Uzdevums:

1♦
Novirzītās dusmas
Stundas mērķis:
1) noskaidrot, kas ir novirzītās dusmas;
2) izrunāt, kā reaģēt uz dusmām.

Izdales materiāli: tests „Konflikti”.

Stundas plāns:
1) mājas darba izvērtēšana;
2) diskusija;
3) uzdevums grupām;
4) secinājumi;
5) tests.

Stundas scenārijs.
Iepazīstamies ar mājas darbu par novirzītajām dusmām.
(Uz A4 lapas uzzīmēt un aprakstīt kādu gadījumu no dzīves, kurā parādās novirzītās dusmas.)
Uz tāfeles ir uzrakstīts:

Dusmām jāvēršas pret to, kas tās pelnījis!
Vēstule, kurai ir nepareiza adrese, nesasniedz adresātu.
Mums vajadzētu eksplodēt tikai tad:
1) ja jūtam īstu nepieciešamību;
2) ja tiek aizskarta mūsu personība vai tiesības.
Tam jānotiek īstajā laikā, īstajā vietā, pret īsto cilvēku.
Patiesās un veselīgās dusmas ir labas, tās regulē attiecības. "Atceries: tavs smaids ir patīkamāks nekā dusmas, bet tu nespēsi patiesi smaidīt, ja tevī būs sakrājies rūgtums" (doktors E. Žalenks).
Nepatīkami ir strīdi par „vecām” lietām. Šādi strīdi rodas no tā, ka problēma netika izrunāta laicīgi.
  
Darbs grupām:  
 
Ko darīt, ja Tev uzbrūk ar dusmām?
 
Grupas iepazīstina ar savām idejām. 
 
Noteikti nošķir divus gadījumus
Pret mani vērstās dusmas
 
Es esmu pelnījis šīs dusmas                   Tās ir novirzītas dusmas un uz mani neattiecas

Ja otram ir taisnība, pārvari vēlēšanos strīdēties pretim, tad otrs ātrāk nomierināsies.
Par novirzītām dusmām nav vērts uztraukties un pievērst uzmanību.
Neizgāzt dusmas, kur un kad pagadās.
Vērst dusmas pret to, kas tās pelnījis.
 
Mājas darbs: izpildot testu, iepazīsties ar savām dusmām.
 
Tests. Tu un dusmas
Mēdz būt cilvēki, kuri bez strīdiem un konfliktiem vispār nav spējīgi dzīvot. Daudziem tie ir nepieciešami tik ļoti, ka viņi „no mušas taisa ziloni” vienmēr un visur.
Savukārt citi kategoriski mēdz izvairīties no nepatīkamām vārdu pārmaiņām. Pie kuriem tu piederi ?
1. Sabiedriskajā transportā iesākas kārtējais strīds taisnības vārdā. Kā rīkojies?
a) vienkārši ignorēju un nepiedalos;
b) īsi izsaku atbalstu tai pusei, kurai, pēc manām domām, šoreiz ir taisnība;
c) aktīvi iesaistos, līdz ar to „izsaucot uguni uz sevi”.

2. Vai organizatoriskās sanāksmēs mēdzat uzstāties un kritizēt darbavietas vadību?
a) nē;
b) tikai tajos gadījumos, ja tam ir kāds iemesls;
c) pie katras izdevības kritizēju vadību un arī cilvēkus, kuri to mēģina atbalstīt.

3. Vai bieži strīdaties ar draugiem?
a) tikai ar tiem, kuri ātri neapvainojas;
b) tikai principiālos jautājumos;
c) strīdi tā ir mana stihija.

4. Kā rīkojies, ja kāds mēģina ”aizlīst” priekšā rindai, kurā tu stāvi?
a) esmu sašutis(usi), taču nolemju, ka klusēt ir prātīgāk;
b) aizrādu;
c) sāku ieviest rindas kārtību.

5.Mājās pie pusdienu galda konstatējāt, ka zupai trūkst tādas būtiskas sastāvdaļas kā sāls. Ko dari?
a) sīkumu dēļ netaisos sacelt traci;
b) pilnīgi bez kādām emocijām pievienoju trūkstošo sastāvdaļu;
c) neatturos no aizrādījumiem un varbūt pat demonstratīvi atsakos šo izstrādājumu ēst.

6. Uz ielas vai transportā kāds „uzlāčo” uz kājas. Kā rīkojies?
a) veltu sašutušu skatienu vaininiekam;
b) nīgri aizrādu;
c) izsakos skaļi un pat ļoti iespējams, rupji.

7. Ja kāds no tuviniekiem iegādājas ko tādu, kas savukārt šķiet pilnīgi nepieņemams tev:
a) paklusēju;
b) samierinos un izsaku dažus taktiskus aizrādījumus;
c) sarīkoju traci un pasaku, ko par to visu domāju.

8. Diemžēl nepaveicās loterijā. Ko dari?
a) izliekos, ka tas man ir absolūti vienaldzīgi, taču turpmāk nolemju loterijā nepiedalīties;
b) nebūt neslēpju vilšanos, taču visu to cenšos pārvērst par humoru un apgalvoju, ka nākamreiz vinnēšu divtik;
c) šī neveiksme uz ilgu laiku samaitā manu garastāvokli.

Testa atslēga dota atbilžu soļos.
 
______________________________________________________________________________
 
Skolotājam
Vai šis materiāls noderēs par ideju kādai no audzinātāja stundām?
Atbilde:
 
Atsauce:
 
Ropažu vidusskolas skolotājas Laimas Baltiņas pieredze
Etjēns Žalenks. Laimes terapija. Rīga 2000. 189.lpp.

Lai risinātu uzdevumus, lūdzu reģistrējies!

Ātra reģistrācija: