Uzdevums:

1♦
Pielāgošanās māksla. Konformisms.

 Stundas mērķis:
   1. iepazīstināt ar vārdu ‘’konformists’’;
   2. izskaidrot konformisma sliktos un labos aspektus;
   3. ar testu palīdzību pārbaudīt katra pielāgošanās spējas.
 
Izdales materiāls: kartiņas ar jautājumiem, testi.
Stundas plāns:
   1. grupu darbs;
   2. teorētiskā daļa;
   3. grupu darbs;
   4. tests klasē;
   5. tests mājās.
Stundas gaita.
Klase sadalās grupās. Grupas saņem 1.jautājumu:
 
Pasaki saviem vārdiem dzejnieces L. Brīdakas rindas:

‘’Mēs varētu vienu: savā neticībā, mīlestībā un naidā drusciņ vairāk cits citu pasaudzēt.’’

Noklausāmies visu teikto. Mēģinu skolēnus vedināt uz domām par to, cik lielā mērā cilvēkiem ir jābūt cīnītajam kādā noteiktā savā grupā. Mēs visi dzīvojam sabiedrībā, kolektīvā, ģimenē - kaut kādās sabiedriskās grupās. Gribot vai negribot, cits uz citu iedarbojamies. Iedarbības veids var būt dažāds, atkarīgs no daudz kā - no enerģijas, no personības īpatnībām, no pieredzes.
Viens no savstarpējās iedarbības veidiem ir KONFORMISMS. Tā ir pielāgošanās ar mērķi nolīdzināt pretrunas grupas locekļu vidū. Konformists - cilvēks, kas piekrīt vairākumam, kaut gan viņa uzskati patiesībā atšķiras.
Labi vai slikti?
Diskusijas klasē. Plusi un mīnusi.
+ Palīdz uzturēt labas attiecības grupā. 
+ Novērš asus ārējos konfliktus. 
+ Palīdz mierīgi nonākt pie vienas patiesības starp daudziem atšķirīgiem viedokļiem.
- Cilvēkā pašā rodas iekšēji konflikti. 
- Var pazust labas idejas. 
- Var uzvarēt ne tas labākais, pareizākais viedoklis. 
- Var rasties vienaldzība.

Lai uzturētu diskusiju, uzdevumi grupām.
 
Vai šajos vārdos tu saskati saistību ar konformismu?
’Vieglāk dzīvot pasaulē
  Nesakot ‘’jā’’, ne ‘’nē’’.
  Nesakot ne ‘’par’’, ne ‘’pret’’,
  Lietojot’’ varbūt’’ un ‘’bet’’.                                
                                        (L.Ozols)

Vai šajos vārdos ir kāda saistība ar konformismu?
  
 Iecietība pret ļauno ļoti bieži robežojas ar vienaldzību pret labo.
  

Tātad ir gan labais, gan ēnas puses. Citam vieglāk dzīvot kā konformistam, citam grūtāk, tas atkarīgs no paša cilvēka un no tiem, ar kuriem viņš kontaktējas. Vai tu pats gribētu būt konformists? Kāpēc jā? Kāpēc nē? Vai skolā nepieciešams būt lielam konformistam? Kāpēc jā ? Kāpēc nē?
Vai atceries kādu gadījumu no savas dzīves, kad esi bijis konformists? Vai skolotāja drīkst būt konformists? Kādās situācijās?
Papēti sevi un savu attieksmi pret apkārtējiem ar testiem. Noskaidro, cik tevī ir no konformisma. 1. tests.

Mājas darbs:
1. Izpildi 2. testu.
2. Pavēro savu ģimeni, padomā, kurš visbiežāk piekāpjas, kurš ir iecietīgāks, kurš ir konformists?
3. Vai klasē ir kāds, kuru var saukt par konformistu? Vai tas palīdz klases kolektīvam?
 
Skolotāja secinājumi pēc stundas:
1. Stundu nav viegli vadīt, jo ir uzskatu dažādība.
2. Jāskaidro, ka būt iecietīgam nenozīmē paiet malā, neko nedomāt un neko nedarīt.
3. Skolēniem patīk testi. To atbildes nevajadzētu pazaudēt, bet pašiem iekārtot. audzinātāja stundu burtnīcu, kurā var pats rakstīt arī mājās. Ja vēlas, šos testu rezultātus var glabāt arī audzinātājs.
 
1. tests
1. Ja jūs esat kaut kur uzaicināts, jums šķiet svarīgāk
a) apģērbties ērti.
b) apģērbties atbilstoši situācijas prasībām.

2.Jūs neatbalstāt jūsu drauga jauno aizraušanos. Ja viņš vēlēsies uzzināt jūsu viedokli
a) atbildēsiet godīgi.
b) pacentīsities izdomāt kādu labskanīgu versiju.

