Teorija

Ievadierīces
Ievadierīce ir ierīce, kas pārsūta datus, programmas vai vadības signālus datora procesoram. Tā kalpo par saskarni starp cilvēku un datoru. Biežāk izmantotās ievadierīces ir pele un tastatūra.
 
Tastatūra (keyboard) ir ievadierīce, kuru izmanto, lai ar noteiktā veidā izvietotu taustiņu palīdzību ievadītu datorā programmas un datus, kā arī veiktu noteiktas datora vadības funkcijas. Lai taustiņus varētu ērtāk izmantot, tie ir apvienoti grupās:
- taustiņi burtu, pieturzīmju un atstarpes ievadīšanai;
- ciparu taustiņi un/vai ciparu tastatūra;
- vadības taustiņi;
- interneta un multimediju funkciju aktivizēšanas taustiņi.
 
Tastatūra sastāv no korpusa, pogām, kontrollera, vada un spraudņa. Mūsdienas parasti tiek lietotas 104 taustiņu QWERTY tipa tastatūras. Tastatūras savienošanai var būt piesaistīta ar kabeli (vadu) vai arī bezvadu.
 
Tastatūras tipi pēc taustiņu izkārtojuma:
- ergonomiskas tastatūras (darbā uz ergonomiskam klaviatūrām nodrošinās roku komfortablo stāvokli, ergonomiku klaviatūru dizains ļauj novērst roku slimības, ergonomiskas klaviatūras sekmē tāpat ērtas pozas paturēšanai un pareizas stājas saglabāšanai),
- kompaktas klaviatūras - plakanas un uz tām parasti nav taustiņu ar cipariem klaviatūru labējā daļā. Dažām kompaktām klaviatūrām ir gumiju spilvens, kuru var izmantot pelītes vietā. Kompaktas klaviatūras ērti ņemt līdzi braucienos, tā kā tie aizņem maz vietas.
 
Tastatūras tipi pēc funkcijām:
- interneta tastatūra - paredzēta komforta paaugstinājumam interneta lietotājiem. Interneta-klaviatūra ir funkcionālie taustiņi, kuri paredzēti ātrai piekļuvei pie interneta resursiem;
- multimediju tastatūra - paredzēta, lai vienkāršotu darbu ar dažam datoru pamatfunkcijām: skaņas skaļuma kontrole, audioatskaņotāju kontrole, datora tīklu iespēju kontrole, īpaši populāro programmu kontrole, operētājsistēmas logu stāvokļa kontrole, datora stāvokļa kontrole.
 
keyboard.png

Pele (mouse) ir kursora pozicionēšanas ierīce, ar kuru tiek vadīta peles rādītāja kustība monitora ekrānā. Peles pārvietošana pa paliktni vai vienkārši horizontālu virsmu izsauc atbilstošu rādītāja pārvietošanos ekrānā. Pelēm parasti ir ritenītis, kuru var izmantot ātrākai dokumenta pārskatīšanai. Informācija no peles datoram tiek nodota pa savienojošo kabeli vai ar infrasarkanajiem stariem. Pele ievērojami atvieglo lietotāja darbu ar datoru, jo ar to var palaist programmas, izvēlēties dažādus informācijas apstrādes režīmus, kā arī veikt konkrētas darbības, piemēram, zīmēt.
 
mouse.png
 
Skeneris (scanner) ir ierīce teksta un grafisku attēlu nolasīšanai, pārveidošanai binārā kodā un ievadīšanai datorā. Iegūtos attēlus var rediģēt un ievietot dažādos dokumentos.
 
Skenēšanas iekārtas iedala plakanās virsmas skeneros, fotoskeneros, diapozitīvu skeneros, rokas skeneros, cilindriskās virsmas skeneros, nosacīti - arī digitālajās kamerās un stacionārajos skeneros. Lai gan viskvalitatīvākie ir cilindriskās virsmas skeneri, profesionālo un pusprofesionālo skeneru iekārtu klasē vispopulārākie ir tieši plakanie skeneri, kas spēj nodrošināt ļoti augstu un praktiskajām vajadzībām vairumā gadījumu apmierinošu kvalitāti.
 
Skeneri var lietot arī tekstu ievadīšanai, ja ir kāda OCR (angļu: Optical Character Recognition ) - optiskā burtu atpazīšanas programma, kas spēj teksta attēlu pārvērst par teksta saturu, tātad īstenībā prot lasīt.
 
Skeneru galvenie raksturlielumi ir:
- izšķirtspēja, kuras mērvienība ir punkti collā (Dots Per Inch – DPI);
- bitu daudzums (bit-depth) – bitu skaits, kas paredzēts krāsas koda glabāšanai. Jo šis skaitlis ir lielāks, jo vairāk krāsu toņu skeneris spēj izšķirt;
- skenējamā apgabala lielums (scanning area) – maksimālais skenējamais laukums;
- skenēšanas ātrums (scanning speed).
 
scanner.png
Skārienpaliktnis (touch pad) ir nekustīga kursora pozicionēšanas ierīce, kuru galvenokārt izmanto klēpjdatoros. Skārienpaliktnis ir maza, gluda virsma, pa kuru var slidināt pirkstu un panākt kursora pārvietošanos līdzīgi tam, kā tas tiek darīts ar peli.
 
touchpad.png
 
Kursorsvira (joystick) ir kursora pozicionēšanas ierīce, kas dod iespēju lietotājam pārvietot kursoru displeja ekrānā, kustinot vertikālu stienīti. Šī stienīša novirzīšanās jebkurā virzienā no vertikālā stāvokļa izsauc atbilstošu kursora pārvietošanos displeja ekrānā. Kursorsviru visbiežāk izmanto datorspēlēs un atsevišķās datorizētās projektēšanas sistēmās.
 
joystikc.png
 
Kursorbumba (trackball) ir ierīce, kas sastāv no speciālā ligzdā ievietotas izvirzītas bumbas, kas atkārto divdimensiju kustības. Grozot iebūvētu lodveida manipulatoru, monitora ekrānā pārvietojas kursors.
 
trakball.png
 
Ciparkamera (digital camera) ir foto ciparkamera, kas saglabā attēlus nevis filmā, bet gan binārā kodā ierakstītus kameras atmiņā. Pēc tam attēlu var ielādēt datorā un izmantot, kā arī apstrādāt ar kādu no grafikas programmām un izdrukāt. Ar video ciparkamerām datorā var iegūt videoattēlu reālajā laikā. Izmantojot šīs kameras, var realizēt videokonferences uzņēmumā, valstī vai visā pasaulē.
 
digit_camera.png
Gaismas zīmulis (light pen) ir ievadierīce, kas izmanto gaismjutīgu irbuli, lai zīmētu attēlus monitora ekrānā vai uz grafikas planšetes. Uztver gaismu no ekrāna vai citas virsmas un iegūto informāciju nosūta uz izpildāmo programmu.
 
Light-Pen.pnggraf_planset.png
 
Irbulis (stylus) ir datora ievadierīce, ko izmanto, lai uz datora ievadvirsmas (monitora ekrānā vai uz grafikas planšetes) rakstītu tekstu vai vilktu līnijas.
 
stylus.png
 
Mikrofons (microphone) ir ievadierīce, kuru izmanto, lai datorā ievadītu skaņas vai ierunātu tekstu. Mikrofonu datoram pievieno caur skaņas karti. Mikrofons var būt komplektā ar austiņām.
 
Microphone.png
 
Atsauce:
Informātika vidusskolai. / Kārlis Veiss – Rīga: Apgāds Zvaigzne ABC, 2007. – 264 lpp.: il. – izmantotā literatūra: 10. - 11. lpp.
 
Informācijas tehnoloģijas pamatjēdzieni. 1. modulis. Pasniedzēja grāmata. / Viestura Vēža redakcijā – Rīga: Latvijas Universitāte, 2006. – 123 lpp.: il. – izmantotā literatūra: 26. - 29. lpp.