Teorija

Līdz ar straujo rūpniecības attīstību Anglijā radās nepieciešamība pēc ātras un ērtas satiksmes, jo vajadzēja uzturēt sakarus starp dažādiem valsts novadiem, lai pārvadātu ogles, metālu, kokvilnu un saražotās preces. Anglijas iedzīvotāji šajā laikā sāka daudz vairāk pārvietoties.
 
Satiksmes modernizēšanu sāka ar ceļu uzlabošanu, tos noklājot ar cietu segumu. Dž. Vata izgudroto tvaika dzinēju piemēroja transporta līdzekļiem, radot kaut ko vidēju starp lokomotīvi un ratiem. Tvaika automobiļi bija milzīgi, grūti manevrējami, tie patērēja milzum daudz kurināmā un bija smagi. Šis transporta veids tālāk neattīstījās.
 
DSC_6492.JPG
Trīsriteņu tvaika motorrati (1833).

Jaunās fabrikas bija pilnībā atkarīgas no oglēm. Tvaika dzinējos, kas darbināja visus mehānismus, kā kurināmo izmantoja ogles no raktuvēm un fabrikām. Kravas kļuva arvien smagākas un lielākas, tāpēc to pārvadāšana pa zemes ceļiem bija dārga un lēna.
 
Viens risinājums bija ūdens transporta attīstīšana.
 
Anglijā bija radīts kanālu tīkls, kas savienoja galvenos rūpniecības rajonus.
 
Nākamais solis transporta attīstībā bija dzelzceļa būve, jo kravu pārvadāšana pa zemes ceļiem bija dārga, bet pa kanāliem – lēna.
 
19. gadsimta 20. gados Dž. Stīvensons uzsāka ražot tvaika lokomotīves vispārējas lietošanas dzelzceļa līnijām. Bija radīts lēts un ātrs transporta veids. Ar vilcienu varēja pārvadāt lielas un smagas kravas. Uzņēmējiem radās iespēja preces un izejvielas ātri nogādāt lielos attālumos. Tvaika lokomotīves spēja attīstīt tam laikam nepieredzēti lielu ātrumu – 22,5 km stundā.
 
DSC_6490.JPG
Buru kuģis
 
DSC_6490-001.JPG
Tvaikonis
 
Pirmā dzelzceļa līnija savienoja ogļraktuves ar jūras ostu.
 
1829. gadā uzbūvēja arī dzelzceļa līniju no Liverpūles uz Mančestru.
 
Tvaika dzinēji tika izmantoti arī kuģu būvē. 1819. gadā pirmais tvaikonis 26 dienās pārvarēja attālumu no Amerikas līdz Eiropai. Kad kuģus sāka būvēt no dzelzs, tie kļuva ātrāki un izturīgāki.
 
Dzelzceļa attīstība līdz 1870. gadam (km)
 
 
1836
1846
1856
1866
1870
Eiropa
673
8235
34185
75882
104914
Amerika
1758
7683
32417
62534
93139
Āzija
-
-
350
5489
8185
Āfrika
-
-
144
755
1786
Austrālija
-
38
825
1765
-
 
Mūsdienu angļu vēsturnieki:
"Vidusšķira un nedaudzi strādnieku šķiras pārstāvji izmantoja dzelzceļu, lai nokļūtu no pilsētām uz laukiem un jūras piekrasti. Dzelzceļš apmierināja cilvēku ikdienas vajadzības – piegādāja lētu pārtiku. Pa to tika pārvadātas arī avīzes, bet aktieri un mūziķi varēja sniegt koncertus un teātra izrādes visā valstī, jo dzelzceļš tos ātri nogādāja vajadzīgajā vietā. Pēc dzelzceļa ierīkošanas Lielbritānijas sabiedrība tuvinājās un dzīve mainījās daudz ātrākā tempā, nekā tas jebkad agrāk bija iespējams."
 
Atsauce:
S.Goldmane, J.Klišāne, A.Kļaviņa, I.Misāne, L.Straube „Vēstures pamatskolai. Jaunie laiki.”, Zvaigzne ABC, 2003., 238. - 239.lpp.