3.Kļūdas dēļ jūs vienlaikus esat norunājis divas tikšanās. Jūs iesiet uz to tikšanos,
a) kura tika norunāta pirmā.
b) kura šķiet patīkamāka.

4.Jūsu draugam nepieciešams padoms ģimenes dzīvē. Jūs
a) rīkosieties izvairīgi.
b) pateiksiet, kam , jūsuprāt ir taisnība.

5.Jūsu paziņa pacilāti stāsta par raidījumu, kuru jūs uzskatāt par bērnišķīgu. Jūs sakāt:
a) es to neesmu redzējis taču būs jānoskatās.
b) vienreiz esmu to redzējis, taču ne visai patika.

6.Jūsu paziņa šaubās, vai nav samaksājis pārāk daudz par savu jauno automobili. Ja uzskatāt, ka viņš tiešām samaksājis par dārgu, jūs
a) pateiksiet viņam to tieši.
b) apsveiksiet viņu ar jauno pirkumu.

7.Viesībās kāds stāsta anekdoti, taču nevar atcerēties beigas. Ja jūs arī zināt šo anekdoti,  jūs
a) pabeigsiet anekdoti.
b) paliksiet klusu.

8.Ja satiksiet cilvēku, kura vārdu esat aizmirsis,
a) samulsis centīsities izkļūt no kļūmīgās situācijas
b) atklāti atzīsiet, ka neatceraties viņa vārdu.

9.Kad jūs nomoka kāds sīkums, piemēram, galvassāpes vai strīds ar radiem, jūs
a) atstājat to pie sevis.
b) dalāties tajā pat ar nejaušu paziņu.
 
Pa vienam punktam jums pienākas par 1.a,  2.b,  3.a,  4.a,  5.a,  6.b, 7.b,  8.b,  9.a atbildi. Par pārējiem pienākas 0 punkti.
1. testa atslēga dota atbilžu soļos
____________________________________________________________________________
2.tests
Vai esat paciešami?

Atbildi ātri, bez garas domāšanas.
1.Tu uzskati, ka tava piedāvātā ideja ir lieliska, taču neviens to netaisās atbalstīt. Vai tu par to uztraucies?
  a) jā;
  b) nē.
2.Mājas viesībās draugi ierosina spēlēt kādu spēli. Kādu variantu tu izvēlies?
  a) lai spēle tie, kuri prot;
  b) lai spēlē tie, kuri nekad to nav spēlējuši un nezina noteikumus.

3.Vai mierīgi uztver sliktas ziņas, kuras  kaut kādā veidā saistītas ar tevi?
  a) jā;
  b) nē.
4.Vai iereibuši cilvēki sabiedriskās vietās tevi uztrauc, rada kaut kādas neērtības?
  a) ja viņu uzvedība ir normas robežās, tad mani šī problēma vispār neinteresē;
  b) man nekad nav patikuši cilvēki, kuri nespēj sevi kontrolēt.
 
5) Vai tu varētu viegli kontaktēties ar cilvēkiem, kuriem citāda dzīves uztvere, paradumi, kā tev?
  a) man to būtu grūti izdarīt;
  b) es nepievēršu tādām lietām uzmanību.

6.Kā jūties, ja par tevi joko?
  a) man nepatīk ne paši joki, ne jokotāji;
  b) pat tad, ja man joks nepatīk, mēģinu atbildēt tādā pašā stilā.

7.Vai piekrīti viedoklim, ka daudzi cilvēki ‘’sēž ne savā vietā un dara ne savu darbu’’?
  a)jā.
  b)nē.
8.Tu savu kompāniju iepazīstini ar draugu, kurš ātri kļūst par visu uzmanības un sajūsmas objektu. Kā tu jūties?
  a)man godīgi runājot, ir nepatīkami, ka uzmanība netiek pievērsta man;
  b)es priecājos par viņa panākumiem.

9.Viesībās kāds gados vecāks viesis pauž savu viedokli par slikto un neaudzināto jaunatni, ar sajūsmu atgādinot laikus, ‘’kad tā nebija’’. Kāda ir tava rīcība?
  a)dodos prom no viesībām ātrāk, izdomājot kādu ticamu iemeslu;
  b)sāku ar viņu strīdēties.
 
Par katru atbildi 1b, 2b, 3b, 4a, 5b, 6b, 7b, 8b, 9a pieskaiti 2 punktus.
 
2. testa atslēga dota atbilžu soļos
________________________________________________________________
 
Skolotājam
Kad jūs nomoka kāds sīkums, piemēram, galvassāpes vai strīds ar radiem, jūs


Atsauce:
Ropažu vidusskolas skolotājas Laimas Baltiņas pieredze

Lai risinātu uzdevumus, lūdzu reģistrējies!

Ātra reģistrācija: