Audzinātāja stunda 8. klasē
 
Stundas mērķis: 
  1. rosināt skolēnos emocijas;
  2. vēsturisko notikumu hronoloģijas apzināšanās.
 
Nepieciešamie materiāli: balta papīra lapa katram (varētu būt apļa forma), sagatavoti jautājumi lozēšanai.
 
Stundas plāns:  
  1. jautājumu izlozēšana;
  2. jautājumu atbildēšana noteiktā secībā;
  3. shēmas veidošana;
  4. saruna par to, kāpēc cilvēki piedalījās Barikāžu dienās.

Stundas gaita:
Skolēni sēž pusaplī ar seju pret tāfeli. Stunda ir neliela viktorīna, katrs skolēns izlozē vienu jautājumu. 10 minūtēs uzraksta atbildi uz lapas. Jautājumu numuru secībā liekam atbildes uz grīdas rindā vai uz soliem, vislabāk ar magnētiem piestiprina pie tāfeles.
 
JAUTĀJUMI
  1. Pirms cik gs. Latvijas teritoriju atbrīvoja ledus slānis?
      
  2. Kad Latvijas teritorijā ienāca Balti – mūsu priekšteči?
      
  3. Kad vācieši sāka pārvaldīt Latvijas teritoriju?
      
  4. Kad praktiski bija izveidojusies latviešu tauta? Kurā gs.?
      
  5. Kurā gs. krievu armija ieņēma Livonijas ordeni?
      
  6. Kad Poļu kundzība bija Latvijas teritorijā (Latgalē)?
     
  7. Kad Zviedri iekaroja Latvijas teritoriju (Vidzemi)?
     
  8. Kad atkal Krievu cars sāka karu par Latvijas teritoriju?
     
  9. Kad Latvijā bija mēris?
     
  10. Kad beidzās dzimtbūšana?
     
  11. Pret ko cīnījās 1905.g. - 1907.g. revolūcijā?
     
  12. Kad pirmo reizi latviešus aizveda uz Sibīriju?
     
  13. Ko vācieši plānoja Latvijas teritorijā 1914. gadā, uzsākot 1. pasaules karu?
     
  14. Kad nodibināja Latvijas valsti?
     
  15. Kas bija pirmais prezidents?
     
  16. Vācieši 1919. gadā izveido karaspēku Bermonta vadībā un vēlas atkal pievienot Latviju Vācijai.
    Kas atbrīvoja Latviju no šī spēka?
     
  17. 1920. gada 11. augustā viena valsts uz mūžīgiem laikiem atzina Latvijas neatkarību un atteicās no teritoriālām prasībām? Kura valsts tā bija?
    (Šodien šo faktu var uztvert ar ironiju)
     
  18. Kāpēc Latvijā 17. jūnijs ir sēru diena?
     
  19. Kad latviešus otru reizi masveidā deportēja uz Sibīriju?
     
  20. Vai jūs zināt, kāda daļa latviešu gāja bojā otrā pasaules kara laikā un cik pameta savu dzimteni?
     
  21. Kad bija lielākās latviešu masveida deportācijas uz Sibīriju?
     
  22. Kad latviešiem bija iespēja atgriezties no Sibīrijas?
     
  23. Kad Latvija atjaunoja neatkarību?
 
Saruna ar skolēniem.
Padomājiet par to, kāds ceļš latviešu tautai bija jāiet līdz šodienai, cik latviešu tauta ir cietusi! Vai nav pietiekami?
Cilvēki to apzinājās un piedalījās “barikāžu” dienās. Mēs negribējām vēl vienu izvešanu uz Sibīriju, slepkavošanas bez tiesas, citus pazemojumus.
Arī daudzi mums zināmi ropažnieki devās uz Rīgu (M. Priede, Līdacis, Zunde, u.c.). Varbūt arī jūsu vecāki?

Komentāri par stundu.
Skolēni šo stundu uztvēra emocionāli, īpaši 20. gs notikumus.
Šāda veida sarunas vēstures kontekstā rosina skolēnus nopietnāk uztvert nesenu pagātni.
Vajag vairāk pasākumus, kas rosinātu skolēnus interesēties par Latvijas vēsturi.
Tiek pārrunāti nopietni un bieži arī traģiski notikumi, skolēns ir tam jāsagatavo pirms uzdevuma pildīšanas, jārunā par to arī pēc uzdevuma.
 
_________________________________________________________________
 
Skolotājam
 
Kurā gadā beidzās dzimtbūšana Vidzemē?
 
. gadā
Atbildes uz jautājumiem dotas risinājuma soļos.
 
Lai iesniegtu atbildi un redzētu rezultātus, Tev nepieciešams autorizēties. Lūdzu, ielogojies savā profilā vai reģistrējies portālā!