Teorija

Abstrakcionisms - māksla, kurā tiek uzsvērta līniju, krāsu, toņu nozīme, tās būtība - neatkarība no darba līdzības ar apkārtējo pasauli. Glezna par abstraktu nosaucama tad, ja  tajā nav atpazīstams nekas no objektīvās pasaules, no realitātes, kas veido ikdienas dzīves vidi.
 
Pie abstrakcionisma nonāk daudzi mākslinieki, kuri sākuši kā dažādu virzienu pārstāvji. 20. gadsimta sākumā, tikko izveidojies, abstrakcionisms neizvēršas plaši, par dominējošu virzienu tas kļūst 20. gadsimta otrajā pusē.
Abstrakcionismam ir dažādi novirzieni, kas izveidojas jau 20. gadsimta sākumā, turpina attīstīties 20.gadsimta otrajā pusē, 21. gadsimtā.
 
Iepriekš minētie abstrakcionistu nenoteiktības principi atspoguļojas darbu nosaukumos - tie nav konkrēti, ir mūzikas formu nosaukumi, vienkārši numuri u.c. Abstrakcionisma virzienu apzīmējumos zināmā mērā trūkst konsekvences.
Svarīgi!
ASV ekspresīvais abstrakcionisms tiek nodēvēts par  abstrakto ekspresionismu, tāpēc šāds virziena nosaukums visbiežāk tiek lietots angliskajā versijā.
 
Ekspresīvais jeb liriskais abstrakcionisms, kura aizsācējs ir Vasilijs Kandinskis, izaug no ekspresionisma - Kandinskis ir ekspresionistu grupas "Zilais jātnieks" teorētiķis. Abstraktās kompozīcijas viņš uzskata par vissarežģītāko radošās enerģijas izpausmes formu: līnija ir garīgā sprieguma paudēja, katrai krāsai ir simboliska nozīme, piemēram, melnā simbolizē nāvi, baltā - dzimšanu, sarkanā - varonību utt.
 
kandinsky.comp-4.jpg 
Attēlā: Vasilija Kandinska darbs "Kompozīcija IV".
  
Tašisms (no franču vārda tache - traips), kuru aizsāk V.Šulcs, ir abstrakcionisma virziens, kurā par koloristisko vērtību tiek uzskatīti bezformīgi krāsas traipi - uzpludināti vai izšļakstīti uz audekla. Ar šo virzienu cieši saistīts un tam identisks ir action painting - darbības glezniecība, kuras spilgts pārstāvis ir Džeksons Polloks.
 
pollock.number-8_1949.jpg
Attēlā: Džeksona Polloka darbs "Numurs 8".
  
Ģeometriskais abstrakcionisms, saukts arī par konkrēto mākslu, Eiropā sāka attīstīties 20. gs. trīsdesmitajos gados, ASV - pēc Otrā pasaules kara. Šim abstrakcionisma virzienam raksturīgs ģeometrisku elementu izmantojums - horizontālas, vertikālas līnijas, kvadrāti, taisnstūri utt.
 
mondrian_kompIIar balts_1937.jpg
Attēlā: Pīta Mondriāna darbs "Kompozīcija II ar sarkanu, zilu, dzeltenu".
 
rotko_nr8-1952.jpg
Attēlā: Marka Rotko darbs "Numurs 8".
 
Attēlā redzamais darbs arī pieder ekspresīvā abstrakcionisma novirzienam, bet citviet to uzskata par meditatīvo jeb monohromo abstrakcionismu - izmanto vienu krāsu vai divas krāsas, kuras ieklātas lielos laukumos. Pieņemts uzskatīt, ka šādu glezniecības stilu ietekmējusi interese par meditatīvā budisma filozofiju. Mākslinieks tiecas atklāt krāsai piemītošo iekšējo dinamismu, tās iekšējo jēgu, domājot par cilvēka dzīves dažādām izpausmēm.
Svarīgi!
Marks Rotko - spilgts 20.gadsimta šī virziena pārstāvis ir dzimis Latvijā Daugavpilī. Pirms Pirmā pasaules kara viņa ģimene emigrē uz ASV. 2013.gadā Daugavpils cietoksnī ir atklāts Marka Rotko mākslas centrs, kurā atrodas viņa gleznas - viņa bērnu dāvinājums centram. Tās ir vienīgās publiski apskatāmās Rotko oriģinālgleznas Austrumeiropā.
Atsauce:
Mākslas vēstures pamatiII/Tatjana Kačalova, Rihards Pētersons.- Rīga: Zvaigzne ABC, 1997. - 137 lpp.Izmantotā literatūra: 44., 90.-93.lpp. 
kandinsky.comp-4.jpg
pollock.number-8_1949.jpg
mondrian_kompIIar balts_1937.jpg
rotko_nr8-1952.jpg