Teorija

Kubisms, radies 20.gadsimta sākumā, bija pirmais no protestējošiem virzieniem, kas izmantoja deformāciju, lai radītu formu. Trīsdimensionālu kubveida elementu parādīšanās gleznās deva virziena nosaukumu. Tā aizsācēji - Žoržs Braks un Pablo Pikaso.
 
Kubismu raksturo:
  • dabas formu stilizācija - ģeometrizācija,
  • attēlojamo objektu virsmu skaldījums,
  • objekta attēlojums no dažādiem skatupunktiem vienlaicīgi, nevienam nedodot priekšroku,
  • centieni attēlot trīsdimensionālus objektus,
  • darbos izmanto dažādus materiālus - sāk kolāžas tehniku.
  
Kubisma mākslinieki savos darbos izvēlas atveidot vienkāršus objektus, piemēram, traukus, mūzikas instrumentus, kārtis, u.c., atsakās no sarežģītām daudzfigūru kompozīcijām. Kubismam tiek izdalīti divi novirzieni.
  
Analītiskais kubisms - attēlo dažādi izvietotu, no dažādiem skatupunktiem tvertu priekšmetu vai to elementu kombinācijas (analizē priekšmetus). Mākslinieki attēlo vienkāršus sadzīves priekšmetus, paretam - laikabiedru portretus. Tiek noliegta krāsa kā izteiksmes līdzeklis, tāpēc dominē pelēki un brūni toņi.
 
220px-Violin_and_Candlestick.jpg
Attēlā: Žorža Braka darbs "Kompozīcija ar vijoli"
  
Pablo-Pikaso-56.jpg  
Attēlā: Pablo Pikaso darbs "Raudošā sieviete"
 
Arī šajā darbā redzams, ka apvienoti vairāku skatupunktu sniegtie iespaidi, ģeometrizētas formas, bet atšķirībā no iepriekšējā darba ir izmantotas košas, spilgtas krāsas.
 
Sintētiskais kubisms ir analītiskā kubisma turpinājums - mākslinieki turpina pārveidot attieksmi pret telpas un objektu uztveri. Tiek izjaukts nosacītais līdzsvars starp gleznas plakni un tēlotā objekta apjomu, jo objekta atveidojums kļūst aizvien abstraktāks. Tomēr reālais priekšmets vēl nezaudē savu objekta nozīmi - robeža, kas atdala kubismu no abstrakcionisma, vēl nav pārkāpta.
 
220px-Georges_Braque,_1909-10,_La_guitare_(Mandora,_La_Mandore),_oil_on_canvas,_71.1_x_55.9_cm,_Tate_Modern,_London.jpg
Attēlā: Žorža Braka darbs "Ģitāra"
 
Kolāžas tehnika ir kubisma mākslinieku atradums - viņi pirmie mākslas darbu veidošanā sāk izmantot tapešu gabalus, audumus, izgriezumus no avīzēm, skaidas un citus dažādus materiālus, kuri ļauj panākt izteiksmīgumu un grauj tradicionālos priekšstatus par mākslu, tuvina to dzīvei.
 
fruitdish-quotidiendumidi1912.jpg
Attēlā: Žorža Braka darbs "Kompozīcija ar augļiem", kurā izmantoti tapešu gabali.
 
Atsauce:
Mākslas vēstures pamati II/Tatjana Kačalova, Rihards Pētersons.- Rīga: Zvaigzne ABC, 1997. - 137 lpp.Izmantotā literatūra: 46.-48.lpp. 
220px-Violin_and_Candlestick.jpg
Pablo-Pikaso-56.jpg
220px-Georges_Braque,_1909-10,_La_guitare_(Mandora,_La_Mandore),_oil_on_canvas,_71.1_x_55.9_cm,_Tate_Modern,_London.jpg
fruitdish-quotidiendumidi1912.jpg