STARPDISCIPLINĀRAIS
MONITORINGA DARBS 9. KLASEI
3. uzdevums (4 punkti)
3. Izlasi avotus B, C un D! 
Ar kādām problēmām saskārās skolotāji un skolēni 1905. gada revolūcijas priekšvakarā!

Avoti
Avots B
[19. gs. beigās] latviešus smagi skāra skolas reforma, [..], latviešu tautskolas tika iekļautas Krievijas skolu sistēmā. Vācu muižnieku un mācītāju ietekme uz skolu dzīvi gan samazinājās, bet to tūlīt aizstāja krievu ierēdņu kontrole. Visas mācības, izņemot ticības mācību, notika krievu valodā. Latviešu valoda tika izskausta no mācību procesa.

(I. Apine.1905.–1907. gada revolūcija Latvijā un latviešu sociāldemokrāti. Rīga, 2005.)
 

Avots C

No ārienes rudenī* skolā nemanījām nekādas pārmaiņas, bet iekšā pie sienām klasēs „Stundenplan”** vietā karājās „Rospisaņije urokov”***. Vācu ģeogrāfisko karšu vietā bija uzkārtas krievu kartes. [..] Inspektors bija no Krievijas un neprata ne vārda latviski. Viņš mums mācīja vēsturi un ģeogrāfiju. Saprast visu nesapratām, bet kalām [..] visu no galvas. [..] Bieži mēs nesapratām, ko inspektors mums skaidro, ne arī viņš saprata, ko mēs tam jautājām.

*19. gs. beigās
**stundu saraksts (vācu valodā)
***stundu saraksts (krievu valodā)

(E. Birznieks-Upītis. Pastariņa dienasgrāmata. Rīga, 1924.)
Avots D

1) atbrīvot tautskolas no katras administratīvas cara ierēdņu uzraudzības un nodot tās vēlētu vietējo pašvaldību pārziņā;
2) izsludināt dzimto valodu tautskolās par mācību valodu, bet krievu valodu par mācību priekšmetu;
3) šķirt skolu no baznīcas, atcelt ticības mācības pasniegšanu;
4) gādāt, lai tautskolas bērnus ne tikai mācītu, bet arī audzinātu demokrātiskā garā, par apzinīgiem pilsoņiem.
[No 1905. g. 10. novembrī notikušā Latvijas tautskolotāju kongresa pieņemtajiem lēmumiem]
(Laikraksts „Dienas Lapa”, 1905. gada 11. novembris.)
 
Lai iesniegtu atbildi un redzētu rezultātus, Tev nepieciešams autorizēties. Lūdzu, ielogojies savā profilā vai reģistrējies portālā!