākslinieki šajā grupā bija Klods Monē, Kamils Pisaro, Alfreds Sislē un Ogists Renuārs.
Viņi devās plenēros (plenērs - gleznošana brīvā dabā), kur pētīja dabu dažādās diennakts stundās, dažādos gadalaikos, un secināja, ka vienas nemainīgas krāsas dabā nepastāv - piemēram, ēnas sniegā ir mainīgas, dienas vidū tās ir zilas, bet saulrietā - oranžas vai violetas.
Svarīgi!
Vērojot dabu, Pisaro secināja, ka melnās krāsas dabā nepastāv, tādēļ jaunie mākslinieki izmantoja tīras krāsas - zilo, sarkano, dzelteno, oranžo, violeto, zaļo un balto krāsu, kā arī šo krāsu starptoņus. Krāsas uz paletes nejauca, bet klāja uz audekla blakus citu citai, radot optisko sajaukšanos. Krāsa uz audekla tika klāta maziem triepieniem, kas radīja trīsuļojošu efektu.
Jauno mākslinieku darbus Parīzes Salona izstādēs nepieņēma, mākslas kritiķi tos nežēlīgi kritizēja, jo uzskatīja, ka tā nav māksla, ka šīs gleznas nav pabeigtas, tās ir tikai skices. Mākslinieki nolēma sarīkot savu izstādi.
 
1874.gadā Kapucīniešu bulvāra fotoateljē tika iekārtota izstāde. Tajā tika izlikts arī Kloda Monē darbs"Impresija. Saullēkts". Mākslas kritiķi negatīvi izteicās gan par šo izstādi, gan par Monē gleznu un mākslinieku grupu nievājoši nodēvēja par impresionistiem. Vēlāk šis apzīmējums kļuva par mākslinieku grupas nosaukumu.
 
mone1.jpg
K.Monē "Impresija. Saullēkts"
 
 Impresionisti mākslā ieviesa izmaiņas - glezniecībā ienāca gaiss, saule, gaišas krāsas un bezgalīgas toņu nianses.
Svarīgi!
Impresionistu iecienītākais žanrs bija pilsētas un lauku ainavas, figurālas kompozīcijas (pilsētnieku dzīves, atpūtas un izpriecu ainas), kā arī portreti un klusās dabas.
1886.gadā notika franču impresionistu grupas pēdējā izstāde, pēc tam impresionistu grupa sašķēlās.
Klods Monē (1840-1926)
Viens no galvenajiem impresionisma glezniecības metodes izstrādātājiem.
Monē iedvesmu rada dabā, attēloja debesis, kokus, jūru un klintis. Viņam patika jūras viļņošanās, mākslinieks attēloja gaismas rotaļas jūras viļņos, gaismas radītos efektus. 
mone22.jpg
"Venēcija"
mone14.jpg
"Klintis Etretā"
mone24.jpg
"Bordigēra"

 
19.gadsimta 90.gados Monē sāka vienu un to pašu motīvu attēlot vairākkārt, dažādās diennakts stundās un laikapstākļos (piemēram, "Ruānas katedrāle" , 1893-1895).
mone10.jpg
"Ruānas katedrāle.
Apmākusies diena"
mone17.jpg
"Ruānas katedrāle.
Saullēkts"
mone8.JPG
"Ruānas katedrāle.
Saulriets"
mone19.jpg
"Ruānas katedrāle.
Lietaina diena"
 

Monē saistīja arī Parīzes bulvāri (darbs "Kapucīniešu bulvāris" , 1873).
mone25.jpg
"Kapucīniešu bulvāris"
 

Monē darbos, kuri gleznoti 20.gadsimta sākumā, jūtamas dekoratīvisma tendences (piemēram, darbs "Ūdensrozes" , 1914-1926).
mone12.jpgmone20.jpgmone21.jpg
 
Kamils Pisaro (1830-1903)
Mācījies akadēmijā "Academie Suisse" Parīzē.
Viņš gleznoja Parīzes un Ruānas ielas un nomales, Sēnas krastus, pļavas, lauku ainavas ar zemnieku figūrām.
pisaro9.jpg
"Monmartras bulvāris pavasarī"
pisaro3.jpg
"Čelsijas tilts"
pisaro15.jpg
"Ziemas rīts"
 

Pisaro, atšķirībā no citiem impresionistiem, tiecās pēc formas noteiktības un kompozicionālās stingrības.
pisaro4.jpg
"Siena laiks Eragnā"
pisaro14.jpg
"Ainava"
pisaro10.jpg
"Ražas novākšana"
 
Alfreds Sislē (1839-1899)
Mācījās Šarla Gleira darbnīcā Parīzē.
Sislē gleznoja ainavas - Sēnas un Luāras ūdeņus, upju krastus, ziedoša pavasara un svelmainas vasaras noskaņas, ziemas ainavas ar piesnigušiem, sarmotiem kokiem.
sislejs7.jpg
"Sniegotā ainava"
sislejs8.jpg
"Sēnas krastā"
sislejs4.jpg
"Sanmartēna kanāls Parīzē"
 

Sislē uztver gaismas izmaiņas dabā, viņa krāsas ir maigas, toņi - izsmalcināti. Mākslinieka gleznu motīvi ir vienkārši, kompozīcijas - līdzsvarotas, krāsu gamma - gaiša, sabalansēta.
sislejs6.jpg
"Pavasaris"
sislejs1.jpg
"Tilts Villeneva la Garenna"
sislejs3.jpg
"Siena kaudze"
 
Ogists Renuārs (1841-1919)
Mācījās Parīzes Daiļo mākslu skolā, pēcāk - Šarla Gleira darbnīcā.
Renuārs gleznoja ainavas, figurālas kompozīcijas, klusās dabas. Renuāru vairāk, nekā daba, interesēja cilvēks, tādēļ viņa darbos pārsvarā attēloti cilvēki.
renuars11.jpg
"Klusā daba ar augļiem"
renuars8.jpg
"Klods Monē glezno savā dārzā"
renuars5.jpg
"Pie ūdens"

 
Nozīmīgu vietu viņa gleznojumos ieņem sievietes tēls. Daudz gleznojis pilsētas dzīves, atpūtas un izpriecu ainas.
renuars1.jpg
"Ložā"
renuars2.jpg
"Šūpoles"


renuars3.jpg
"Dejas kafejnīcā "Le Moulin de la Galette""
 

Arī portreta žanrā īpaša vieta ierādīta sievietei. Portreti lielākoties gleznoti plenērā. Renuāra portretiem raksturīgs dzīvesprieks.
renuars10.png
"Dž.Samarī portrets"
renuars6.jpg
"Meitene ar vēdekli"
renuars7.jpg
"I.Kahēna d'Anversa"
 
Ilērs Žermēns Edgars Degā (1834-1917)
Degā tikai daļēji strādāja pēc impresionistu grupas izstrādātās metodes. Viņš bija aktīvs šīs grupas dalībnieks un impresionistu izstāžu organizētājs.
Ilērs Žermēns Edgars Degā neilgu laiku studēja Daiļo mākslu skolā Parīzē, pēcāk papildināja zināšanas individuālās studijās.
Mākslinieku interesēja gaismas, īpaši - mākslīgās, to radītie efekti; kustības un to atveidi; fragmentārs ainu attēlojums. Viņa kompozīciju īpatnība - centrālais objekts bieži vien tik novietots iesāņus no darba centra. Atšķirībā no pārējiem impresionistiem, Degā negleznoja plenērā, bet strādāja darbnīcā.
dega3.jpg
"Orķestra mūziķi"
dega14.jpg
"Dziedātāja"
dega6.jpg
"Zvaigzne"
 

Iecienītākās gleznotāja tēmas - hipodroms, zirgu skriešanās sacīkstes, žokeji, teātris, operas un cirka mākslinieki, baletdejotājas.
Degā saistīja arī vienkāršā darba darītāji - veļas mazgātājas, gludinātājas.
dega10.jpg
"Sacīkstes"
dega13.jpg
"Veļas gludinātājas"
dega15.jpg
"Baletskola"
 

Liela loma Degā daiļradē ir arī portretiem. Tajos jūtams tēla psiholoģiskais raksturojums, izsmalcināts kolorīts. Portretējamie bieži vien attēloti sadzīviskā vidē.
Ogists Rodēns (1840-1917)
Franču tēlnieks, viens no impresionisma tēlniecībā pamatlicējiem. Rodēna darbiem raksturīga reāla īstenības uztvere, emocionalitāte, filozofisks zemteksts, izteiksmīgs formu modelējums. Impresionisma pazīmes vērojamas gaismēnu efektos, kas rada nepabeigtības iespaidu, fiksētās acumirklīgās cilvēka kustībās, emocionālos stāvokļos. 
Mācījās Parīzes Dekoratīvās mākslas skolā, pēcāk pie tēlnieka un gleznotāja Antuāna Luija Barī.
Populārākie Rodēna darbi :
bronzas durvis "Elles vārti" Dekoratīvās mākslas muzejam, valsts pasūtījums (kompozīcija bija iecerēta kā Dantes "Dievišķās komēdijas" interpretācija, papildināta ar sengrieķu mitoloģijas motīviem, Bībeles mītiem, tēlnieka personīgām idejām; darbs netika pabeigts, taču atsevišķas tā skulptūras grupas vēlāk kļuva populāras kā patstāvīgi darbi, piemēram, "Domātājs" , "Skūpsts";
rodens-elles varti.jpg
"Elles vārti"
rodens-domatajs.jpg
"Domātājs"
rodens-skupsts.jpg
"Skūpsts"
 

skulpturālā grupa "Kalē pilsoņi" , bronza, 1884-1888 (iedvesmu šim darbam sniedza Francijas 14.gadsimta vēsturiskie notikumi, Simtgadu kara epizode, kad seši Kalē pilsoņi no aplenktās pilsētas labprātīgi dodas nāvē, lai glābtu savu pilsētu. Visas figūras vieno traģiskais liktenis, katra no tām pauž atšķirīgas emocijas - vīrišķīgu apņēmību, pārliecību, šaubas, izmisumu).
rodens-kale pilsonji.jpg
"Kalē pilsoņi"
 
Rodēns ir veidojis arī portretus, sniedzot precīzu portretējamā fizisko un emocionālo raksturojumu.
Papildinformācija:
  1. Impresionisma raksturojums - Impresionisms
  2. Kamils Pisaro - Pisaro darbu galerija
  3. Alfreds Sislē - Sislē darbu galerija
  4. Ogists Renuārs (biogrāfija) - Renuārs
  5. Ilērs Žermēns  Edgars Degā - Degā darbu galerija